Gib Sea 33 Forum

Beste Gib Sea 33 bezitters,
Afgelopen jaren zijn wij tijdens onze zeilvakanties ongeveer 12 Nederlandse Gib Sea 33 schepen tegengekomen. Er bestonden plannen om een Gib Sea site op te zetten maar daar is tot op heden nog niet veel van gekomen. Van een aantal eigenaren heb ik inmiddels het e-mail adres. Het lijkt me handig om met elkaar via dit forum te communiceren omdat andere Gib Sea bezitters dan onze ervaringen kunnen delen. Daarnaast delen we natuurlijk diverse onderdelen met de Dufour schepen dus ook onderwerpen op hun site kunnen voor ons interessant zijn.
Ik zal in ieder geval zaken die tot op heden in de mail ter sprake zijn gekomen op dit forum vermelden.
Andrew de Graaf
 
 gibsea3338474,4775231481

[size=12]GIB SEA 33 INFO[/size]
[size=12]Hieronder een mailwisseling met een Gib Sea 33 bezitter. Hij heeft nogal wat verbeteringen aangebracht zoals:[/size]
[size=12]- Overloop op kajuitdak[/size]
[size=12]- Stuurautomaat onderdeks[/size]
[size=12]-Teakdek[/size]
[size=12]- Spiboom[/size]

[size=12]1. Bevalt de overloop. Maw, loopt de grootschoot nu lichter en/of kunt u [/size][size=12]hoger aan de wind varen?[/size]
[size=12]1. De overloop op de G33 is een aanzienlijke verbetering. Het geeft een [/size][size=12]aanzienlijke verbetering op de aandewindse koersen. Daarnaast is het schip [/size]
[size=12]makkelijker te trimmen en biedt het de mogelijkheid om de reguleerlijnen [/size][size=12](vaar met regelmaat alleen) naar het stuurwiel toe te halen, waardoor het [/size][size=12]reven van de grootschoot bij wat een vlagerige wind overbodig wordt.[/size]
[size=12]Nog even de overloop! RVS heb ik laten maken en v.w.b. de montage heb ik [/size][size=12]gebruik gemaakt van de bestaande bevestiging van de driehoek. Indien [/size][size=12]gewenst, dan zal ik de tekening opzoeken en je deze toesturen. Vereist wel [/size][size=12]wat uitleg, omdat ik een groot gedeelte zelf heb gedaan. Geheel is overigens [/size][size=12]geen goedkope verbouwing.[/size]
[size=12]2. Klopt het dat u een stuurautomaat onder dek hebt geplaatst waarover een [/size][size=12]artikel in de Zeilen heeft gestaan? Bevalt deze oplossing nog steeds goed? [/size][size=12]Is dit product al op de markt.[/size]
[size=12]2. Mijn stuurautomaat is inderdaad onderdeks geplaatst. Hebben wij vorig [/size][size=12]jaar getest samen met Ruud Kattenberg van het blad Zeilen en is gepubliceerd [/size][size=12]in Zeilen 01/2004 of 02/2004. Ben zelf zeer tevreden en naar mijn mening [/size][size=12]niet vergelijkbaar met een stuurwielautomaat. Stuurt veel rustiger, [/size][size=12]preciezer en heeft als allergrootste voordeel dat alles behalve de [/size][size=12]bedieningsunit onderdeks is gemonteerd, waardoor de piloot nagenoeg [/size][size=12]geruisloos zijn werk doet. Piloot (AP14) wordt door Simrad verkocht als een [/size][size=12]“no-nonsense” piloot en is gewoon leverbaar.[/size]
[size=12]3. U heeft een teak dek gekregen begreep ik. Bevalt dat goed.
[size=12]3. Teakdek was een garantiegeval. Bovenzijde eilandjes van het antislip zijn [/size][size=12]enigzins poreus, waardoor er al na een paar maanden na oplevering een [/size][size=12]zwarte/vuile gloed over het dek kwam. Heb dit niet geaccepteerd en ben het [/size][size=12]gevecht aangegaan. JH Noordschans heeft dit goed opgelost. Compromis was [/size][size=12]echter dat teak in de kuip voor mijn eigen rekening zou zijn. Zit er tot op [/size][size=12]heden nog niet op, maar staat nog op de planning. Kwestie van prioriteiten.[/size]
[size=12]4. U heeft een spiboom. Zeilt de Gib sea goed voor de wind met uitgeboomde [/size][size=12]fok?[/size]
[size=12]4. Fikkeloef/spiboom is inderdaad wel prettig op de langere voordewindse [/size][size=12]rakken. Ben echter wel van mening dat de G33 een typische boot is voor een [/size][size=12]gennaker. Staat ook nog op mijn lijstje.[/size]

