Genuarail opnieuw kitten

Zojuist mijn genuarail gedemonteerd om deze weer opnieuw te kitten. Bij bijna alle schroeven zit er binnen een contramoer die je moet losdraaien/vasthouden, onder de houten lijst. Echter bij de laatste 3 (dichtst bij de kuip) kan ik onmogelijk bij deze contramoeren; ze lijken helemaal ingebouwd. De schroeven kreeg ik er vanaf het dek wel uit dus rail is los. Maar wat ik me nu wel afvraag is of ik ze straks weer goed vast kan zetten. Zitten deze laatste moeren ingelamineerd?

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe ik toch bij deze moeren kom cq me hier geen zorgen over hoef te maken?

Ben je er inmiddels achter? Ik ben namelijk exact hetzelfde van plan om volgend weekend te doen. Ik heb al iemand geregeld om van binnenuit het moertje tegen te houden :wink:

Bij mij zijn er extra plankjes ingemaakt, dus het plintje krijg ik er niet heel uit, dat wordt ook nog een klusje dus.

Dank alvast,

Henk

Hi henk,
Vandaag de rail weer teruggezet en deze laatste schroeven er gewoon weer ingedraaid, lijkt er dus op dat ze ingelamineerd zijn. Ging stuk makkelijker dan die andere die je idd van binnen uit vast moet houden in een soms onmogelijke houding. Maar lijkt allemaal goed te zijn gegaan, eerste regenbui nu afwachten. :wink:
Succes

Hoi,

De genuarail vervangen. Bij mij zit wel elk schroefje met een moertje en ringetje vast. Een nieuw laagje sikaflex en eea zit volgens mij goed waterdicht. Ik heb trouwens achteraf niet het idee dat dit de oorzaak was van de lekkage die ik had. De kit die onder de rail zat was nog goed flexibel en ik kon geen sporen van lekkage waarnemen bij de schroefgaatjes. De boot staat op de kant en heb nog even gevoeld aan de schroefas en hier zat m.i. teveel speling op en maakt bij draaien een raspend geluid. Mijn redenatie is nu dat bij de overtochtjes waarbij is nate kussens kreeg, de boot op 1 oor ligt en de motor soms ook langere tijd bijgezet wordt. Via een lekkende schroefas afdichting kan er wellicht water binnenkomen zijn dat de natte kussens aan SB zijde veroorzaakt. Sowieso stond er wel wat water in de bilge na langer motoren. De werf gelijk maar even gevraag de schroefas te checken…

Tsja, lekkages… Zie ook mijn andere post mbt lekkage in motorruimte. Schroefas lijkt me hier niet de boosdoener maar heb ook zelf idee dat deze wel (deels) de oorzaak is voor water in de bilge. Gegeven de leeftijd van de boot denk ik dat ik toch maar op aantal plekken de kit preventief ga vervangen