Gezocht, vakman voor een nieuwe buiskap

Hebben jullie goede ervaringen met een leverancier van een buiskap?
Wie levert er vakwerk?

de Vries Lemmer is de beste naar mijn mening.
Ik ga altijd naar hun vestiging in Muiden, bij Ab Schulp.
Heb zowel op mijn gib’sea boten als op mijn huidige dufour.
Superstrakke sprayhood, perfecte service.
groeten,

Piet,

Je bent goed bezig met je boot! Ik heb goede ervaringen met De Vries Sails/Uk Halsey met buiskappen, kuiptenten en wintertenten. Zeker niet de goedkoopste, maar leveren wel kwaliteit en strakke buiskappen en in ons geval ook een kuiptent. Ze hebben meerdere vestigingen. Een achtertent kan ik overigens ook erg aanbevelen voor een Dufour 30. Scheelt veel ruimte, je kan met koud of regenachtig weer nog steeds buiten zitten en je kuip is altijd schoon. Het is ook goedkoper als je die in 1 keer meebestelt dan op een later moment.

Wij zijn goed geholpen door de vestiging Lelystad.

Succes met je keuze.

Groet,

Ewald

Piet,

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe kap laten maken ( volgens mij bij jouw vriend de zeilmaker )en dit is mij zeer slecht bevallen allemaal plooien in mijn kap, bij oplevering ( is 3 keer vermaakt eerdat hij mooi stond ) na 2 jaar ruiten helemaal weg. Er zit dus veel verschil in het gebruik van het materiaal, dus kijk niet alleen naar de prijs, maar vraag vooral het verschil, merk materiaal wat ze gebruiken.
Bij mij in de haven liggen best veel kapjes van Allround uit Zierikzee en die zien er mooi strak uit ook naar een paar jaar.
Degene die de kapjes maakt heeft zelf ook een bedrijf bij jouw in Oosterhout, hij heet Jan van der Meijden.

Hallo Piet,

Ik heb goede ervaring met KPE in Oud Beijerland / Dordrecht.

Groet,

Guus

Volgens mij was dat vroeger zeilmakerij Abos.
Ik heb er destijds een kap laten maken voor mijn Dufour 2800.
Ik heb nog nooit zo’n mooie en strakke kap gezien en gehad.
Als ik weer aan een kap toe ben is dit mijn adres.
Vriendelijke groeten
Rob

Bedankt voor jullie reacties en suggesties. Uiteraard zijn nog meer adviezen welkom.
Heeft er iemand ervaring met “het roefje” in Zierikzee?

Ik ben een beetje aan het broeden over de nieuwe buiskap. De dufour 30 Classic heeft een schitterende mooie kuip. Toch is er. als je aan het eind van de dag nog even met een bakkie leut en/of een boekje nageniet van de dag, niet al te veel beschutting achter het buiskapje.
Daar hebben anderen ook al eens over nagedacht. Zo hebben we vorig jaar hier en daar eens een foto gemaakt.

Wij hebben gezien:
Een buiskap met wat verlengde zijkanten / meer windbescherming (3 foto’s)
Een buiskap die wat langer is dan normaal en ook nog met ruimte voor een instrumenten console (3 foto’s)
(eigenaren, ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik ongevraagd deze foto’s publiceer)

Ik ben aan het nadenken over een extra stang en extra doek. Tijden het varen staat de stang naar voren en is het doek opgevouwen, in de haven gaat de stang in de achterste positie en wordt het doek met bandjes en gesp strak getrokken.
Ik heb dat geprobeerd dit te tekenen , boven op een buiskapfoto. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

Ter vergelijk heb ik ook een foto van onze huidige buiskap (van de Mariposa) geplaatst. Deze heeft weer iets bijzonders, het aluminium profiel aan de voorzijde is omgedraaid. Er is een extra kunststof strip met behulp van een aluminium strip en popnagels vastgezet. Zodoende kan de wind en (buis)water niet meer onder de kap door over het luik blazen/stromen.

Wat vinden jullie ervan?
Buiskap van Mariposa met windflap 01.jpg
Buiskap idee.jpg
buiskap wat langer en met voor ruimte voor een console 03 .jpg
buiskap wat langer en met voor ruimte voor een console 02 .jpg
buiskap wat langer en met voor ruimte voor een console 01 .jpg
Buiskap met meer windbescherming 03.jpg
Buiskap met meer windbescherming 02.jpg
Buiskap met meer windbescherming 01.jpg

Wat ook erg fijn is is een extra venster in de bovenkant. ( zie foto)
Dat geeft veel licht in de kajuit.

Vrg
Rob

Wat ook erg fijn is is een extra venster in de bovenkant. ( zie foto)
Dat geeft veel licht in de kajuit.

