Grootzeil val loopt zwaar van af nieuw

Beste Vaarders,

Van onze 525 loopt de val zo zwaar dat het voorlijk soms niet strak genoeg te trekken is.

Situatie
-De cars en mastrail zijn in uitstekende staat en kwaliteit (masttop 21meter boven waterlijn)
-De bovenste car is dubbel uitgevoerd
-De dekschijven mastvoetblok en mast topschijf zijn zeer goed gangbaar
-De val is rekvrij en 12mm
-Het zeil bestaat uit een vrij dik laminaat en is 63m2 (behoorlijk zwaar dus)
-Er is voldoende ruimte om door te hijsen

14 mm is mogelijk als val, nu loopt het 12mm val toch snel een 3cm terug voordat de klem aan zit.
We gaan dus een 14mm val inscheren zodat er minder terugloop in de klem komt.
De masttopschijf is niet bijzonder gelagerd. Daar hier de krachten het grootst zijn willen we de schijf volgende winter voorzien van een naaldlager.
We hebben een Cunningham geinstalleerd en zijn benieuwd.
Als dit niet lukt dan blijft volgens ons over om het val dubbel te nemen.

Zijn er meer Tips???

groet

Guus

Heeft iemand nog andere suggesties?

ik heb hetzelfde probleem gehad en de oorzaak zat bij mij in de blokken onderaan de mastvoet, origineel bijgeleverd maar waardeloos, ik heb al 3 stuks die waren vastgelopen , nu heb ik ze vervangen door gelagerde blokken van een kwalitatief goed merk en dat scheelt aardig wat, natuurlijk ben je dan ook wat centen kwijt.

Willy

Beste Guus,

Als ik je verhaal zo lees lijkt de “hardware” in orde. Wellicht is bij het inscheren van de vallen een fout gemaakt en zitten twee of meerdere vallen (of andere onderdelen in de mast) per ongeluk in elkaar gedraaid. Hierdoor ontstaat uiteaard extra vrijving of zelfs blokkade al naar gelang het punt van de draaiing of knoop.

Succes met oplossen.

Groet,

Xander

Hoi Guus,

Mogelijk kan je proberen om de val gewoon omhoog te trekken met een lijn er aan, waarop je enige weerstand zet. Dan kan je constateren of het aan de val en zijn blokken e.d. ligt. Anders is het dus de combinatie van grootzeil en val. Het in elkaar draaien van de vallen komt nogal eens voor, zeker als je er dan kracht op zet, loopt e.e.a. stroef. Dus die weerstand is wel belangrijk.

Succes,

Allen,

Bedankt voor de input.

Volgende winter gaat de mast er weer af dan kijk ik in de mast of er een val gedraaid zit, alvorens we overgaan tot een dubbele val.

Groet,

Guus

Beste Guus,

Op onze D40P hadden we precies dezelfde ervaring als jullie met een vergelijkbaar zeil. We hebben toen een cunningham ingeschoren en het probleem was over. Voor een laminaatzeil is een cunningham gewoon een vereiste. Zeker ook als je tegen het reefpunt zit of hoogte moet maken.

Ook gaat het hijsen vanuit de kuip erg zwaar, een volwassene krijgt het zeil niet veel verder dan de tweede zaling, zonder lier. Onze 11 jarige zoon kan het zeil bij de mast tot aan de zwarte streep omhoog krijgen. Wellicht helpt dit je verder.

Groet,

Marcel

Heren nogmaals dank voor alle input.

Het hijsen gaat dit seizoen iets beter omdat ik een speciaal smeermiddel toegepast heb in de masttopschijf.
Deze schijf is niet gelagerd. De mastvoetblokken zijn wel gelagerd.
Dus volgend seizoen komt er een rollager in de masttopschijf en vervangen we de valklem.
Deze klem heeft een aangrijpingsklemlengte van 3 cm en je ziet de val na het hijsen 4 cm terugslippen voor de klem vast zit. We gaan een type racing valklem toepassen die een klemstreek heeft van 7cm en geen terugslip vertoont.
De Cunningham zit in het grootzeil dus dat komt ook goed.

Groet,
Guus

Vaarders,

Ik heb het probleem betreffende de terugloop door de grootzeilvalklem nog eens besproken met Spinlock in Engeland.
Ze gaven het volgende aan:
XTS0814 clutch is working very close to the top of its performance, if not beyond. Our ideal specification would have been the XX0812 Powerclutch (voor de 525).
Maar op advies van spinlock, voordat we veel geld gaan investeren aan nieuwe vallen en nieuwe valklemmen, gaan we de 12mm Grootzeilval voorzien van een sleeve over 1meter terplaatse van de valklem bij gehesen zeil. Hierdoor is de lijndiam plaatselijk vergroot naar 14mm, hetgeen de prestatie van de huidige XTS0814 klem sterk zal verbeteren volgens Spinlock.

Volgende maand meer

groet,

Guus

guus

Als de glijders van het grootzeil met een siliconensprai behandeld.
Dit is door mij al op verschillende schepen gedaan en het werkt, het grootzeil is veel soepeler te hijsen.
Let op dat je het grootzeilwel afdekt. ( vlekken )
Gr. Bolero Gorinchem
Bolero30@gmail.com

Hoi Guus,

Wat Marcel schrijft heb ik eigenlijk ook. Ik hijs mijn grootzeil liever bij de mast en Sandra of Maarten, mijn zoon, trekt de lijn in de kuip door. Ik hijs het zeil nu tot aan de top en hoef het alleen nog maar op te spannen. Vanuit de kuip moet ik te snel de lier gebruiken. Teflon spray helpt uiteraard, maar niet afdoende. Onze 34PP is nou niet super groot, maar heeft een performance grootzeil en hogere mast. Mogelijk dat de kromming van de mast mee speelt, of zouden er andere sleetjes aan het zeil gezet moeten worden.
Ik kan ook eens kijken of de valklem bij mij de remming veroorzaakt (denk het niet), verder loopt alles via harkenblokken en spinlock organisers, dus prima spul, lijkt mij.

Ciao,

Zeilers,

Het zwaarstbelast is natuurlijk de top mastschijf.
(180 gr. belast) Verder alle looppunten of gelagerd of maar licht axiaal belast.
Toen ik de topschijf as gesmeerd had trad een verbetering op.
Ons plan is nu.
1 De 12mm val opdikken met een kous naar 14mm bij de valklemmen. Probleem a
2 Cunningham hauler installeren
3 Volgende winter een lager plaatsen in de masttopschijf. Probleem b

Eigenlijk hebben we dus 2 problemen
b Zwaar hijsen
a Te veel (3tot 5 cm)teruglopen door de valklem

Nou ja Cunninghem moest toch.
Een val sleeve is minder duur als een nieuwe dikkere val.

Donderdag zit de valsleeve er opgenaaid. Dan horen jullie na het weekend meer.
Vrijdag varen we de “facility open” zeilevenement (zakelijk) dus dan kijken of de sleeve en cunningham werken.

Voor de Cunninghamhauler hebben we een 1:4 takel. Ja dat moet wel met zo’n zwaar laminaat en 21 meter mast.

Allen
goede vaart

medezeilers

Dat een soort lijn zoveel uitmaakt!
We hebben de dyneema grootzeilval 12mm vervangen door een ander merk dyneema grootzelval 12 mm.
Deze nieuwelij heeft een veel hardere kern en blijft ronder.
Eerst liep de grootval 5cm terug voor de stopper hield, nu 2cm.
Met de nieuwe val, de cunningham en van de winter een kogellager in de masttop schijf zijn de problemen over.

Groet,

Guus