Vorige week hebben we een dufour 1800 gekocht.
Nou zijn we van plan om aankomende zaterdag de boot via de staande mastroute van zeeland naar friesland te gaan varen.
Alleen de accu is verrot en moet vervangen worden.
We zijn alleen vergeten om te meten hoe groot de accu moet/kan zijn die
erin moet en de mensen van wie we de boot gekocht hebben zijn op
vakantie en dus niet te bereiken. En helemaal vanuit utrecht naar
zeeland te rijden om alleen dat te weten te komen is ook weer zo wat.
Is er een specifieke accu nodig, wat zijn de maten?
Hebben we de accu nodig i.v.m. de lichten voor de staande mast route,
moet je dan af en toe 's nachts varen of kan je de tocht altijd overdag
maken?
Als het kan koop ik dus liever nu een accu en laad ik hem alvast op zodat we meteen weg kunnen.
Beste Hendal,
Een wat late reactie van ook een trotse Dufour 1800 bezitter, ik ben aan het verhuizen.
Ik weet niet wat voor een motor jij er in hebt, ik heb een Volvo Penta diesel er in en mijn accu was dacht ik 105 amp?re.
Een beetje zwaar maar je hebt een diesel die nog al wat vraagt om te starten. Bovendien is het prettig om veel reserve te hebben voor allerlei boordapparatuur. Nog sterker ik ga een tweede accu plaatsen voor marifoon en laptop inbouwen.
Wat betreft jouw vraag over de staande mastroute, moet ik zeggen dat niet goed te begrijpen. Je gaat op de motor en dan heb je ook voldoende stroom. De accu die je koopt is mijns inziens vol als je die koopt.
Groet Ad Wennekes
Nog een veel latere reactie terug van mijn kant.
We moesten op het laatste moment een andere accu regelen omdat degene
die in de boot zat(toen we hem kochten) het niet meer goed deed.
deze accu zat in een waterdichte bak waarvan ik vanuit ga dat deze standaard in de 1800 zat.
Nou waren we vergeten de maten op te nemen van deze bak om zo te weten wat de maximale grootte van de accu mocht zijn.
Onze 1800 heeft een buitenboordmotor(9.9 PK) waarvan we op dat moment niet wisten wat voor een laadvermogen die had.
Uiteindelijk hebben we een andere accu(een kleine accu tijdelijk)
opgeladen meegenomen en de tocht gemaakt waar bleek dat de motor
voldoende laadvermogen had om de accu goed te blijven vullen.