GibSea forum

Omdat Dufour sinds 1996 ook GibSea schepen verkoopt en ik er redelijk veel vragen over krijg, heb ik gemeend ook voor de GibSea enthousiastelingen ruimte beschikbaar te stellen. Voorlopig ??n forum voor alle typen, mocht er veel interesse zijn bestaat altijd de mogelijkheid een opdeling te maken.
Richard

Volgens mij zijn er slechts enkele dufour Gib Sea 37 en Gib Sea 43 in Nederland afgeleverd. In Herkingen ligt een 43 maar misschien is die al weer verkocht.
De Gib Sea serie was iets goedkoper dan de Dufour Classic serie.
Inmiddels wordt de naam Gib Sea door Dufour niet meer gevoerd.
 gibsea3338475,6164467593

Prima initiatief dit forum, zal als ‘verse’ eigenaar van inmiddels 3e GibSea hier regelmatig ideen opdoen en plaatsen.
 

Die GibSea 43 heet Eckscape en ligt inderdaad in Herkingen (Marina). De eigenaar is Ton van Eck, de voormalig voorzitter van onze watersportvereniging H2O. Hij had hiervoor de Dufour 36 Classic en heeft die ingeruild voor deze GibSea. Toen ik hem de laatste keer sprak gaf hij aan zijn schip te koop te leggen.

4 us
Vertel eens wat meer over uw Gib’sea? verse eigenaar? Welke aanpassingen of extra’s heeft u al laten monteren of overweegt u. Wat vindt u van de zeileigenschappen de zeilen etcetera etcetera?

Wij zijn nog maar 5 dagen eigenaar van de GibSea33 ‘4us’ en kunnen nog niet veel meer zeggen dan dat we er totnogtoe zeer tevreden mee zijn.Smile
Er zal ongetwijfeld in de loop van de tijd e.e.a. veranderd worden maar een van de criteria voor de koop was het feit dat er nog vrijwel niets aangepast is, alles is standaard af werf. We kunnen dus volledig naar eigen inzicht veranderingen aanbrengen.
Een nuttige tip die wij hebben opgepikt is het aanbrengen van een overloop, dat zal de zeileigenschappen optimaliseren.
Er zijn een tweetal vragen die mogelijk al iemand heeft opgelost:

  • de waterdruk in de kombuis is erg laag zowel (koud als warm) de druk in de douche en de buiten douche is prima wellicht door de langere aanvoerleiding?
  • er komt veel ‘schroefgeluid’ door het vlak, heeft iemand hier al iets aan gedaan, ik heb wel eens iets van rubber strips gezien die je erop kan plakken.
    We komen zeker nog terug met vragen en suggesties in dit forum.
    Groet,
    Tanja en KeesGibSea 33 '4us’38505,8903587963

Ben sinds vorig jaar de eigenaar van een Gibsea33, heb eerst in Makum gelegen, daarna in Scheveningen en sinds November 2004 in Port Zelande. De boot ervaren we als een bak met ruimte, stabiel en compleet met verwarming, warm water en prima verlichting en navigatie. De bedrading is mooi gelegd. Wel heb ik een 220V omvormer ingebouwd.
Mijn ervaringen ziijn:

  1. de ruimtes in de boot zijn efficient benut, en tijdens de kerstdagen bleek de verwarming de boot goed warm te kunnen trekken.
  2. hoewel de rompsnelheid is gespecificeerd als 7.5 knopen heeft hij bij kracht 5 tot 6 nog niet harder gelopen dan 6.4 knoop. Daar moet nog wat op te rekken zijn
  3. Zoals anderen al aangaven is het schip erg loefgierig en moet er snel worden gereefd. Dat laatste gaat soepel en is goeddeels bedienbaar vanuit de kuip.
    4. Het manouvreren in de haven verloopt nog niet soepel, het schip is met de rechtsdraaiende schroef vrijwel niet achteruit over stuurboord weg te draaien, in het beste geval gewoon rechtuit. We spelen nog met de sterkte achteruit.
  4. Bij licht weer is de rolfok wat krap, ik overweeg een lichtweerzeil zoals een halfwinder of a-symetrische spinaker. Ik ga dit nu onderzoeken.
    Ik zou graag met andere Gibsea eigenaars eens naar mijn schip kijken, dus laat eens horen of ik je een biertje (zelf koffie) mag aanbieden.
    reacties via dit forum, mijn mail willemspaans@hotmail.com of 06-49119754.
     
