Gib Sea 33 aapassingen modificaties

Gib’sea 33 bezitters,
Laten we in deze rubriek aangeven welke aanpassingen we gedaan heeft aan onze Gib’Sea 33 om de boot naar de zin te maken.
Af fabriek hebben wij bijvoorbeeld ipv de zwemtrap een bankje waardoor de kuip meer gesloten is.  
De middenbolder is bij ons wegbezuinigd. Ook hebben wij geen lederen bekleding op het stuurwiel. In Duinkerken heb ik vorig jaar twee klampen van hetzelfde type aangeschaft. Ik moet ze alleen nog monteren maar ik ben niet erg enthousiast zelf in het dek te gaan boren.
In de kajuit is ten opzichte van de eerste versie het e.e.a. verandert, zo hebben wij bijvoorbeeld geen plankje boven het aanrecht.
 
 gibsea3338474,4795138889

[size=15]Wij hebben de zeilgarderobe van onze Gib’sea 33 “Volle MaaN” uitgebreid met:[/size][size=15]
Halfwinder: vorig jaar hebben wij tweedehands een halfwinder gekocht van 72m2, oorspronkelijk van een 7/8 getuigde 35 voeter. Hoger dan halve wind kunnen we tot ongeveer 10 knopen de halfwinder voeren, halve wind ongeveer tot 12 knopen, dan trekt het zeil de boot uit haar roer. We hebben op die koersen  met 8-12 knopen wind dan ruim 2 knopen snelheidswinst. Op ruimwindse koersen (met halfwinder en groetzeil halen we 150graden aan de ware wind) kunnen we het zeil tot ongeveer 16 knopen voeren. Bij 10 knopen wind en ruime koers is de snelheidswinst 2 knopen, bij 16 knopen wind nog steeds een dikke knoop snelheid extra ten opzichte van de fok.<?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><O:P></O:P>[/size]
[size=15]Stormfok: gelukkig nog nooit hoeven gebruiken.[/size]
[size=15]High aspect, begin dit jaar laten maken om beter te kunnen opkruisen bij harde wind. Ook nog niet gebruikt. maar gezien het winderige klimaat in Nederland gaat-ie vast van pas komen. Info volgt.[/size]Volle MaaN38474,5049305556

Nieuwe Lewmar 72 blokken.
Ten behoeve van de grootschoot heb ik alle 5 de blokken vervangen door Lewmar 72 blokken. Deze zijn zwaarder dan de bijgeleverde Lewmar blokken en lopen lichter. Met name onder belasting gedragen ze zich beter waardoor het zeil (met de hand) makkelijker te vieren of aan te halen is. De blokken kosten 29,95 bij Kniest.
Een alternatief is om de standaard 12 mm lijn te vervangen door een 10 mm. lijn. Deze optie is goedkoper maar geniet niet mijn voorkeur.

Afgelopen weekeinde en vorig weekeinde hebben wij onze High aspect fok kunnen inzeilen. Een rif in het grootzeil en de 95% high aspect dragen er voor zorg dat Volle MaaN goed bestuurbaar bleef. Over de snelheid en hoogte lopen hadden we geen klachten. De high as is ongeveer 18m2 en dat scheelt aardig met de 24m2 van het standaard zeil.
Vooralsnog lijkt het een goede uitbreiding voor onze Gib Sea 33.
We hebben geen UV strip genomen. Het zeil is vrij gemakkelijk te strijken. 

Gib’Sea 33
De klampen zijn door MYS in Medemblik bevestigd. Dat hebben ze netjes gedaan. Ik heb gelijk een extra bescherming voor de draadboom die uit de mastkomt laten aanbrengen.
We stonden op de kant voor nieuwe onderwaterverf. Ik heb gelijk de waterlijn 7 cm. verhoogd. Dat is nu veel beter. Licht inschuren, primer van Primacon, 2 lagen, en daarna gewoon de Hempel Combic koperhoudend. Ook twee lagen. Daarnaast moest ik de schroefasanode vervangen. Na drie jaar op zoet water was hij er slecht aan toe.
Bij het in het water takelen hebben ze gelijk de punten waar de keggen zaten alsmede het stuk onder de kiel van onze aangroeiwerende verf voorzien.
Al met al kan ik MYS qua service wel aanbevelen.
 
