gevraagd uitleg aanspannen schroefdichting

Sinds augustus 2010 ben ik de eigenaar van een Dufour 2800 die heel wat heeft meegemaakt,
en die ik probeer terug een stuk in orde te zetten
De vorige eigenaar heeft me een , zeer summiere, uitleg gegeven over hoe ik de schroefasdicting moet aanspannen.
Maar als ik de schoefas bekijk, kan ik met die uitleg niet veel beginnen.
( 2 schoefjes losvijzen en dan de moer aandraaien )
Welke schoefjes en welke moer ? ? ?

Ook in de documentatie die ik tot nu toe heb gevonden zit er niets over hoe de schoefasdichting aangespannen moet worden.
Heeft iemand hiervan een gebruiksaanwijzing, tekening, of een uitleg die een en ander duidelijk kan maken?

( Het zal waarschijnlijk heel eenvoudig zijn, maar als je het nog nooit gedaan hebt … )

weet je welk type schroefasafdicting je hebt? ik heb wel documentatie van de afdichting die er bij mij inzit. wellicht is die duidelijker.

Installatievoorschrijft%20schroefasafdichting.pdf (1.21 MB)

groeten Paul SY Bijelo

Paul,
Bedankt maar dit document had ik ook al gevonden.
Alleen dit is een installatievoorschrift, en ik heb een handleiding of uitleg nodig hoe ik de schroefasafdichting moet onderhouden, nieuwe vetkoord steken en of aanspannen.
En deze informatie kan ik niet in dit document vinden.

Heb jij daar ervaring mee?

Hoe doe jij het onderhoud aan de schroefas?

Heb jij die dichtingen al eens ooit vervangen. In dit document spreken ze dat dit om de 5 jaar moet gebeuren.
Als ik de rest van mijn bootje bekijke heeft de vorige eigenaar dit nooit laten uitvoeren.

Alle inlichtingen zijn welkom.

net als jou heb ik mijn dufour nog niet zo lang, morgen gaat de Bijelo de kant op en zal ik van de winter ook de schroefasafdichting gaan controleren. ik heb wel ervaring met verschillende afdichtingen maar deze heb ik nog niet kunnen bekijken. morgen begin ik met de grote beurt van de motor en de wisselbak voordat de boot het water uit gaat. aangezien ik dan toch al in de buurt van de afdichting zit zal ik er eens kritisch naar kijken. ik hou je op de hoogte en blijf natuurlijk je postings volgen aangezien we in het zelfde “nieuwe” schuitje zitten.

groeten Paul SY Bijelo

Goedemiddag,

Deze posting lezend realiseerd ik me, dat ik welliswaar afgelopen winter de afdichting cheched en ontlucht had door er in te knijpen (en ja, er kwam water uit), maar dat ook ik er geen vet in gestopt heb. Ik heb dit seizoen veel moeten motoren, dus ik zal deze keer met het winterklaar maken er een beetje vet inspuiten. Op zeilersforum kwam ik hier hele uitgebreid en specifieke info over tegen…

zeilersforum.nl/index.php?op … &id=132756

Hopelijk helpt jullie dit.

Gr, Henk

Hallo,
Op mijn D2800 had ik ook een dergelijke afdichting. Deze is watergesmeerd en heeft nagenoeg geen ondehoud. Ik heb 10 jaar zonder problemen met deze afdichting gevaren en mogelijk heeft de huidge eigenaar deze nog steeds niet vervangen. Onderhoud bestaat uit het ontluchten bij de tewaterlating, na de winterberging. Gewoon er even in knijpen tot er water uit komt. En als de boot de kant op gaat er ook even in knijpen zodat het water weg kan, ivm vorst. Eventueel kun je met vet de zaak nog een beetje smeren, maar dat is een lastig werkje.

Loet

Het lijkt erop alsof er een groot verschil zit in de schroefaskokers van de Dufour 2800.
Want met de uitleg die ik via de link krijg kan ik ook niet zo gek veel.
Misschien omdat het een andere schroefaskoker is?
Die van mij is een met vetkoord en waarbij op de zijkant van de schroefas, regelmatig vet ingepompt dient te worden.
Een heel klasieke oplossing dus.

Ik heb op het moment geen problemen, en zal terwijl ik er een andere motor in laat plaatsen, eens door een technieker naar de schoefas laten kijken.

Wel zou het interessant zijn om eens na te gaan wat ervoor verschillende schroefaskokers in hetzelfde type schip zijn ingebouwd, en met dezelfde motor ( momemteel nog een Volvo Penta MD7A )

Aan iedereen alvast bedankt voor de geleverd inlichtingen.

grtz

Tony

Hallo Tony,

Ik had niet begrepen dat jij nog de originele afdichting had. De meesten hebben hem namelijk onderhand vervangen door de nieuwe watergesmeerde afdichting. Die oude wekt prima, maar geeft wel wat rommel. Druk op het vet houden is het devies. Loopt je motot nog mooi rond?

Loet

Ja ik heb de originele afdichting nog, en deze lijkt nog volledig in orde.

Dat is meer dan wat van de motor gezegd kan worden ( ref motor te vervangen maart 2011 )
Hij werkt nog, maar maakt enorm veel lawaai, en de koeling werkt niet, er is een compressieverschil tussen de 2 cylinders, er komt motorolie in het luchtfilter ( vermoedelijk omdat de zuigers lekken naar het carter )
en de motor loopt warm na 5 a 10 minuten.

Vandaag nog even gaan zeilen, volgende week ga ik afspraak maken om een nieuwe motor te laten plaatsen.
Heb dit jaar de verschillende mogelijkheden uitgebreid onderzocht en de keuze een Timray of een Vetus moet ik nog bespreken met de installateur.

Oke, succes met de vervanging, Toch heeft ie het netjes gedaan, ruim 30 jaar. Ik zou dan wel gelijk de afdichting vervangen. De schroefas moet toch los en dan heb je jaren er geen omkijken naar. Ten opzichte van alle kosten valt dit wel mee.

Loet