Goedkoop wintertentje

Zo eindelijk heb ik ons fameuze goedkope wintertentje er weer opgezet. Ik geef toe, wat laat, maar beter laat, dan… Van het goedkope oranje zeildoek hebben wij een mooi strak tentje gemaakt. Je kan het zo maken als je zelf wilt, natuurlijk. Aan de randen heeft Sandra tunnels genaaid, waarin ik bamboe-stokjes heb gestoken. op deze manier heb je rondom dus de stokjes zitten. je knipt een stuk uit de tunnel en met lijntjes zet de bamboe-stokjes vast aan je railing. Op zo’n manier krijg je een prima, strakke tent die storm makkelijk overleefd. Ik sta momenteel in Strijensas en omdat ik nogal hoog ben, vanwege de diepgang, vangt de RAP ardig wat wind. De tent blijft perfect zitten en is heel goedkoop. Meestal gaat de tent 2 -3 jaar mee. Het oranje zeil van 8 x 12 meter (ong. ? 12,-) knip ik in 2-en. 12 bamboe stokjes van 1,50 m. (? 4,80) wat stukje lijn en ik ben voor nog geen ? 10,- klaar voor 2 tot 3 jaar. Na die 2 jaar gebruik ik het andere deel van het zeil. Makkelijk niet?


Ciao,

Op het oog ziet het er best aardig uit. Maar ??n echte storm en er blijft niets van over. Gevolg schade aan eigen boot en nog veel erger aan andermans boot. Volgens mij kun je beter niets doen. 

Daar verkijk jij je op. Op de Borrias heeft het tentje (de andere helft van het zeildoek) 3 winters prima werk gedaan en is niet gescheurd of kapot gewaaid. En er zijn toch wel een paar stevige echte stormen over heen gegaan, kan ik je vertellen. Volgende winter wil ik het voordek ook gaan overdekken. Dan gebruik ik de spinakerboom als nok van het tentje. Een ander voordeel is trouwens, dat het opgevouwen, zo in een plasic draagtasje van AH-past, weinig opbergruimte.
Dus…
Maar jij mag best een dure tent kopen hoor van ? 1.000 tot ? 1.500!
Ciao,

Ondanks de stevige wind afgelopen weekend, staat het tentje nog net zo strak als toen ik hem opzette.
Ciao,

Ook het weeralarm van 12 en 13 maart overleefd. Prima tentje dus!

Hans,
Is dat afdekzeil van kunststof zoals dat bv bij de Gamma verkrijgbaar is ?
 
 

Jan,
Ja, dat klopt. Je moet dit zeil niet gebruiken als je jacht geschilderd is, trouwens. Van dit zeil komen ‘zuren’ af die de lak zouden aantasten, wordt gezegd.
Ciao,

Dag Hans,

Helaas zie je ook slechte voorbeelden in de haven.
Deze foto is gemaakt op Noordschans begin April 2009. De eigenaar is blijkbaar in geen maanden bij zijn schip wezen kijken. Met een straffe wind flapperen de uiteinden met messing ogen flink opzij. Met een beetje pech ligt jouw schip ernaast … wordt dat dan door zo’n flap geraakt dan laat de schade zich raden.
Jouw “tent” ziet er ongetwijfeld beter uit en je gaat vast en zeker regelmatig de zaak inspecteren. Toch ben ik niet zo kapot van deze oplossing, dat kun je begrijpen.

Ja, ja,
zo kan ik ook wel wat foto’s maken van goede degelijke tenten die ook gescheurd zijn, half over de boot hangen etc.
Ons tentje heeft weer perfect gefunctioneerd. Weer opgeborgen in de tas, gereed voor volgend jaar.

Maar betaal je maar blauw aan dure tenten, die in de winter veel bergruimte in beslag nemen en niet te tillen zijn, zo zwaar.

Ciao,

Gelukkig zijn bij ons in de haven dergelijke z.g. “Gamma” tenten verboden.
Je zal er maar naast stan of liggen.
Deze worden verwijderd nadat de eigenaar eerst gewaarschuwd is door onze havenmeesters

Een goed tentje van deugelijk materiaal hoeft helemaal niet zo duur te zijn en is zeker niet zwaar

Gerard van Leeuwen, havencommissaris WSV den Osse