 

Hieronder volgen een aantal vragen opmerkingen en eigen bevindingen met betrekking tot onderhoud en ankeren
Accu?s
Ik heb nog nooit onderhoud aan de accu?s gepleegd. Weet iemand of de accu?s die Dufour gebruikt met water bijgevuld moeten worden? Ik neem aan dat ze vanaf 2001 tot 2004 dezelfde accu?s voor de Gib Sea serie als de Dufour Classic serie gebruikten?
GPS MLR FX 312
Wie weet hoe je het ankeralarm activeert? Het is me wel eens gelukt maar het lukt me niet meer om het in te schakelen.
Onderhoud
Ik wil onze motor (Volvo) een service beurt geven in Portugal. Iemand een tip voor een haven waar een goede firma is om de werkzaamheden uit te laten voeren?
Dufour
Heeft Dufour een dealer zitten in La Rochelle?
Ankeren
Wij ankeren nu dus zoveel als mogelijk. Alleen al vanwege de heerlijke rust. De verhouding tussen jachthaven en ankeren is op 1:4 waarbij we in de jachthaven het water aanvullen en de accu?s bijladen.
Gieren
Ik vertrouw voldoende op de houdkracht van het anker maar heeft iemand ervaring met het onderhalen van het anker tegen het gieren? Ik heb het geprobeerd met een 10 meter lijn vanaf de middenbolder naar circa twee meter voor het schip aan de ketting maar het resultaat vond ik mager.
Het comfort van de Gib Sea 33 tot nu toe:
Warm water
Erg tevreden ben ik met de omvang van de watertanks (300L). We houden het makkelijk 4 dagen uit terwijl we beiden dagelijks met warm water kort douchen en afwassen. Het douchewater is ?s ochtends nog zo heet dat de koud water kraan mee open moet. De douchepomp zuigt het water goed en vlot af. Van de week ontdekte ik het filter van de douchepomp achter in de bakskist. Tsja dat mocht wel even gereinigd worden. De bilgepomp gebruiken we eigenlijk nooit dus dit filter was nog schoon.
Koelkast
De koelkast is voldoende ruim maar moet iedere dag worden droog gedweild.Voor anker zetten we de koelkast ?s nachts uit. De volgende ochtend is e.e.a. nog zo koud dat het inschakelen van de stroom vaak niet leidt tot het aanslaan van de compressor. In Frankrijk vragen ze voor een Magnum ? 2,50. Voor hetzelfde geld koop je er in een supermarkt vier. Alleen kunnen wij er geen 4 tegelijk op. Een vriesvakje zou wel handig zijn maar niet noodzakelijk.
Slapen
Wij gebruiken de achterkajuit als berghok en slapen in de voorhut. De beperkte ruimte in de punt bij het voeteneind geeft voor mij 1,90 m geen problemen. Iedere dag proberen we het dekbed te luchten. De ventilatie is voldoende.
Verlichting
De verlichting vind ik voldoende en vooral de spotjes geven “gezellig licht”, ze staan bij ons dus aan tijdens het lezen of tijdens het kijken van een film.
Laptop
Van de week op het anker lekker een DVD-tje gekeken. De 12 ->19 volt adapter voldoet uitstekend.De batterij van de laptop gebruiken we niet.
Motor
Wij hebben een Volvo 19 PK. Een aantal 33?ers zijn uitgerust met een 29 PK motor.Waarin merk je het verschil? Wij hebben een behoorlijk schroefeffect en de motor is niet bepaald stil. Onze maximum snelheid op de motor is 6,7 knopen.
Buiskap / bimini
Onze buiskap en Bimini zijn geleverd door van der Werf. Wegens gebrek aan kennis heb ik deze direct bij de aanschaf bijbesteld. Een slechter ontwerp kun je je eigenlijk niet voorstellen. Hoewel de kwaliteit (duurzaamheid) voldoende is. In de brochure zie je een hoge Bimini die altijd overeind staat. De onze ligt (dat is handig), maar opgezet wordt de kuip een gevangenis. De buiskap kan niet worden neergeklapt wat zeer onhandig is bij warm weer.
Bekleding
Onze bekleding is geel en dus gevoelig voor vlekken. Nu we er handdoeken op gelegd hebben komen er geen nieuwe vlekken bij. Het klittenband van de leuning van de banken houdt voorlopig nog maar ik denk niet dat lang zo blijft.
Bergruimte
In de bakskist liggen twee brandstoftanks. Een 30m verlengkabel. Een puts, twee vouwfietsen, alle stootwillen en een waterslang van 20 meter en er is ruimte over. De bakskist is gewoon prima. In de achterhut ligt de reservefok en de was. Met weinig moeite is er weer een 2 persoonshut van te maken. We hebben dus ruimte genoeg. Hier zijn we erg tevreden over en wat dit betreft is de Gib Sea 33 voor 2 personen een zeer goede reisboot.
Zeiloppervlakte en zeileigenschappen
Bij weinig wind is het aandewinds zeiloppervlak denk ik nooit groot genoeg. Met andere blokken (Lewmar synchro 72) loopt de grootzeilschoot makkelijk genoeg dat ik niet meer per s? een schoot in de kuip zou willen. De rakken zijn geregeld 4 tot 5 uur lang dus de inspanning ten behoeve van het trimmen valt mee op een dag. Een zeilplan met genua is misschien prettig bij weinig wind maar met alle ballast heb je gewoon meer wind nodig. We hebben vaker te veel wind dan te weinig. De High Aspect fok van 18 m2 gemaakt door (Leca Sails, Sprang Capelle) is super en we hebben de meeste dagen met dit zeil gevaren. Onze halfwinder is nog niet uit de zak geweest, helaas.

