Grootschoot in de kuip.

Op onze 325GL hebben we een vast punt laten maken tbv de grootschoot in de kuip. Het vaste punt zit vlak voor de stuurkolom. Het andere punt van de grootschoot komt aan het uiterste eind van de giek.
Voordat we een vermogen gaan uitgeven aan gelikte blokken, klemmen, schoten enz. willen wij graag enige info over de beste grootschootconfiguratie (dubbele woordwaarde).
Op onze vorige boot was de schoot dubbel gevoerd met als voordeel grof en fine tuning tegelijk, met als nadeel veel losse schoot in de kuip. Wat is wijsheid, hoe zit het op andere 325GL’s of P34’s.
 
 

Peter en Anita,
Op onze RAP, 34PP zit een grootschoot met dubbele voering, grof en fijn tuning. Ik vind dit heel erg fijn zeilen, omdat je met de fijn tuning kleine vlaagjes e.d. op kan vangen en de juiste trim prima kan instellen. Het lijntje van de fijn tuning is niet overdreven lang, dus daar heb je geen last van. De grove schoot is erg lang, omdat die meerdere keren is vertraagd, maar ok?. Ik zal geen andere grootzeilvoering meer willen. Op onze vorige Dufour, 36 Classic, zat de grootschoot op het kajuitdak. Actief zeilen is dan veel lastiger dan nu. En je hebt de boot, vind ik, veel beter in de hand met die grootschoot vlak voor je neus, binnen handbereik. Goede keuze dus, nu nog de configuratie.
Ciao,

Watermaat,
Op de 34 PP zit ook een mooi grootschoot systeem te weten, de lijn met oog welke normaal op het hondsvot zit van je blok gaat via 3 blokjes verdeeld worden, Er zijn dan aan iedere zijde van de Stuurkolom Spinlocks (voorzijde ) zodat je altijd kan trimmen. Er is een oog gemonteerd onderaan de stuurkolom waarop drie blokjes zitten, (enkel vastgezet met een lijn aan het oog zodat ze ruim kunnen bewegen)
Ik heb begrepen dat de Zilmakerij .com dit ook gaat monteren. Wij hebben het gezien op de Boot te Dusseldorf.
Groet
Cees 

Beste Hans en Cees,
Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.
Bij de beschrijvingen van de bovenstaande grootschootvoeringen kan ik me weinig voorstellen, vaak zegt 1 foto meer dan 1000 woorden. Het moet ook allemaal niet te ingewikkeld worden, hoe je het ook wendt of keert een 325GL blijft uiteindelijk een toerbak. Ik hoef er tenslotte geen wedstrijden mee te zeilen, daarvoor heb ik m’n Lasertje.

Ik maak wel ff een paar fotootjes, ok?.
Ciao,

Beste Hans,
Bedankt voor je aanbod om een paar kiekjes te maken. Voor zover ik weet ligt de “RAP” in Krimpen a/d Lek en aangezien wij in dat andere Krimpen wonen is het misschien net zo makkelijk/gezellig dat ik zelf even kom kijken, dan neem ik die kiekjes zelf wel. Mocht je er net zo over denken dan graag een belletje: 516901

Hoi Peter en Anita,
Geen probleem, kan altijd en gezellig. A.s. zaterdag of zondag kan wat mij betreft. We bellen.
(06-3890.7333)
Ciao,