Gennaker voor de wind

Afgelopen zondag was een heerlijke zonnige dag met een knoop of 12-14 wind. Ik voer met mijn gennaker ruimerwind maar moest eigenlijk pal voor de wind gaan varen om terug in de haven te komen. Ik was netjes aan het afkruisen totdat ik iemand tegen kwam die de gennaker over de ene boeg had (zonder boom) en het grootzeil over de andere boeg.
Ik heb niet zoveel ervaring met een gennaker (wel met gewone spi). Ik heb dit maar nagedaan en het werkte perfect. Ik ben gewoon voor de wind gaan varen en heb het grootzeil overgetrokken. Je moest even goed opletten met sturen maar hij was redelijk makkelijk vol te houden zonder het grootzeil te gijpen.
Ik vraag me af of dit gevaarlijk(er) is met meer wind. Het was me eigenlijk nooit opgevallen dat men op deze manier de gennaker gebruikt. Is hier iets op tegen? Moet ik dit niet doen met meer wind?
Groetjes
NickDannick38936,9415162037

Tijdens de laatste zomervakantie hebben we veel met de gennaker kunnen zeilen. Om maximaal rendement van de gennaker te hebben bij zeer ruime koersen hebben we altijd de spiboom gebruikt als boegspriet. Is zo gefixed en werkt goed, alleen kan je tijdens het zeilen de ankerbak niet openen.

De boom grijpt aan onder aan de babystag en steekt ca. 60 cm voor de boeg uit.

Met een lijntje fixeer je de boom bij het boegbeslag zodat ie niet kan bewegen/klapperen/schavielen

De boom kan flink “krommen” als de wind aantrekt maar 80 mm houdt zich goed ( kromming is hier niet te zien)

Het derde handje loopt vrij van de preekstoel en is goed vanuit de kuip te bedienen


2006-08-10_230851_DSC01814.JPG
2006-08-10_230951_DSC01817.JPG
2006-08-10_231037_DSC01815.JPG

Nick,