Gennaker type Sprint

Te koop voor 32 voeter (o.a. Dufour 32 Classic) :
1 gennaker, type “sprint”, doek Nilite 90, inclusief:

  • 1 set schoten (2x15 m, 8 mm), incl. blokken;
  • 3e handje tbv extra trimmogelijkheid op voorlijk;
  • gennakerhoes compleet met blok/lijnen bedoeld om het hijsen en strijken van de gennaker te vergemakkelijken (zgn. “Stripper”).
    Snit en model zijn zodanig dat met de gennaker zowel hoog aan de wind als op ruime koersen kan worden gezeild.
    De gennaker is gemaakt door Zeilmakerij Van der Werff en is als nieuw (slechts 3 maal gebruikt). De gennaker wordt nu te koop aangeboden voor 732,50 euro (de helft van de nieuwprijs).

Te bevragen bij Kees Vink
gsm 06 104 632 27
DSCF0085.JPG

Hoi

domme vraag wellicht maar past deze ook op een 36 classic

groeten

ed

Ed,

Hoewel de gennaker ook past op een 36 Classic (met het derde handje kun je het voorlijk trimmen) zou ik zelf een iets grotere kiezen. Overigens is de boot met de gennaker op de foto een Dufour 365 Grand 'Large.

Kees,

Hoeveel m2 is de gennaker? Ik heb geen 32 voeter, maar een 34 voeter (Hanse 341). Ivm handelbaarheid zoek ik geen super groot zeil.

Groet, Jeroen

Jeroen,
Deze a-symmetrisch gesneden toergennaker heeft een ‘bescheiden’ oppervlak van ca. 58,6 m2. Uit ervaring weet ik dat deze gennaker eenvoudig te hijsen en strijken is, mede door de bijgeleverde gennakerhoes met blok en lijnen.

Hallo,

Voor maten van genakers kun je ook kijken op de site van De Vries Sails. Zij leveren standaard genakers in meer dan 20 maten. Op basis van lengte voorlijk kan je dan de juiste maat uitzoeken.
Wij hebben bijvoorbeeld voor onze nieuwe Jeanneau Sun Odyssey 36i, maat nummer 7 genomen en dan heb je circa 82m2. Terwijl Jeanneau 75m2 aanraadt.

Mijn ervaring is dat je de genaker niet te klein moet nemen. Je gebruikt hem toch alleen met licht weer. Zodra de wind boven de 15 knopen uitkomt, kan je net zo goed op de genua varen. Het vaart fantastisch in het bereik van circa 60-140 graden (schijnbaar). Als je nog ruimer gaat varen dan moet eigenlijk het grootzeil gestreken worden omdat de genaker anders in de luwte komt. Op onze D30 was de snelheid op die ruime koersen nagenoeg gelijk aan de tip van Mariposa (uitbomen fok). Maar als in het ‘goede’ bereik zit, dan ga je als een speer vooruit en laat je alle boten zonder genaker ver achter je.

Tip: zorg dat de tackline te verstellen in vanuit de kuip. Op onze D30 hadden we dat niet en moest je dus steeds naar voren om die te trimmen.

Groet,
Ewald

Ewald,
Dank voor je waardevolle aanvulling. De tackline (door mij derde handje genoemd) is inderdaad vanuit de kuip te verstellen.

Hoi Kees,

Eerst maar de belangrijkste vraag, is de Gennaker nog te koop?

Zo ja, wij bezitten een 325 GL en hebben afgelopen winter de standaard(kartonnen) Elfstrom genua vervangen door een soort HA fok. Makkelijk op aan de windse koersen maar op wat ruimere koersen zet hij geen zooden aan de dijk maar dat deed die genua ook niet (deed sowieso niet veel). Voor die ruimere koersen en dan vooral op de wat langer rakken lijkt me een gennaker wel wat.
Ik weet alleen niet veel van de maatvoering, waar moet je in dit geval op letten.
De ene 32 voeter is de andere niet.
Ter info, onze I-maat=12,55 mtr, dat is de verticale afstand tussen de onder- en bovenkant van de voorstag.
De boot is uitgerust met een extra spinaker/gennakerval en volgens mij zit die zelfs nog wat hoger dan de voorstag.
Indien jij wat meer weet over de vereiste maatvoering dan hoor ik dat graag.

Qua maatvoering, als je tabel van De Vries Sails aanhoudt, kom je op nr.5 en die heeft een oppervlakte van 64,4m2 met een dikte van 0,9oz.
Dit zou wel ongeveer moeten kloppen op onze D30 hadden we circa 60m2. Dus een D325 zal net wat meer kunnen hebben.

Groet,
Ewald

Hallo,

als je op momentumsails.nl kijkt adviseren ze nr 6 voor een DF 325 GL! Deze is 74,4m2.
Je moet de genaker niet te klein nemen, je gebruikt ´m alleen met relatief licht weer, dus dan wil je wel maximaal zeil kunnen voeren.
Ik heb zelf mijn genaker overgenomen van iemand die overstapte van een DF 30 naar een DF 325, omdat hij te klein bleek voor zijn DF 325.

Groet,

Frank

Beste Peter & Anita,

De gennaker is inmiddels van eigenaar gewisseld.