giekhoogte vanaf dek

Hoi 34-P-ers,

In Herkingen Marina lagen meerdere 34P’s. Wat mij opviel, is dat de giek van de standaard P en de hogere mast P, volgens mij verschillen. Die van de standaard 34P zit hoger, volgens mij.
Ik ben het vergeten te meten, maar daar zou je als 34P-er nog winst uit kunnen halen, door de giek lager te plaatsen en dus een groter zeiloppervlakte creëren. Let wel op de hoogte van je buiskap.

Iemand ervaring mee?

Ciao,

Of er een verschil in zit weet ik niet, is mij nooit echt opgevallen. Wel staat mij een hier een discussie bij waarin gesteld werd dat het vluchtluik niet onder de vang (neerhouder) door volledig open kan. Bij mij kan dit wel (standaard mast) en zou erop kunnen duiden dat de giek niet even hoog zit bij alle 34P’s.
Maar hoed dan ook zit de giek erg hoog en ik heb ook al overwogen om de giek wat te laten zakken (ca. 15 cm denk ik) als ik een nieuw gootzeil nodig heb. Moet alleen nog eens uitzoeken of dit handicap technisch een slimme zet is… Meer zeil is gelijk een zwaardere handicap…
Groet,
Menno

Hoi Menno,

Van die hoogte, stom, heb ik niet even opgemeten, maar op het eerste gezicht leek het wel. Als jij de giek zou laten zakken en een groter grootzeil zou nemen, en niets zegt, wie merkt dat dan op? of moet je zeil ook apart gemeten en gemerkt zijn?
Ik zelf denk dat de giek zeker 10 tot 15 cm lager kan, je hebt dan ong. 0,5 m2 meer zeil volgens mij. Je krijgt dan wel allerlei popnagelgaten in de mast, of dat goed is, weet ik niet. Weet de zeilmaker in Made dit niet?

Ciao,

Of iemand het merkt… alleen bij een controle. Maar een belangrijk iets bij de wedstrijden vind ik dat het spelletje zo eerlijk mogelijk wordt gespeeld. Dus bij een aanpassing in de zeilvoering hoort ook een nieuwe meetbrief :smiley:

Inderdaad Menno,
Eerlijkheid duurt het langst, en …het gaat om het spelletje. Dat doen wij ook nij de Nederlek Regatta. Wij gaan uit van de eerlijkheid van de deelnemers.

Ciao,