geleide oog aan het eind van genua-rail

Hoi 34P-ers,

Ik ergerde mij aan de fokkeschoot die langs mijn kajuit-opbouw loopt. Ik was al een tijdje op zoek naar iets wat de fokkeschoot van de kajuit-opbouw af zou kunnen houden. Een paar nieuwe lei-ogen van Harken was geen optie, eur 250,- per stuk vond ik te gortig. Alternatieven vond ik erg duur of paste niet mooi.
Gisteren rommelde ik weer eens in mijn rommel-doosje voor beslag e.d. en kwam 3 geleide ogen tegen, die ik eens voor een prikkie had gekocht om de genaker halshoektrimlijn te begeleiden. Ik had ze nooit geplaatst, omdat ik ze te groot vond en achteraf niet handig vond om ze te plaatsen op plekken waar je tegen stoot.

Aan het eind van de genua-rail, dus vlak bij de kuip, zit een eindstuk dat met 2 boutjes vast zit. Ik dacht dat die door het dek heen zaten, maar na het verwijderen van het plafond-plaatje, bleek dat niet zo te zijn. Na het losdraaien van de voorste bout van het eind-stuk, heb ik het oog daar geplaatst. het past prima en volgens mij zit het goed genoeg vast. De RVS bout zat getapt in de aluminium genuarails. Ik heb er een beetje vaseline opgedaan.
Zie bijgaande foto’s. Volgens mij een prima oplossing. Nu nog voor de lei-oog-verstellijntjes een oplossing zien te vinden die langs de kajuitopbouw lopen. Iemand een idee?

geleideoog fokkeschoot 1.jpg
geleideoog fokkeschoot 2.jpg

Ciao,

Zo zit het al jaren op de Zoute Zoen . Ik heb het destijds afgekeken van de Mixed Emotion.
VRG. Rob

Hoi Rob,

Het was voor mij ook al lang een ‘wens’, maar nu eindelijk uitgevoerd.
Heb jij ook iets voor de lei-oog-lijnen?

Ciao,