[size=2]
Test in het Engels:
Gib’Sea 33: The Latest from Dufour
Comfortable and voluminous family cruiser, by Roger Marshall
The brochure is in French and English, the styling is decidedly European and the boat is definitely different. It is the Dufour-designed Gib’Sea 33, a voluminous cruiser with a dolphin nose and many other surprises. It has the bulbous look common to many of today’s production boats that, personally, I don’t like. Beneteau, Hunter and now Gib’Sea all seem to have over-inflated their boats. But when you go below deck on the Gib’Sea, you see how much additional space has been gained in what is still a moderately sized cruiser.
I waited on the dock for the boat as Alan Morrow, the delivery skipper of Magic Charters Ltd., brought the boat alongside. As the boat approached, I noticed that the toerail along the edge of the deck ran out to the end of the bowsprit. The “bowsprit,” if it can be called that, has been integrated with the deck to provide a seamless transition from the deck to the anchor-handling area. This is what the French brochure calls the dolphin nose.
Part of the dolphin nose, on the centerline forward of the headstay, is an anchor roller. An anchor-locker hatch-cover forms part of the deck and the dolphin nose. Lift the cover and you have complete access to the anchor chain, windlass and chain locker. This is a nice feature that utilizes the maximum amount of space.
Another feature that struck my interest was the number of ports. There are two ports in the hull, and from inside the boat, you get the feeling that you are walking around in a pit on the sea surface. Last in the list of visible features is the huge Bimini top. According to the brochure, it comes with the boat and stows away neatly into its own canvas container.
I stepped aboard, and Alan headed the boat out toward the harbor entrance. The other members of his delivery crew, David McKinley and Gordon Crupper Jr., also were aboard. The three men had just brought the boat from Annapolis to Newport, a 400-mile sail. They lived  board and broke the trip in segments, cruising by day and mooring up at night, except for an overnight sail along the New Jersey coast. Alan’s comment described the Gib’Sea 33 as a good comfortable boat, and he plans to sail it back to Annapolis after the Newport Boat Show closes.
Unfortunately, the only player that didn’t show up was the wind. On the day of my test sail, the wind blew at only 5 to 8 knots. Under this breeze, the boat coasted along nicely, although it felt a little underpowered. With a sail-area-to-displacement ratio of 19.9, the boat is certainly not among the highest of performers, but it is comfortable for a cruising family. The displacement/length ratio of 166 says that the boat is right where I would expect to find one of today’s production cruisers, with its longer waterline and lower displacement. 
I found that the steering system, which is located well aft with the pedestal directly over the rudder stock, creaked badly and had a lot of friction. Alan pointed out that the rudder stock goes directly to a bevel gear at the steering wheel, consequently creating quite a lot of friction. I found that I could let go of the wheel and the boat would sail itself without effort for four or five minutes at a time – a nice feature if you are single-handing. But for sailing overnight, the creaking wheel and the stiffness would drive me nuts.
The steering position is well aft. In fact, the helmsman’s seat is a 4-inch-wide length of teak mounted on the sternrail. I think most cruisers would like a little more comfort back here. As a boat designer, I think this area needs some attention. The transom has a small swim platform that provides easy access on and off the boat.
On deck, the boat is laid out well. All halyards are led aft to lock-offs and cabin-top-mounted winches. The deck gear and toerail are all aluminum by the French manufacturer Goiot, and its seems clunky by the standards of Lewmar or Shaeffer. Hatches and winches are by Lewmar.
Walking forward, there is plenty of nonskid molded into the deck, although the cabin sides could do with some too. The mast is deck-stepped with a compression post below deck, and the rig has swept-back spreaders with the shrouds taken out to the toerail.
With headsail sheeting tracks taken inboard to the cabin top inside the shrouds, a large 150-percent headsail (the easiest way to increase sail area) would seem impossible to fit. A midstay completes the mast-staying base, giving a simple but strong rig.
Sails on this boat are by Elvstrom and appear to be cut very flat for a cruising boat of this nature. I would prefer to see a little more fullness in the mainsail and some form of traveler to get a better shape into the sail by taking the traveler to windward and easing the sheet.
However, the boat is aimed at the cruising market and many cruisers don’t seem to worry too much about sail shape. The headsail is roller furled, and the semi-fully battened mainsail drops into a “Lazybag” cover that simply zips over it, making sail handling easy and quick.
A walk through the interior found a large double berth on the port quarter for Mom and Pop. This berth measures 60 inches wide at the shoulder and 72 inches long on the outboard side. On the inboard side, the engine housing cuts the berth length down to 68 inches. To starboard is a large head unit measuring 60 inches from forward to aft with its own shower. Alan said that they showered every day and did not run out of water on their trip, so there appears to be plenty of water.
The brochure shows 87 gallons of freshwater and 25 gallons of fuel. The 34-horsepower Volvo engine is located under the cockpit and has access from forward and from aft only. This is not so hot for checking the dipstick.
Just forward of the head is a unique feature: a 12-volt Igloo removable refrigerator. Take it home, fill it, bring it back to the boat and plug it in. The boat has twin 75-ampere-hour batteries, and according to Alan Morrow, they did not run out of power even though they ran all the lights and the refrigerator on their overnight trip.
In addition to the refrigerator there is a large icebox in the galley. The galley stove is an ENO two-burner with oven. The oven isn’t large enough to cook a turkey, but it’s certainly large enough for a chicken or a ham.
This is a comfortable cruising boat aimed squarely at a family of four that does not sail overnight more than one or two times a season. It is very well fitted out and has a number of innovative ideas. It would be hard to find a way of improving on a boat that already has so much to offer.
The Gib’Sea 33 debuts at the Newport International Boat Show Sept. 15. For more information contact the importer:
Dufour Yachts USA, 1 Chelsea Court, Annapolis MD 214034, Phone (410) 268-6417, Email www.dufouryachts.com [/size]gibsea3338475,916724537

