Via de lier van de grootschoot heb ik geprobeerd iemand aan het grootzeilval de mast in te lieren. Hevig gekraak (van het val, de blokken?); nog een handje bij de lier. Toen maar gestopt met het trachten iemand van zo’n 75 kg omhoog te krijgen.
Vervolgens het val omgeleid naar de genualier. Dat leek beter te gaan. Gelukkig kregen we op tijd in de gaten, dat het val zich in de gelcoat vrat. Kortom, we zitten nu te wachten op de ultieme tip om iemand met de bestaande middelen toch omhoog te krijgen.
Misschien is het een idee om twe vallen te gebruiken bijv. de grootzeilval en de dirk of genuaval.
En deze met twe verschillende lieren gelijktijdig te takelen.
Hier heb je natuurlijk wel een persoon extra voor nodig.
Het is ook een stuk veiliger want nu kan er een lijntje breken zonder al te grote gevolgen.
Groeten
Niek
Ik gebruik ook altijd de grootval en een andere van als borging. Ik moet er niet aan denken bij een materiaal-probleempje!
Mijn ervaring is (bij de D36) dat de grootval soepeler “takelt” dan de spi-val.
gr. martin
Natuurlijk wordt er een extra val als borg gebruikt. Het idee om het spival te gebruiken als extra hijslijn bevalt me wel. In het komend weekend eens kijken of hiermee ook het "schaviel"probleem opgelost kan worden.
de mastklimmer kan zichzelf ook eenvoudigweg borgen door aan zn gordel een touwtje te bevestigen dat doormiddel van een zgn prusikknoop om een andere val zit; die knoop borgt zichzelf/klemt af bij belasting (standaard knoop tijdens abseilen). geen enkel risico voor een val. hoe nu deze knoop uit te tekenen…
Uittekenen hoeft niet. Zie: home.hetnet.nl/~splits/knots49/3.htm
Groetjes
Nick