GPS

wij willen onze GPS MLR FX312 die standaard op onze 36 classic zit graag koppelen met onze PC. Heel eerlijk kom ik niet echt uit de instructie boekjes van de GPS. Iemand van jullie heeft dit vast al eerder bij de hand gehad en kan mij wellicht hier meer over vertellen ik ben ook heel benieuwd naar wat voor kabel ik nodig heb om hem aan te sluiten op mijn PC.
 
alvast bedankt
 
ed

Ed,
Leo Ouweneel heeft op de Neeltje ook zo’n GPS gehad. De Neeltje heet nu de Bonaventura, geloof ik. Misschien dat zij dat weten.
Ciao,

Klopt. Maar is een erg duur kabeltje. Net zo duur als de GPS. Koop bij Stentec een losse GPS muis voor je pc. werkt prima ook binnen.
Groet Leo

Hij leest nog mee, ondanks zijn Trintella III en zijn Trintella dag begin mei. Leuk Leo.
Zou Ed het kabeltje ook zelf kunnen maken?
Ciao,

Moeilijk zelf te maken. Er zat/zit een voeding aan plus een aansluiting naar je GPS en naar je PC. Daarbij werkte het niet echt lekker. Hou gewoon de MLR als GPS, en koop zo’n losse gps-muis.
Gevoelige waterdichte 20 kanaals GPS voorzien van de nieuwe SiRF STAR III chip. Hoge nauwkeurigheid door EGNOS/WAAS ondersteuning. Met 1.6 m USB kabel voor aansluiting op je navigatie laptop. All in one view 20-kanaalsprocessing. Zeer snel een eerste GPS-positie na opstarten. NMEA-0183 output : GGA, GSA, GSV, RMC, VTG, GLL. Kosten ? 99.00
Tijd en kosten van een kabel met stekkers en dan nog afwachten of hij het wel doet? Nee dus. stentec.com/shop/nl/index_software.html
 
Inderdaad Hans. Vanaf 1 mei driedagen eten drinken met onze Trintella op het Haringvliet. Tussendoor een rondtje Tiengemeete met ze’n alle.

Dag Ed,
Het koppelen van je standaard GPS aan de PC is inderdaad een betere optie dan de GPS muis. De “vaste GPS” heeft immers een vaste antenne die vrijwel garant staat voor een goede ontvangst. Betrouwbaar dus. Dat kun je van een GPS-muis niet zeggen. Deze bevindt zich in het schip vrijwel onder de waterliojn en de ontvangst kan vrij eenvoudig verstoord worden. In ieder geval heb ik nog een portable GPS ontvanger over die mij te veel problemen gaf (en die staat dus gewoon afgebeeld op de site van Stentec en is gekocht in 2007).    
Het koppelen van de vaste GPS is dus te prefereren. Duur … niet per definitie. Jouw gps heeft conform 2008-04-13_212958_Handleiding_Technisch_FX312_412_112_NL_sof tware_versie_2-1.pdf een doodgewone NMEA uitgang. Een paar connectortjes en een 4-aderig snoertje volstaan … echter.
De meeste notebooks worden niet meer uitgevoerd met een RS-232 poort. In plaats daarvan is de USB-poort gekomen.  Ook het NMEA protocol van de GPS moet kunnen “praten” met die van het notebook. Dat is niet per definitie goed geregeld. Bij een directe aansluiting op de RS-232 van het notebook is het zaak dat de aarding en de polariteit overeenkomen. 