Vrg
Rob

Hallo Piet,

Als je meer dak wilt, dan geen buiskap maar zo’n zon dinges … hoe heet het ook al weer. Ik heb er persoonlijk een hekel aan, dus kan ik het woord niet makkelijk uitspreken. Maar een hekel heb ik al aan een buiskap. Een goede capucion is mijn buiskap.
Met zo’n Binimi op heb je geen last van de regen of de zon in de gehele kuip en hij stond bij ons ook wel op zeilend met windkracht dikke 5.
Zijkant verlenging van de buiskap is goed maar denk dan ook aan een ruitje in deze langere zijkant en lijnen zakken of lussen voor opgeschoten vallen. Alleen de bevestigingspunten aan de onderkant komen in de loop te zitten (stoten) als de buiskap is neer geklapt. Ook wordt het risico groter dat men er in / over valt als men te haastig vanuit de kuip naar het voordek wil.
Anders is aanritsen aan de kant dat je hem hebben wilt (loef). Is een oplossing op hele lange rakken.

Groet,

Guus

Dag Guus,

Bedankt voor je reactie. Een DF30C heeft de lieren onder de buiskap. Dus ten aanzien van de lijnen en lussen verandert er niet veel.

Het is wel zo dat als je de buiskap verlengt, zoals op de foto’s (bruin) je echt onder de kap moet duiken om te lieren. Dat is dan weer een nadeel.

Inderdaad, het zou ook zo gemaakt kunnen worden dat het extra deel er pas in de haven aan wordt geritst en de extra benodigde pas dan wordt geplaatst/gemonteerd.

Je capuchon je beste buiskap? Ja dat past wel bij “een goede definitie voor zeilen” die ik ooit hoorde: “zeilen dat is zoiets als met kleren aan onder een koude douche gaan staan en dan briefjes van honderd euro verscheuren”. :unamused:

Hoi Piet,
We hebben de buiskap laten vervangen in 2010, en dat blijkt een kant-en-klaar product te zijn van NV equipment uit Frankrijk: nvequipement.fr De plaatsing is helaas niet zo “strak” uitgevoerd, maar er is wel zo’n INOX stang aan om vast te grijpen onderweg, en dat is wel handig. Voorheen was het frame in aluminium, en dat was niet zo stevig.
De buiskap is nu ook ruimer, zodat er geen probleem meer is met de lierhendels.
Johan

Haalo,

Ik vond nog een foto van onze Dufour 30 met de achtertent erop. Dit geeft een aardig beeld van de hoeveel extra leefruimte je krijgt. Bij onze nieuwe boot hebben we ook meteen weer een achtertent besteld.

Groet,
Ewald

Hallo Piet,

Ik zag een tijdje geleden een zeilboot liggen met een “verlengde” buiskap. Zoiets wil ik zelf ook nog eens maken. Het lijkt in ieder geval op de tekening hierboven. De foto is van wat grotere afstand met een GSM genomen, vandaar dat de kwaliteit wat minder is. Maar het verhaal is lijkt mij duidelijk. Een achtertent hebben we al, dit lijkt me een tussenvorm om even op te zetten in een haven.

Peter
buiskap.png

Toen onze Alliance onder de wintertent vandaan kwam bleek één van de ramen gescheurd. Verder was de stof bij het stiksel van de omhulling van de eerste buis een heel klein beetje ingescheurd. Tenslotte was de buiskap aan de onderkant erg groen aan het worden.
Omdat de buiskap (van de firma Schokker uit Volendam) 13 seizoenen had gedaan en alles al één of twee keer gestikt was, wist ik het zeker: nu niet verder geld uitgeven aan repareren maar dat geld leggen bij een nieuwe buiskap.

Wij hebben een nieuwe besteld bij Jelmer Bouw van Sailloft. Dit bedrijf zit op onze haven (Muiderzand), en heeft voor een zeilvriend met een Carena 36 een prachtige buiskap met kuiptent gemaakt.Verder heeft hij voor ons een goede rolfokhoes gemaakt.
De buiskap wordt zo dat de kuiptent die we al hebben aangeritst kan worden. Die was nog wel in goede staat, vermoedelijk omdat hij minder gebruikt is. Ook het roestvrijstalen frame blijft zoals het was, dat was -uiteraard- ook nog prima.

Hallo Piet

Hierbij doe ik een afbeelding van mijn buiskap, mocht dit het formaat zijn wat je zoekt dan kan ik de maten doorgeven. Zelf zou ik hem het liefst afsluitbaar willen maken zoals op de volgende foto te zien is, deze foto is gemaakt op een Bavaria en de buiskap is gemaakt door Schokker in Volendam (waar ik naar tevredenheid een
grootzeil heb laten maken op mijn vorige boot).

mvgr. Jeroen IJpema

joep_Dsc_0013.jpg