 

[size=12]Gib' Sea 33[/size] Neuer Anlauf

Noch vor einem Jahr schien es, als ob die Yachten von Gib' Sea f?r immer von der Bildfl?che verschwinden w?rden. Jetzt kommt eine neue 33er
  Kampfansage f?r den Einsteigermarkt: Die Gib' Sea 33 soll mit g?nstigen Preisen und einem auf Charterkunden ma?geschneiderten Konzept den Neustart der Marke schaffen   Harmonische Linien, aber wenig Segelfl?che: Die Genua ist wegen des Babystags klein
  Freundlich: Hell gebeiztes Holz und wei?e Decken verhindern H?hlen-Feeling   G?nstiger Preis hat seinen Preis: nackte Technik unter grober Abdeckung
Fotos: H.-G. Kiesel
Datenblatt
Konstrukteur J&JDesign
CE-Entwurfskategorie B
L?a (Rumpfl?nge) 9,92m
Gesamtl?nge 9,99m
LWL (Wasserlinienl?nge) 8,90m
Breite 3,49m
Tiefgang 1,5 m
Theoretische Rumpfgeschwindigkeit 7,2 kn
Gewicht 5,1 t
Ballast/-anteil (Blei) 1,35 t/27%
Masth?he ?ber Wasserlinie 14,2 m
Gro?segel 26 m2
Rollgenua (110 %) 25 m2
Segeltragezahl * 4,14
Maschine Volvo 2020, 13 kW/18PS
Kraftstofftank Edelstahl/90 l
Frischwassertank Kunststoff/180 l
F?kalientank aufAnfrage
Doppelkoje Vorschiff (2) 1,87 x 1,54/0,34 m
Doppelkoje achtern (2) 1,85 x 0,80/0,53 m
Stauraum Vorschiff ca. 500 l
Stauraum Nasszellen ca. 150 l
Stauraum Salon/Navigation ca. 500 l
Stauraum Pantry ca. 210 l
Stauraum Achterkammern ca. 300 l
Stauraum Backskisten ca. 380 l
H?he Vorschiffskammern 1,84m
H?he Salon vorn/achtern 1,80/1,89m
H?he Achterkammern 1,94m
H?he WC-R?ume vorne 1,83m
* Dimensionslose Zahl. Berechnung: . Je h?her der Wert, desto mehr Segelfl?che hat das Schiff in Relation zur Verdr?ngung. Rumpf- und Decksbauweise: Rumpf: GFK-Massivlaminat im Handauflegeverfahren, vorne mit Twaron (Kevlar-?hnlich) verst?rkt. Deck als Sandwichkonstruktion mit Balsaholz-Kern. Schotten verklebt und anlaminiert. Rumpf und Deck verschraubt und verklebt.

