Genaker/HA voor een DF 365 GL gezocht

Ik zoek voor een DF 365 GL voor het komende seizoen een passende genaker, liefst met slurf.
Wat is de ervaring met het gebruik van een genaker met of zonder boegspriet? Op een vorige schip voerde ik de genaker vanaf het ankerbeslag.
Een HA staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Hoi Hans,

Uit je reactie begrijp ik dat het je gelukt is een jonge gebruikte 365 te bemachtigen. Gefeliciteerd. Is het schip helemaal naar je zin ?
Ik heb geen ervaring met een gennaker. Wel heb ik een studie gemaakt van een HA, want die stond ook op mijn wensenlijst. Een echte HA past niet echt op de 365 omdat de schootoog geleide rail niet lang genoeg is. Wel kan een soling fok. Ik heb me laten adviseren door van der Werff zeilmakerij.

vriendelijke groeten

Beste Volmir,

Bedankt voor je reactie/tip.

Ja ik heb een jonge 365GL gevonden die zeer dicht bij mijn ideale plaatje komt en heb nu de gehele winter tijd om wat kleine herstelling te doen en het schip weer seizoen klaar te maken.

Ik heb gelezen op deze site dat Peter van de Divino het probleem van de schootvoering voor een HA naar tevredenheid heeft opgelost en er ook foto’s van op het forum gezet.

Over van der Werf heb ik al meer goede berichten gelezen en als de tijd daar is om nieuwe zeilen te kopen zal ik daar zeker eens mijn licht gaan opsteken.

Mijn eerste prioriteit is echter een genaker omdat ik gemerkt heb dat de 365 wat ondertuigd is en ik uit ervaring weet dat een genaker bij licht weer net een extra versnelling is terwijl het een gemakkelijk te hanteren zeil is. Daarnaast zoek ik ook nog een spinakerboom of fokkeloet om de genua uit te bomen. Ik heb er nog een liggen van mijn vorige schip maar die is volgens mij wat groot en zwaar voor de 365GL

mvg

Hans

Hoi Hans,

Ik heb nog een Genaker / flasher te koop die ik heb gebruikt op onze Dufour 36 Classic. Ergens op deze site onder te koop staat volgens mij een foto.
Ik heb er alleen geen slurf bij, maar die zijn relatief goedkoop te koop bij de diverse internet watersport winkels. De maatvoering van de genaker staat ook bij te koop.
Ik hoor wel of je interesse hebt.

Ciao,

Ik bedenk me ineens dat ik geen spinakerval heb om een genaker te hijsen aan boord van mijn GL 365.

Zal dit weekend eens moeten kijken of en hoe ik die zelf aan kan brengen.

Heeft iemand suggesties?

Hoi HAns,

Dat wordt de mast in!

Ik denk dat er in je mast nog wel een voorloop lijntje zit, meestal wel in ieder geval. Anders werkt een stuk (schone) fietsketting aan een dunne lijn (vlaglijntje) prima. Van boven af rustig laten zakken. Boot niet teveel bewegen. Op een gegeven moment kan je met een stukje ijzerdraad de ketting uit de mast halen bij het betreffende gat voor je spinakerval.

Let op boven in de mast komt je lijn vast uit de top en moet dan voorlangs naar beneden naar de ogen net boven je voorstag geleid worden. Bij onze 34PP heb ik een apart blok op de mast laten zetten, zodat ik een grotere genaker kan voeren. Ik mag echter tot hooguit een lichte 3 bft de genaker daar op voeren, omdat ze niet zeker weten of de mast het houdt, vooral als er naar opzij getrokken wordt.

Daarom eigenlijk staat mijn genaker te koop. ik wil er één op maat van de voorstag.

Nog interesse?

Ciao,
Spinakerval klein.jpg

Beste Hans,

Dank voor je tips.

Het lijkt me beter te wachten tot het schip weer in het water ligt voor ik de mast in ga.
Als het me gelukt is de spinakerval te installeren ga ik weer verder op zoek naar een gebruikte genaker.

Jouw vraag te beantwoorden of ik interesse heb in jouw genaker kan ik nu o.a. (nog) niet beantwoorden omdat ik ook nog te weinig vergelijkings materiaal heb.

Hans S.