    groet
    wim spaans

[size=12]Beste Wim, <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Helaas kan ik geen gebruik maken van je aanbod om je boot te bekijken en een biertje te drinken maar in de toekomst wellicht alsnog. We zijn nu bijna een maand onderweg richting Portugal met onze Gib Sea 33, Volle MaaN en naar aanleiding van jouw posting alvast het volgende. <o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Ik heb een losse 300 watt omvormer met aanstekerplug die ik eigenlijk alleen gebruik om lichte apparaten aan te sluiten zoals de telefoonlader, batterijlader een radio en bij nood de laptop.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Over een kachel denk ik nog na. Al was het alleen maar tegen het vocht. Het is vaak zo klam in het voor- en najaar dat een kachel m.i. voor doorzeilers eigenlijk onmisbaar is. Een Webasto kost ongeveer ? 2.400 inclusief inbouwen heb ik begrepen. Van de schipper van de Blauwe Kei (Jeanneau) hoorde ik onlangs dat er in Cats een hele goede jachtreparatieservice zit maar ik heb er geen ervaring mee. Heb jij ergens goede ervaringen qua onderhoud?<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]1. Ik ben het met je eens over de benutting van de ruimtes. Wij zijn zeer gelukkig met de omvang van de bakskist. Hierin zitten onder meer onze vouwfietsen, alle stootwillen, de waterslang de puts en een reserve dieseltank van <?:namespace prefix = st1 ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags” /><st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“20 liter”>20 liter</st1:metricconverter> en een benzinetank van <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“5 liter”>5 liter</st1:metricconverter> en het past er allemaal goed in en het ligt stevig. De achterkajuit gebruiken wij als berghok voor de zeilen, de tafel, de huik, peddels en bij lange tochten bergen wij hier de bijboot. Dan nog biedt deze hut nog voldoende ruimte om dienst te doen als hondenkooi en ik lig er met mijn <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“1,90 meter”>1,90 meter</st1:metricconverter> prima. Wij slapen in de punt, dan heb je in het algemeen veel minder last van klotsen. Ik pas er prima.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Tijdens een nachtelijke reis naar Texel lag ik bij een rustige zee op de kajuitbank maar ik geef de voorkeur stevig achterin te liggen, gesjord tussen de zeilen en de scheepsromp.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]O ja en de ruime kuip. Dat zie bij 32/33 voeters geregeld toch wel anders. Ik merk dat wij ook tijdens het zeilen regelmatig languit aan de lei zijde liggen te luieren en dan is het toch heerlijk dat je je voeten niet in de knoop hoeft te leggen om een schoot of een stuurwiel de ruimte te geven.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Het eendendek is ook lekker ruim. De gevangen vis maak ik hier op mijn gemak schoon. Putsje er achteraan en de rest is voor Karel met de houten Poot. Ik ben nog wat aan het prutsen of ik de bijboot <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“2,30 m”>2,30 m</st1:metricconverter> hier opgeblazen kan stuwen. Nu laat ik het bootje telkens leeglopen en sjor hem dan vast op het kajuitdak mbv de driepuntsbevestiging en de chromen kajuitsteunen. Het ophangen van de motor gaat wat beter nu ik de spiegel helemaal openmaak.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]2. Bij halve wind varen wij vrij snel 6,4 knopen ook aan de wind halen wij deze snelheid, maar bij 6,7 als constante snelheid blijft de teller bij ons steken. Soms lukt het bij ruime koersen met veel wind de rompsnelheid te doorbreken en over de 7 knopen te klokken. De <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“8 a”>8 a</st1:metricconverter> 9 knopen die het log laat zien tgv surfen rekenen wij uiteraard niet. Deze snelheid zie je namelijk niet terug op de GPS.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]3. Wij zijn erg tevreden over onze high aspect fok, gemaakt door Leca Sails. Dit zeil meet circa <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“18,4 m2”>18,4 m2</st1:metricconverter> en is een aanwinst voor de aandewindse rakken. Zeker bij stevige wind kunnen we hiermee wat hoger varen en we hoeven minder snel te reven. De boot loopt bij een stevge wind makkelijk uit het roer. Kunst is te voorkomen dat het schip ten gevolge van zeegang teveel afvalt want dan ben je haar kwijt.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]4. Wij hebben ons ermee verzoend dat bij achteruit slaan de boot erg naar stuurboord trekt door bij aanleggen, in sluizen en bij het draaien altijd gebruik te maken van dit wieleffect. Inmiddels vind ik het zelfs wel fijn. Ben alleen benieuwd hoe straks het ankeren in de laag gaat verlopen.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]5. Wij hebben een halfwinder van 70m2. Vandaag nog gevaren met 5-8 knoop wind. Met deinig stort het zeil bij 5-6 knoop te vaak in. Vanaf 8 knopen blijft het zeil mooi vol staan en het ziet er natuurlijk prachtig uit. Op ruime rakken levert het snelheidswinst, maar vanaf halve wind komt de schijnbare wind te veel van voren en levert het zeil niet echt meer snelheidswinst op. Ik zou nu eerder kiezen voor een spinaker maar het nadeel is dat je dan ook direct een boom, beslag en neer- en ophouder moet aanschaffen.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Veel succes met kiezen van een extra zeil. Wil je mijn laatste postings lezen, wellicht heb jij enkele antwoorden op de door mij gestelde vragen. <o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Veel zeilplezier,<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Andrew en Linda<o:p></o:p>[/size]
[size=12]Volle MaaN <o:p></o:p>[/size]