Osmosegarantie: 5 Jahre
Grundpreis ab Werft: 134417 Mark
Motor, Gro?segel, Vorsegel, Schoten, Reling, Kompass, Polster, Lenzpumpe, WC, Pantry/ Kocher, E-K?hlbox, Beleuchtung (Position, nach BSH) inklusive Anker/Leine/Festmacher/
Fender 1613 Mark
F?kalientank 1488 Mark
Antifoulinganstrich 2380 Mark
Zuwasserlassen/ segelklare ?bergabe ca. 4000 Mark
Preis segelfertig (nach YACHT-Definition) 143898 Mark
Werft:
Dufour Yachts, rue Blaise Pascal, 17185 P?rigny/La Rochelle, Frankreich
Vertrieb:
?ber die Dufour-H?ndler Marina Gro?enbrode: Tel. 04367/8004;
Schwern Yachten, Tel. 04103/83817; Yachtcenter Dr. Hoyme, Tel. 06664/919497;
Bavaria Yacht Charter, Tel. 08442/922770 und Bootscenter Keser, Tel. 030/3620800

Kurzurteil:
Die Gib' Sea 33 ist zurzeit eines der g?nstigsten Schiffe in der hei? umk?mpften Einsteigerklasse um die zehn Meter. Um das zu erm?glichen, wird die Yacht mit abgespeckter Segeltechnik und Grundausstattung angeboten. Sie eignet sich f?r Charterer und wenig ambitionierte Fahrtensegler. Wegen zahlreicher Detailm?ngel kann sie h?heren Anforderungen aber nicht gerecht werden.
Positiv  Preis-Leistungs-Verh?ltnis  Viel Platz unter Deck  Einfaches Handling  Originelle Details (Anker/K?hlfach) Negativ  Verarbeitung teils mangelhaft  Schlechte Steuerposition  Hoher L?rmpegel unter Maschine  Wenig Trimm-M?glichkeiten
[i]Andreas Fritsch[/i] (ausf?hrlicher Testbericht in YACHT Heft 19/2000)Riesmo38473,9737268519

Gibsea33
Ik heb de plaatjes verwijderd, deze verwijzen naar een afgeschermd deel van een andere site (vraagt om inloggegevens).
Groeten,
Richard

Deze advertentie vond ik. Er staan er nu niet veel te koop
Te koop aangeboden 33 voets zeiljacht merk Gib’Sea bouwjaar 2002, ligplaats Preveza Griekenland. Samen met met mijn vriendin Helena hebben we het jacht als eerste eigenaars in zuidfrankrijk te water gelaten, met de bedoeling het naar Nieuw Zeeland  te varen. We hebben diverse aanpassingen gedaan om het jacht als een comfortabel en veilig ‘liveaboard blue watercruiser’ uit te rusten. De Lova is zo ruim als een 36 voets jacht en in een betere conditie dan toen we haar kochten, maar als een bootbouwer mis ik het gevoel van een klassiek houten jacht en heb daarom besloten de Lova te verkopen. Voor meer info kijk op myboatdetails.com/lova
Info: +306934272272 of mail
 gibsea3338474,877025463

Vallen verwisselen van de Gib’Sea 33 en lijnen in de Spar giek wisselen 
De eerste winter heb ik beide vallen uit de mast gehaald om ze te wassen. Het terugplaatsen van de vallen viel erg tegen omdat de blokken boven in de mast vrijwel geen speling hebben tov de 10 mm lijn. Met een kleine takeling werd de lijn te breed en liep dus vast in het katrol. De enige oplossing is een genaaide overgang tussen hulplijn en val.
Deze winter heb ik de vallen dus laten zitten.
Vorig jaar had ik geen problemen met de reeflijnen in de giek maar dit jaar brak de hulplijn en door een fout verspeelde ik een ander lijntje.
Aan de buitenzijde was ik een lijn kwijt maar dat heb ik kunnen verhelpen door met ijzerdraad voor bij de mast een U bocht te fabriceren waardoor ik een verbinding kreeg tussen beide zijden. Hiermee was vrij vlot een extra lijn door de giek getrokken.
De middenste heb ik nog niet opgelost. Wie heet een tip? Een plastic trekveer liep vast in degiek en komt er aan de andere zijde dus niet uit. In de giek zitten ribbels waar de veer achter haakt.
Ik heb begrepen dat wanneer er een val breekt een mogelijkheid is om een dunne lijn met lood in de mast te laten zakken en deze ter hoogte van de mast doorvoer er uit te hengelen met bijvoorbeeld ijzerdraad. Heeft iemand met een Dufour of Gib Sea of Spar Mast hier ervaring mee? 