Een hele goede oplossing om al deze mogelijke problemen te omzeilen  biedt www.shipmodul.nl. Er is keuze uit omvormers met een USB uitgang of bleutooth communicatie. Er zijn veel ingangen o.a. voor NMEA en seatalk. Heb je dan toch nog communicatie problemen, dan is de telefonische backup van Shipmodul zonder meer goed te noemen. Het is zodoende een goede investering. De module is eenvoudig te installeren.      
Succes ermee.mariposa39552,0053125
2008-04-13_212958_Handleiding_Technisch_FX312_412_112_NL_software_versie_2-1.pdf (89.4 KB)

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik in eerste instantie toch ga proberen om de bestaande GPS te koppelen aan de laptop. Maar nu komt het heeft iemand enig idee hoe je bij de gps kan komen. Deze zit standaard ingebouwd maar ik kan er met geen mogelijkheid achterkomen hoe jr deze eruit kan halen om aan de achterzjde bij de kabels te komen. Wie o wie kan mij hier wederom behulpzaam bij zijn
ed
 

Door Hans op het verkeerde been gezet, sorry.
Ik had een losse handheld MLR gps die een aansluiting had op mijn laptop. Een duur kabeltje, vandaar. Een losse GPS muis, daar werk ik al drie jaar met tevredenheid mee op mijn oude dufour 36, ook nu op mijn andere schip. Zo vaak gebruik ik mijn laptop niet voor navigatie, kost te veel energie op zee. Ook bij slecht weer om steeds naar beneden te gaan, of we onze koers nog varen op de laptop is mij veel te problematies, wel om voor vertrek een koers uit te zetten (Wayponts) is hij prima, vandaar dat ik er nog mee werk. Deze zet ik weer over op mijn plotter. 
Mijn plotter zit naast mijn stuurstand. Deze zit direct verbonden op mijn stuurautomaat. Past prima op de stuurkolom van de "36. Plotter plus de kaarten kost ongeveer net zo duur als de kaarten van Stentec.
sucses ermee

Ed,
Het schapje waar je boeken in kan zetten is relatief makkelijk te verwijderen. Haal de boeken er uit, het latje aan de voorkant en dan zie je op de bodem een schroefje zitten. Die draai je los en dan kan je het schapje er voorzichtig uit trekken. Zo kan je makkelijk achter het gehele paneeltje komen. Ik heb trouwens in onze ex-36 C op de plek van de GPS en bij ons Navtex een deurtje laten maken, zodat ik er altijd makkelijk bij kon. De 2 Furuno apparaten zaten dus in het deurtje. Werkt prima. Ik heb geen foto ter beschikking,.
Trouwens op de site van stentec heb je ook allerlei kabeltje mogelijkheden e.d.
Ciao,

Ik heb vorige week mijn laptop ook aangesloten op mijn gps. Heb wel een ander systeem, maar de uitgangen zijn het zelfde.

Ik gebruik een serieel naar usb kabeltje, dat je in de computerwinkel kunt kopen voor 15 euro. Ik heb de betreffende uit- en ingang en massa kabel van de gps aan het bijbehorende pooltje gesoldeerd van de seriele kant van dat omvormkabeltje.
Daarna het usb uiteinde boven het latje dat voor het boekenkastje loopt, naar buiten gehaald. Klaar. Ik steek het nu zo in de laptop en mijn wingps4pro vindt de gps meteen. Vrij goedkope oplossing dus.

Ik heb een goed artikel waar alle ins en outs van dit soort aansluitingen in worden beschreven. Wanneer je me een mailtje stuurt, zend ik het je toe als je wilt.

Willem
willem.brok apestaartje upcmail.nl


 
[/quote]

Bij mij zat de gps er gewoon in geklemd. Zeer eenvoudig eruit te halen dus.
Deze gps is bij mij gekoppeld aan de marifoon, radar en stuurautomaat en werkt perfect.
 
Martin

[/quote]
Willem, kan je mij dat artikel sturen?
Aijse de Vries (a.vries9183@upcmail.nl)

Willem, kan je mij dat artikel sturen?
Aijse de Vries (a.vries9183@upcmail.nl)
[/quote]
Beste Willem
Ik heb geprobeerd je een mail te sturen, maar het adres schijnt niet goed te zijn.
Zou je mij het artikel kunnen toesturen?

Dag Willem,
Zou ook ik een kopie van jouw artikel mogen ontvangen? Ik blijf graag op de hoogte van dit soort zaken.
Jan Willem van Wijngaarden
trident@zonnet.nl