Andrew,
Dank voor je reactie en goede reis. Heb ook je site bekeken. Ik denk inderdaad dat de Gibsea een goede keus is geweest, vooral het comfort. Wellicht in tegenstelling met jullie heb ik weinig tijd om te zeilen: mijn buitenlandwerk, water consultant en universitair docentschap maken het leven weliswaar interssant maar druk, druk.
En met 58 jaar nog (welkome) basisschoolinderen verhoogt de flexibiliteit van planning niet. Maar geniet met gezin of zwagers wel van de schaarse momenten van zout en zoet water. PZelande is een prima haven, met als absoluut minpunt het continue gierende snelvaren met rubberbootjes van havengebruikers. PZelande is dan niet het rustpunt dat je verwacht. Wijzen op degeldende 5km stuit op begripsvol onbegrip, zowel door het management, Grevelingenschap en waterpolitie. Met tegenzin ben ik op zoek naar een rustiger haven, Burghsluis bv.
Ik onderschrijf je bevindingen, en ga nu experimenteren met een overloopconstructie. Je advies mbt to een halfwinder, genaker of spinaker onderzoek ik. Ik overleg dit met zeilmaker Willem uit Brouwershaven. Dat brengt me op je vraag voor goed onderhoud. Ik heb prima ervaringen met Ad Bijl uit Brouwershaven. Typerend is dat deze nog jonge kerel ongelofelijk veel weet, aangeeft wat je vooral zelf kunt doen en hoe, aangeeft wat je vooral niet alleen moet doen, en vervolgens een sympathieke prijs uit de hoed tovert. Verder heeft hij een geweldig netwerk, kent zijn omgeving en is flexibel. Kortom een firma die niet snel teleur stelt. En dat in een wereldje waar mooipraters met teveel computers hun onkunde menen te kunnen verbergen, veel kaf onder het oren.
Ik ga nu met m’n gezin nog een weekje zeeland doen, en als het weer toestaat op en neer naar Scheveninen, jazeker via de Roompot. Daarna laat ik mijn bevindingen weten.
Veel plezier op je avontuurlijke tocht
 
Wim Spaans

Beste Wim en Andrew,
Natuurlijk heb ik ook last van de schroefwerking bij het achteruitvaren. Het valt echter mee als je eerst behoorlijk gas geeft en daarna de schroef uit zijn werk. Gelijk zal de boot dan de goede kant uit gaan en als daarna de achteruit bescheiden wordt ingeschakeld zal de boot zijn achteruitkoers behouden.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Met vriendelijke groet,
Niek v.d. Zwan