Gezocht, vakman voor een nieuwe HUIK

Beste Dufourvaarders,

Hebben jullie een idee voor een goede vakman voor het maken van een huik.
We hebben vorig jaar eens de tijd genomen om te zoeken naar een goede leverancier voor een nieuwe huik. Daarover valt nog erg veel te schrijven! Je ziet van alles en eigenlijk zijn er maar weinig huiken die mooi passen of/en door de eigenaar mooi/goed over het zeil zijn geplaatst.

Wat we niet mooi vinden:

  • Een huik waaronder allerlei vrij lange bevestigingsbandjes hangen. Het is een treurig schouwspel!
  • Een huik waarvan de overgang van horizontaal/giek naar vertikaal/mast geknakt, gekreukt of gedrapeerd zit.
  • Een huik die niet lang genoeg is, waaronder nog een flink stuk giek te zien is.
  • Een huik waarvan de kleur of "look"niet identiek is aan die van de buiskap.
  • Een huik die niet strak om de mast geplaatst is; rits of klitteband of een lijntje … wat heeft de voorkeur
  • Een huik waarbij geen rekening is gehouden met obstructies op de giek of mast; gekreukt over het spi-oog etc.

We zien ook huiken die wel goed zijn gemaakt maar lelijk zitten omdat de kraanlijn de giek te ver optrekt (niet horizontaal). En dan maar niet te spreken over alle volledig van de algen groen uitgeslagen huiken.

Kortom, aan zo’n simpel ding als een huik kan nog een hoop verziekt worden.

Zie foto’s (ik hoop dat de eigenaren niet boos zijn dat ik ze hierbij plaats):





Hallo Mariprosa,

Bel toch Erik van KPE zoals ik je voorstelde voor de buiskap.

  • Een huik waaronder allerlei vrij lange bevestigingsbandjes hangen. Het is een treurig schouwspel!
    Neem een rits
  • Een huik waarvan de overgang van horizontaal/giek naar vertikaal/mast geknakt, gekreukt of gedrapeerd zit.
    Laat hem ruim snijden en geef de giek-mast hoek op aan de zeilmaker (sommigen hijsen de giek hoog aan de kraanlijn ivm het kuip-kop-stoten).
  • Een huik die niet lang genoeg is, waaronder nog een flink stuk giek te zien is.
    Voorzie een aantrekband.
  • Een huik waarvan de kleur of "look"niet identiek is aan die van de buiskap.
    Daarom zelde zeilmaker voor buiskap.
  • Een huik die niet strak om de mast geplaatst is; rits of klitteband of een lijntje … wat heeft de voorkeur
    Klitteband is het eenvoudigst te bedienen en je trekt hem aan de giek achter op strak
  • Een huik waarbij geen rekening is gehouden met obstructies op de giek of mast; gekreukt over het spi-oog etc.
    Niets is lekkerder als een ruime zeil huik, vooral als het eens niet uitkomt om het zeil goed op te doeken.
    Hoe zit het met de Lazy bag en jacks ??
    Onze grootzeilhuik is ook een Lazy bag die netjes aan de giek kan worden opgebonden als we zeilen.

Groet,

Guus

Piet,

Ben jij al bij Anne Schipper in Oud Beijerland geweest? Ik weet niet of hij nog werkt, maar daar komen de mooiste huiken en buiskappen vandaan!

Trouwens jij kan zelf gewoon opgeven hoe jij de buiskap wilt. Laag en racy, of hoog en praktisch e.d. Zeker met al die foto’s, moet jij toch duidelijk kunnen maken, hoe en wat.
Bij Hagoort hebben zij een computerprogramma voor het maken van buiskappen, misschien is dat een idee.

Ciao,