Houdkracht anker
De houdkracht van een Bruce anker is 30 maal zijn eigen gewicht in modder en 35 maal het eigen gewicht in zand. Van de week hebben we geankerd op drie meter diep water. Het water is hier kraakhelder en ik heb met de snorkel gekeken hoe het anker zich heeft ingegraven. Een vloei stak iets boven het zand uit de andere vloei heeft zich goed ingegraven.Ondanks weinig ketting hield het anker onze vaste test “volle kracht achteruit” met gemak.
Rekenwerk:
De volgende formules om de druk op het anker te berekenen heb ik doorgerekend voor de G33:
De boot weegt 5.600+300 water + 70 diesel + 500 bagage etc. ongeveer 6.500 kg. =6,5 m3
LwL = 8,52 m
Breedte = 3,48
Doorsneeoppervlak = vrijboord * grootste breedte romp + grootste hoogte opbouw boven de romp * grootste breedte opbouw(alles in meters). Dot alles * 115 % (ivm mast en verstaging)
= (1,33,48+0,802,80 )1,15 = 7,8 afgerond.
De kracht t.g.v. wind geeft bijvoorbeeld de uitkomst 20,2 bij windkracht 7 ( tabel winddruk volgen formule : T= 0,075
v2) = 20,2 kg per m2 op zee maar je ligt beschut dus ik corrigeer 25% = 20,2* 7,8 0,75 = 119 kg trekkracht aan het anker wat in modder 30 * 16kg = 480 kg. houdt.
Kracht bij stroom:
De door stroom uitgeoefende kracht is 40% van de stuwdruk maal het nat oppervlak
Stuwdruk = 52,2 * stroomsnelheid2
Tabel 4 knopen stroom : 221,52 kg
Nat oppervalk Gib Sea 33 = 1,67
W/L(in m3) = 1,67 * 8,52/ 6,5 =2,19
Uitkomst : 0,40221,522,19 = 195 kg. afgerond.
Afgelopen week lagen we op de rivier de Jaune die 4 knopen stroomt bij windkracht 6 dus de kracht op het anker was vanwege de beschutting :
195 kg stroom
Windkracht 6 = 13,2 kg/m2 *7,8 * 0,75 = 78 kg.
Totaal dus 273 kg terwijl het anker 30 * 16 kg= 480 kg houdkracht heeft in modder. Dit ging dus makkelijk.
[size=15]Eind 2007 heb ik dit anker verruilt voor een Lewmar Delta anker van 10 kg.[/size]
[size=15]Begin 2008 een Webasto kachel laten inbouwen met uitblaasmonden in de achterhut, kajuit, natte cel en voorhut. Prima werk van Van der Rest Nautic te Kats.[/size]gibsea3339575,485775463