GEWICHT / WATERVERPLAATSING
Wat is de waterverplaatsing van de G33. Ik lees in de folder van Dufour 5,2 ton ledig gewicht en een kiel van 1350 kg.
Maar in diverse testen noemen ze tussen 4000 - 4600 kg.

 

 

 

 
   

 

 
       
   

 

 
   

 

 
   
     
   
   
     
     
   

Dit wijkt nogal af van onze gegevens. [portfolio-marine.co.uk/gibse ... .cfm?ID=19](http://www.portfolio-marine.co.uk/gibsea/gibsea-33.cfm?ID=19) &spec=1&desc=0&gallery=0 gibsea3338480,9069328704

Gibsea 33 / Gib’sea33 / Gib’sea 33 / Gib Sea 33 / GIBSEA 33
Voor de ge?nteresseerden heb ik een link gemaakt naar een pagina met wat plaatjes van aanpassingen aan de Gib’sea 33.
members.chello.nl/a.graaf48/gibsea33/
Lijnenplan, lay out, aanspassingen, types, zelfs een die te koop ligt.
Wellicht kan degene die het Schip bij de Valk gekocht heeft zich via dit forum melden.
Het kan even duren voordat de pagina geladen is.
Succes
Gibsea33

Ik heb nog eens nagevraagd bij Medemblik Yachtservice wat hun tip is voor het verwisselen van een gebroken val in de mast. Je ontkomt er dus niet aan om met een dunne lijn de mast in te gaan en deze te laten zakken. Hun tip is om het zakken te bespoedigen door een stukje fietsketting te gebruiken. Met een stuk ijzerdraad met een puntje hengel je vervolgens net zo lang tot je het lijntje te pakken hebt en dan is het verwisselen via en genaaide verbinding een fluitje van een euro.
Indien een lijn in de giek er uit is geschoten of gebroken hanteren ze dezelfde techniek. De giek zetten ze overeind door hem bij het lummelbeslag los te maken.
Gibsea Gibsea val gebroken val wisselen val kapot lijn in giek lijn in mast verwisselen val takeling
 gibsea3338496,8192013889

Ik heb in de loop der jaren dit probleem ook aan de hand gehad. Mijn Dufour 36 heeft een Z-Spar mast en ik liet een dun draadje (vliegertouw) met een plakbandje aan een metaalboortje van boven in de mast zakken. Beneden kon ik met de zaklamp zien of ik er was en dan met een gebogen ijzerdraadje de zaak naar buiten trekken. Op zich een karwei van niks, maar je moet wel iemand naar boven hijsen. 

