gennaker

in de folder staat een gennaker voor een 385 is 100 vierkante meter
de zeilmaker raadt mij aan  ongeveer 70 vierkante meter die heeft hij op verschillende 385  ers afgeleverd
hoe groot zijn de gennakers waar jullie mee varen?

ik heb een maat 7 gennaker van Momentum en die is geloof ik 83 m2. Deze maat bevalt goed, is iets aan de kleine kant, maar dat geeft ruimte voor gebruik van een slurf (had ik eerst niet, maar sinds kort wel; werkt erg prettig en vergoot gebruik gennaker) en blijft goed hanteerbaar bij hardere wind (terzijde: ik heb hem helaas nog niet bij meer dan 4 bft gebruitk maar ben dat wel van plan). met deze maat loop ik rond 8 knopen, 9 in surf, op zee bij 15 knp wind. 100m2 lijkt wel veel dan, maar why not? 

bedankt voor de snelle reaktie
de zeilmaker had het ook over een rol systheem om je gennaker in te halen
het schijnt makkelijker te zijn dan een slurf er omheen
iemand daar ervaring mee?

Jan,
onze buur in de jachthaven (HR 37) heeft er zo een.
Zeer mooi, degelijk, maar ik denk dat het voorlijk rechter (vlakker?) is dan bij een AllRound-genakker, ivm het makkelijk oprollen.  De zaak wordt bij elkaar gehouden door velcro op de laatste meters van het onder en achterlijk.  Het doet me meer denken aan een zeer grote genua dan aan een genakker, een soort Code 0? Hij vaart hem ook op een een boegsprietje, zodat hij verder van de rolgenua staat.
Het oprollen gaat echt vanzelf.
Het systeem heeft zonder zeil echter meer gekost dan mijn genakker van Momentum.
Peter

Jan,
Op onze 36 Classic hebben wij een Flasher, soort genaker, van ruim 76 m2 met een slurf, werkt goed, alleen moet de genaker eigenlijk op een sprietje voor de boot. Leo heeft een kleinere met een slurf (ik bedoel een genaker, hoor!) en vaart daar ook regelmatig mee, hij reageert hier wel op. Hij heeft dat zeil voor een prikkie gekocht ergens in Friesland van een zeilmaker die levert aan huurschepen. Deze was beschadigd geweest en gerepareerd (je ziet er niets van) en hij kon het zeil dus voor een prikkie kopen. Goed gedaan jochie!.

Fotootje van onze boot toen wij Leo opliepen en inhaalden, ciao,

als je de gennaker van 83 tot ongeveer wind5 kan varen dan zou je kunnen overwegen om als je de zee opgaat je (rol)genua er af te halen en een klein high aspect fok er voor in de plaats te zetten.je zit dan niet met veel wind met een half opgerolde genua
mijn zeilmaker zegt dat ik een 70 m  gennaker tot ongeveer 45graden aan de wind kan varen

dat zal van de bolling afhangen, momentum geeft voor de genaker die ik heb 60 graden aan en dat haalt ie ook. 45 lijkt wel erg hoog. en de 5bft is mijn schatting, bij hardere wind heb ik het nog niet geprobeerd.

45graden lijkt mij ook erg hoog
ik laat het in het voorjaar wel weten