[size=12]Deze week hebben we de halfwinder een aantal malen kunnen hijsen en het is elke keer prachtig om te zien als het zeil zich vult. Tijdens onze oversteek van Biskaje hebben we het zeil zelfs de gehele dag bij gezet. Ik heb nog wat nagedacht over de keuze tussen een asymetrische toerspinnaker en een echte symmetrische spinnaker. De Vries Sails verkoopt tegenwoordig in China gemaakte kant en klare spinnakers/halfwinders. De maten zijn dus beperkt en voor de Gibsea 33 val je dacht ik in maat 6. Een halfwinder meet dan zo?n <?:namespace prefix = st1 ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags” /><st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“70 m2”>70 m2</st1:metricconverter> en een spi circa 90m2. Het zeil kost circa 1.200 euro maar daar komt nog een slurf bij, schoten, een derde handje en een spinnakerval met blok zo?n ? <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“300 a”>300 a</st1:metricconverter> 400 extra en dan valt het prijsverschil met een custommade maatzeil bij je eigen zeilmaker met hoes ineens niet zo groot meer. Spinnaker beslag kost gauw ? 370 voor een  (telescopische) boom en circa ? 500 voor mastbeslag en lijnen. <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>[/size]
[size=12]Wij vinden dat je eigenlijk een spinnaker moet hebben ?n een gennaker. De halfwinder vult zich (dan met moeite) tot 150gr aan de ware wind. Met nog ruimere winden is een spinnaker ons inziens essentieel, immers, met wind beneden de tien knopen hebben wij altijd een klapperend tuig op de voordewindse koersen en het rendement is klein. Het is met zijn twee?n best een toer om de halfwinder te hijsen maar vanwege de eenvoudige bediening en trim, derde handje en schoot, is het voor ons goed te doen. Of het aanpikken van een boom met bijbehorende lijnen meer bewerkelijk is, lijkt aannemelijk, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zeilen op het uiterste van het bereik van een zeil levert weinig rendement op is mijn ervaring en daarom adviseer ik geen ATS. Het woord allround is volgens mij onterecht. Halve wind (schijnbaar) is halfwinder. Bij lagere koersen moet je altijd een spinnaker hijsen. Een telkens inklappend zeil vind ik al waardeloos bij de fok laat staan bij een <st1:metricconverter w:st=“on” ProductID=“70 m2”>70 m2</st1:metricconverter> zeil.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Wellicht dat een andere lezer hier het antwoord op kunt geven. Ik wil in ieder geval spibeslag laten monteren als het ergens onderweg uitkomt en een spinaker aanschaffen die je met harde wind (ook) nog kunt hijsen.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Groet,<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Andrew<o:p></o:p>[/size]

“Koelkast
De koelkast is voldoende ruim maar moet iedere dag worden droog gedweild.”

Van dunne houten latjes hebben we voor beide vakken een rooster gemaakt. Het water loopt nu gemakkelijk weg naar de afvoerslang. Alle kartonnen verpakkkingen blijven nu droog. Af en toe de slang leeg laten lopen volstaat. E?n keer per twee weken (als we op reis zijn) wordt de koelkast nu droog en schoongemaakt.

“Motor
Wij hebben een Volvo 19 PK. Een aantal 33?ers zijn uitgerust met een 29 PK motor.Waarin merk je het verschil? Wij hebben een behoorlijk schroefeffect en de motor is niet bepaald stil. Onze maximum snelheid op de motor is 6,7 knopen.”