Fout anker
 <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>
Onze Gib Sea 33 hebben we laten uitrusten met 50 meter ketting en een elektrische ankerlier. Het bij Noordschans geoffreerde anker was een C.Q.R. anker maar we kregen een imitatie Bruce anker. Het anker laat zich makkelijk ingraven en houdt goed maar ik kan het niet vergelijken met andere ankers. De vorm van het Bruce anker is een rechthoekige voorzijde terwijl de boegrol van de Gib Sea zo is gevormd dat er een Delta of ploegschaar anker onder past. Dit anker wordt bij zeegang omhoog tegen de neus geslagen waardoor er nu schade aan de gelcoat onder de neus is ontstaan.
 <o:p></o:p>
Krakend voorschot
 <o:p></o:p>
Als de boot ligt te rollen is dat altijd vervelend. Het valt mij op dat het schip weinig laster van heeft behalve dat het schot met de deur naar de voorkajuit een krakend geluid voortbrengt. Herkennen andere Gib Sea-vaarders dit?
 <o:p></o:p>
Bijboot motor
 <o:p></o:p>
Het ophangen van de motor van de bijboot vind ik een lastige klus. Hij hangt aan de hekstoel en via rugbrekende toeren til ik hem achter de bijboot. De kans dat ik bij deze actie t.z.t. met motor en al in het water ga vallen is nagenoeg 100 %.Ik borg de motor dus maar met een lifeline. Heeft iemand een handigere methode om de motor aan de Dinghy bevestigd te krijgen?
 <o:p></o:p>
Vocht onder de kussens
 <o:p></o:p>
De kussens zijn na het slapen nat aan de onderzijde. Om te voorkomen dat het gaat schimmelen haalden we altijd de kussens eraf. Bij de caravan winkel heb ik nu een soort gaas gekocht wat voldoende afstand biedt tussen de kussens en het hout waardoor het vocht probleem is opgelost.
 <o:p></o:p>
Stuurautomaat
 <o:p></o:p>
De riem van de stuurautomaat Simrad WP30 zou iedere drie jaar vervangen moeten worden. De automaat heeft bij ons nog maar weinig gestuurd maar de riem is inmiddels al zo versleten dat hie moet worden vervangen. Hij is versterkt met ingelegd touw en dit is los komen te zitten waardoor de automaat vast liep. Zonder servicepunt in de buurt heb ik hem opengemaakt (vier inbus schroeven aan de bovenzijde losdraaien) en het touw dus maar weggeknipt en dichtgeschroeid.Een vervangende riem is niet 123 te krijgen.
 <o:p></o:p>
Wensenlijst
 <o:p></o:p>
Voordat we weggingen had ik een hoop wensen zoals Radar, Epirb, weerfax, sateliettelefoon etc. etc. Naarmate de reis vordert wordt het lijstje allengs korter.De radar installatie wil ik nog wel graag.
 <o:p></o:p>
Computernavigatie
 <o:p></o:p>
In NL hebben we met de 1800 serie icm WinGPS gevaren. Handig maar ik merk dat een GPS icm Imray kaarten (die vind ik duidelijker dan de BA) en een peilkompas ruimschoots voldoende zijn. Wellicht komt een solozeiler tot een andere uitkomst maar die wil e.e.a. bij het stuurwiel willen aflezen neem ik aan en dan valt de keuze op een plotter neem ik aan.
 gibsea3338549,8242824074

Witte koelwaterslang
De witte koelwaterslang die Dufour heeft gebruikt bij de inbouw van de Volvo Penta gaat snel lekken waar de slangenklemmen zijn bevestigd.Hierdoor kon ik  mijn dieseltje niet meer stoppen(roestvorming) met een reparatie van 800 euro als gevolg.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Zelf heb ik gelijk alle slangen vervangen.
 
groeten
Niek

Niek, welke slangen zijn dat ? Echt witte of doorzichtige? Zijn dat de buitenwaterslangen of de slangen naar de warmte wisselaar? Ik hou niet zo van vertoppingen en roestvorming, laat staan reparatuies van 800 euri!
groet, Martin

Hallo Niek,
Toen je mij dit in Borkum vertelde heb ik dit eveneens nagekeken. E?n slang lekt(e) vanaf de wierpot. Hierdoor zoutaanslag op een motorsteun.

Beste Martin,
Ik bedoel de hagelwitte slangen. Bij het warm worden van de moter vegummen ze waardoor er lekkage optreedt bij de slangenklemmen.
Bij de koudwaterslangen heb ik het nog niet ontdekt maar ik denk ze deze winter wel te vervangen voor de zekerheid.
 
met vriendelijke groet,
 
Niek
 

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een onderdekse stuurautomaat in de G33?

Is er genoeg ruimte bij het kwadrant?

Ik heb de afspraak om een Raymarine SPX 10 in te laten bouwen door v.d. Rest in kats.

Mijn Simrad WP 30 wheelpilot doet niets meer dus wil ik geen wheel pilot meer.

Onder Dufour 34 staat een onderwerp “stuurautomaten”. Misschien staat daar iets bij.

Bedankt voor de tip Zoute Zoen. De automaat is inmiddes ingebouwd. Hij zit stevig bevestigd aan de onderzijde van de gasbun. De afdekplaat van de stuurconsole moest iets worden afgezaagd om de automaat meer werkruimte te geven maar dat zie je nauwelijks in de achterhut. Van de week mee gevaren. Een verademing de stilte. Ik heb een SPX 10 met gyro. Stuurt uitermate precies en heeft geen moeite met een beetje zeegang. In ieder geval een stuk rustiger dan die oude wheelpilot.

Inmiddels is de nieuwe stuurautomaat geplaatst. Ideeal, stil en koersvast. De gyro maakt dat de boot anticipeert op beweging in de golven. Dit is veel beter dan de Simrad wheelpilot.

Overigens heb ik deze nog liggen, wellicht kan ik iemand er een plezier mee doen voor onderdelen. Laat maar even weten. De riem is volgens mij nog goed.