Genuarail verplaatsen

Met de moderne high-aspect genua/fok staat de standaard genuarail te ver naar buiten, zeker in gereefde toestand. Het plaatse n van een extra rail tegen de opbouw en wat verder naar voren schijnt een oplossing hiervoor te zijn. Het lijkt mij lastig hier om de bouten door het dek te bevestigen, mede gezien de verlichting binnen. Ook het plaatsen op het antislipdek lijkt me vragen om lekkage.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Hallo Defi,

Wij hebben een nieuwe rail aangebracht op het dek van de Dufour 525.
Deze rail loopt dwars op het schip van de mast naar het zijboord en is gemonteerd op een teak dek.
Door de dubbele schootvoering (blok in de schoothoek) kan je de kar verstellen naar binnen en naar buiten terwijl de schoot even lang blijft. (Automatische barberhauler)
De montage:
Onder de rail op het teakdek een RVS plaat omdat ook zijwaarts aan deze rail getrokken wordt en indrukken in het teakdek voorkomen dient te worden.
De gaten voor de bevestigingsbouten zijn eerst in de balzavulling uitgekotterd en daarna met epoxy gevuld om het samendrukken van de binnenschaal met het balza en het dek te voorkomen bij het aanhalen van de bouten.
Aan de binnenzijde is een RVS plaat gemonteerd om de krachten op te vangen.
Dus een hele klus.

Voor meer info hoor ik het wel.
Te zien in Flevo Marina Lelystad.

Groet,

Guus
guusintveld@gmail.com

Hallo Guus
Bedankt voor je reactie, een hele klus zo lijkt het inderdaad! Ben echter vooral benieuwd naar Dufour 2800 ervaringen om zelfde redenen: wat is de impact op deze boot om dit te monteren. Ik verwacht ook betere zeilprestaties tov huidige naar buiten geplaatste genuarail, ben benieuwd hoe ervaringen van andere dufour 2800 vaarders ook hierin zijn.