In de Duitse Bocht met zo’n 6 Bft (in buien 7 en 8) met wind tegen, werden we door wind en golven zodanig afgeremd, dat onze voortgang nog maar 1,5 knoop door het water bedroeg. Eigenlijk te weinig om goed te sturen. Zou dit bij een 29 PK wel te doen zijn? Ik ben trouwens ook nieuwsgierig naar de schroef. Wordt de bestaande aangepast of komt er een andere onder?

“Bekleding
Het klittenband van de leuning van de banken houdt voorlopig nog maar ik denk niet dat lang zo blijft.”

Wij hebben het klittenband afgedekt. Onder de kussens hebben we over gehele lengte een antislipmat gelegd. Dit werkt al jaren tot volle tevredenheid. Trouwens, de planken hebben we eveneens voorzien van dit antislip.

“Houdkracht anker
De houdkracht van een Bruce anker is 30 maal zijn eigen gewicht in modder en 35 maal het eigen gewicht in zand. Van de week hebben we geankerd op drie meter diep water. Het water is hier kraakhelder en ik heb met de snorkel gekeken hoe het anker zich heeft ingegraven. Een vloei stak iets boven het zand uit de andere vloei heeft zich goed ingegraven.Ondanks weinig ketting hield het anker onze vaste test “volle kracht achteruit” met gemak.”

In het begin hebben we geankerd met een Brittany anker van 14 kg. Tot 6 bft + 2,5 knopen stroom heeft dit anker altijd goed voldaan. Helaas beschadigden de vloeien de boeg. Na verloop van tijd hebben we dit anker vervangen door een 10/11 kg Delta anker. Dit past uitstekend op de boegrol en blijft volledig vrij van de huid.

Welke lijnen heb je nu in plaats van de reeflijnen naar de kuip lopen? Ik heb wel gezien dat de neerhouder ipv het 2e rif naar de kuipwerd geleid en daar dan op de lier kan worden gezet. Heb je een foto van het liertje. Ik ben erg benieuwd hoe het precies zit. De onderlijkstrekkerheb ik met hebulp van een takelingtje aan de mastvoet bevestigd zodat je met weinig kracht het zeil vlakker kunt trekken. Het doorzetten van de neerhouder lukt niet met de standaardvertraging omdat ik daarmee niet voldoende kracht kan zetten.   <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />   Helder verhaal Oeps, maar gebruik je voor de rugleuningen nog wel de originele klittenband? >Hier in Spanje ben ik achter een Delta, 10 kg anker aangeweest maar het is lastig te verkrijgen. Ze verkopen hooguit nagemaakte varianten. Ik heb matige tests gelezen over deze afgeleide uitvoeringen waardoor ik de voorkeur geef aan de originele.Voor ca.200,- wil ik niet riskeren op drift te raken. Wellicht lukt het in Portugal. Voorlopig doet een stuk kurk, bedoeld om vishaakjes in te prikken dienst als boegbescherming    

Sinds 2001 voldoet het klittenband op de rugleuningen.

Zodra we weer aan boord zijn komt er een foto van het liertje.

Naar de kuip gaan de volgende lijnen:

  • neerhouder
  • dirk
  • grootschoot
  • val grootzeil
  • val genua

Voor weinig geld een prima stuurstandhoes laten maken in Brouwershaven bij Bas Sails. In de binnenhaven zit zeilmaker Bas van Toor. Hij maakte even een mal toen ik er toch met de boot was. Inmiddes is het hoesje afgeleverd en het zit perfect. Ik ben echt super tevreden. Veel zeilmakers rekenen stevig (terecht hoor) voor het heen en weer rijden naar je schip om de maat op te nemen. Op deze wijze voorkom je een hoop extra kosten. De stuurhoes koste nog geen 110 euro en dat is niet duur als je nagaat dat het van goed doek met een stevige ritsluiting is gemaakt. Absolute aanrader!