Gennaker voor de wind

Afgelopen zondag was een heerlijke zonnige dag met een knoop of 12-14 wind. Ik voer met mijn gennaker ruimerwind maar moest eigenlijk pal voor de wind gaan varen om terug in de haven te komen. Ik was netjes aan het afkruisen totdat ik iemand tegen kwam die de gennaker over de ene boeg had (zonder boom) en het grootzeil over de andere boeg.
Ik heb niet zoveel ervaring met een gennaker (wel met gewone spi). Ik heb dit maar nagedaan en het werkte perfect. Ik ben gewoon voor de wind gaan varen en heb het grootzeil overgetrokken. Je moest even goed opletten met sturen maar hij was redelijk makkelijk vol te houden zonder het grootzeil te gijpen.
Ik vraag me af of dit gevaarlijk(er) is met meer wind. Het was me eigenlijk nooit opgevallen dat men op deze manier de gennaker gebruikt. Is hier iets op tegen? Moet ik dit niet doen met meer wind?
Groetjes
NickDannick38936,9415162037

Tijdens de laatste zomervakantie hebben we veel met de gennaker kunnen zeilen. Om maximaal rendement van de gennaker te hebben bij zeer ruime koersen hebben we altijd de spiboom gebruikt als boegspriet. Is zo gefixed en werkt goed, alleen kan je tijdens het zeilen de ankerbak niet openen.

De boom grijpt aan onder aan de babystag en steekt ca. 60 cm voor de boeg uit.

Met een lijntje fixeer je de boom bij het boegbeslag zodat ie niet kan bewegen/klapperen/schavielen

De boom kan flink “krommen” als de wind aantrekt maar 80 mm houdt zich goed ( kromming is hier niet te zien)

Het derde handje loopt vrij van de preekstoel en is goed vanuit de kuip te bedienen


2006-08-10_230851_DSC01814.JPG
2006-08-10_230951_DSC01817.JPG
2006-08-10_231037_DSC01815.JPG

Nick,
met “vlinderen” haal je optimaal rendement uit je zeiloppervlak.  Maar inderdaad, met veel wind is er gevaar voor een klapgijp.  Je genua of genakker staat op het randje van de juiste kant (anders valt hij in), het grootzeil staat op het randje van de foute kant.  Iets teveel afvallen of een kleine windshift, en je kan best bukken.  Dus, opletten in de vlagen en zeker niet teveel neerhouder zetten.  (slecht voor het lummelbeslag bij een klapgijp…)
Veel groeten,
Peter

Peter,
Wat Nick vertelt klopt. Op deze manier zorgt het grootzeil dat de genaker o.a. volvalt. De wind loopt als het ware over van het grootzeil naar de genaker, maar pas op!
Ciao,

 
 
Peter,
Om het probleem van een klapgijp te voorkomen moet je gewoon een bulltalie zetten. Dit is een lijn van de giek naar voren spannen eventuleel met een blokje aan de voetrail en naar de vrije genua lier lijden.
Op die manier vaar je volkomen veilig voor de wind en kan je alle aandacht aan de genaker besteden.
Ik had er een foto bij willen doen maar krijg hem niet klein genoeg, kan maar 80 kb zijn.
Als je me je E.mail adres stuurt dan stuur ik je een foto.
Succes Gerard (Twins) g.van.leeuwen@irado.nl
 
 Twins38961,6173032407