Grootzeil opbergen

Beste Dufourvaarders,
Misschien een simpele vraag , maar ik ben toch benieuwd hoe jullie je grootzeil opvouwen alvorens op te bergen voor de winter… 
Hebben jullie nog tips?
Groeten,
Robert

Hallo Robert,
Het is pas simpel als je het antwoord weet. Ik weet niet of ik het goed doe, maar dit is mijn manier:

1. Zeil helemaal zonder vouwen en kreukels uitleggen (bv op parkeerplaats v.d. haven)
  2. banen ter grootte van de zeilzak vouwen vanaf de punt (niet zijnde de mastkant). Net zoveel vouwen maken totdat de breedte overeenkomt met de inhoud van de zeilzak.
  3. Dan het zeil opvouwen van masthoek naar top.
Op deze manier zitten er niet echt vouwen in en blijft het zeil mooi in zijn vorm. groet, Ewald

Oprollen, rol 1 keer dubbel en zonder zeilzak losjes voorin het schip laten liggen (wel de kussens mee naar huis nemen…)

Robert,

Ik doe dit als volgt.
Ik trek eerst alle zeillatten uit het zeil.
Ik neem alle lijnen los: de smeerrepen, de cunningham, de val.
Vervolgens trek ik alle leuvers uit het mastprofiel.
Ik neem alle zeilbanden los.
Ik trek het geheel, vanaf de mast gezien, naar me toe en langs de mast op.
Na 30 cm wordt er een zeilband enkel om de rol met zeil dezet, met de zeilband door het topoog.
Dan trek ik het zeil weer zo’n 30 cm naar me toe en zet er een zeilband om etc.
Uiteindelijk ligt er een mooi verpakte “worst” voor me.
Ik laad die in mijn auto en rijd naar een open plek waar ik een los stuk dekzeil neerleg (tegen het vuil). Daar wordt het zeil dan pas echt opgevouwen.
Eerst volledig uitspreiden.
Dan vanaf het breedste deel (onderlijk) wordt het zeil in grote slagen tot een pakket verwerkt. De foto spreekt voor zich.
opvouwen-zeilen.jpg