Mijn giekhoes is aan vervanging toe en ik wil voor volgend jaar een nieuwe aanschaffen.
Ik overweeg om lazy jack’s en zo’n hoes die je aan de bovenzijde dicht-ritst te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet
Hans
Hoi Hans,
Je bedoelt een lazy-bag. Het werkt prima en is makkelijk in gebruik. Ook erg veilig als je op ruw water je grootzeil moet laten vallen. Die valt direct in die lazy-bag en als je niet de moeite wilt nemen om de zak dicht te ritsen, kan je dat ook in de haven doen. Een voordeel is ook dat je zeilen ruim in de zak liggen en dus goed kunnen ventileren. Zorg dus ook dat er ventilatie mogelijkheden zijn.
Ik heb de mijne laten maken bij Anne Schipper in Oud-Beijerland, prima buiskappen e.d. maker. Ik kan je hem echt aanraden.
Als je foto’s wil zien, moet je mij even een e-mail sturen. Dan kan je een indruk krijgen.
Ciao,
Wij hebben op onze 34 Performance ook lazy-jacks met een lazy-bag. Echt heel erg praktisch in de praktijk.
Natuurlijk zijn er ook nadelen: ze zijn lastig om tijdelijk af te halen, dus tijdens wedstrijden ziet het er wat lullig uit. Daarnaast heb ik gemerkt dat hij -als je zeilt- hij niet zo goed tegen langdurige storm kan. Afgelopen vakantie zijn wij teruggezeild uit Cuxhaven, en kwamen 's nachts in 7-8bft terecht. De lazybag staat dan lang te klapperen. Toen wij na 8 uur stormzeilen op Vlieland aankwamen bleken er toch wel flinke slijtageplekken ontstaan te zijn, en zelfs 2 kleine gaatjes.
Ik ga de bag deze winter wat laten modificeren, o.a. met een band waarmee je de flappen voorlangs de mast (tijdelijk) mee strak kan trekken.
Zorg er ook voor dat de flappen aan de mastkant flink oplopen. Estetisch minder fraai, maar er moet echt flink plek zijn in de bag waar het meeste zeil in moet, en de hoogte van alle gestapelde leuvertjes.
Succes,
Noorderzon/Guido Flach
Hallo Guido en Hans (en allen natuurlijk),
Bedankt voor jullie adviezen, ik ga zeker even bij Anne Schipper in Oud Beyerland langs en zal de tips van Guido betreffende de flappen zeker ter harte nemen.
Hans, als je mij foto’s wil sturen graag. Mijn e-mail adres is: hans.schmitt@xs4all.nl
Groet
Hans
Foto’s zijn verstuurd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ontvangen, thanks!
Ik heb zelf geen eigen ervaring met de Lazy-bag , maar ik ken 2 Dehler (36 & 41) vaarders die er slechte ervaring mee hebben en willen er zsm vanaf omdat:
- Klappert altijd tijdens het zeilen
- Ziet er zeilend niet uit en is vooral in wedstrijd hinderlijk
- Na een flinke bui staat er een week water in
- Ventileert slecht
- gewone lazy-jacks (mits goed gemonteerd) werken net zo goed
- een huik beschermt beter tegen regen en ventileert veel beter
Ik wil het goed-gevoel ook niet afbreken, maar ben het 100% eens met Martin. Om bovenstaande redenen heb ik na 1 maand de lazy-bag eraf gehaald en vervangen door lazy-jacks en een huik. Het zeil is even snel gestreken, + ik kan mijn onderlijk al zeilend zien en dus aanpassen indien nodig.
Maar ik denk dat er minstens evenveel lazy-bags rondvaren, zoniet meer, dus het is waarschijnlijk eerder kwestie van gewoonte.
groeten,
PeterPeter38959,8860185185
Nou, vooruit dan maar, toch even een reactie:
Het gebruik van lazy-jacks en een lazy-bag valt ons ook wat tegen. Het ‘even snel laten zakken in de bag’ gaat eigenlijk alleen goed als de leuvers ook werkelijk soepel naar beneden glijden. Anders moet je toch naar de mast.En dan is het niet veel meer werk om dan het zeil direct netjes op te binden.
Daarnaast is het erg lastig te voorkomen dat er water ?n de bag resp.het zeil blijft staan. Met alle (groene) gevolgen vandien.
Overigens in Medemblik (na afloop van de ‘24-uurs)’ de Manaslu gezien.
Wat een o n t z e t t e n d m o o i e b o o t!!
Ik heb deze zomer mijn maindrop laten vernieuwen, niet opmdat deze versleten was , maar omdat hij veel te groot was ( leek er wel een voor een oceaanstomer).
Bij ons op de haven ANKO Jacht service gevestigd, voor buiskappen, rolfokhoezen, maindrops, etc.
Deze heeft voor mij een nieuwe (kleinere) gemaakt, een die niet doorloopt tot de mast , maar ervoor stopt , waarna je later rond de mast en over de maindrop een afsluitende hoes kunt klikken.
Kosten 500 euro voor een dufour 30
Huikers,
Water in je lazy-bag is niet nodig. Bij mij is aan de onderkant een stevig soort gaas gemaakt, die water doorlaat en de ventilatie prima regelt. Het klapperen vind ik ook hinderlijk, tijdens wedstrijden kan je hem er af schuiven. Je kan door regulering van je lijntjes (lazy-jacks) de flappen strakker en losser zetten. Je zeil ligt niet opgepropt, platgedrukt onder de hoes waardoor ventilatie minder is, etc.
Zo’n losse hoes voor rondom de mast is ook prima. Ik heb geen last van groene aanslag e.d. Maar het staat zeilend inderdaad minder. Maar veiligheid staat bij mij voorop, mijn vrouw, Sandra, vindt het ook een veilig gevoel, dat ik niet sta te worstelen op het kajuitdak in ruw weer e.d.
Dus …ja er zijn voors en tegens.
Ciao,
Bij ons zit ook gaas aan de onderkant van de lazy-bag. Niettemin: het water blijft niet zozeer ?n de huik staan (alhoewel ik mij dat wel eens afvraag) maar er blijft genoeg in/op het zeil achter om toch groene aanslag te veroorzaken. De regen wordt door de wind in de manchet geblazen.
Iemand heeft ons wel eens geadviseerd om een stootwil ?n de huik te doen waardoor de manchet en de zeilhuik omhoog gehouden worden en er dus een beter waterafvoer, aan de buitenzijde zal plaatsvinden (…weken later kwam er ineens een stootwil uit de lazy-bag vallen; weg dus!)