Ik wil een paar kleine beschadigingen aan de gelcoat in de kuip herstellen en ik vraag me af welke kleur ik het best kan gebruiken. Ik zie op sommige webshops de keuze uit wit, gebroken wit en ivoor.
Weet iemand welke kleur er voor de 30cl nodig is? Of beter nog weet iemand de kleurcode voor zover die bekend is?
Ik heb een professioneel bedrijf wat aanpassingen aan mijn Dufour 30 laten doen en omdat ik in de toekomst ook wel eens zelf werkzaamheden denk te moeten uitvoeren heb ik info opgevraagd . Zij zeggen dat ze gelcoat van Scott Bader, kleurnummer 337 hebben toegepast en de kleur daarna hebben aangepast aan de bestaande kleur,dat laatste kan soms veel tijd vergen (volgens de werf).
Ik ben dit jaar begonnen om gelcoat beschadigingen van onze DF30C bij te werken.
Met name bij de ankerkluis was er een lelijke beschadiging. Het anker heeft blijkbaar ruzie gekregen met het deksel waar een stukje uitgebroken is.
Ook zijn er hier en daar luchtbellen onder de gelcoat geweest, ik neem aan al tijdens het vormen van de romp/het dek. Op sommige plekken breekt de gelcoat (door een tik?) en komt er zo’n gietgal aan het licht. Vooral bij de bakskist, op de meest moeilijk bereikbare plek en lekker in zicht waren er een paar flinke grote gietgallen zichtbaar.
Ik heb een tube met reparatie gelcoat van het fabrikaat Jotun gekocht. De tube wordt geleverd met een klein tubetje harder. Je kunt het spul kopen in diverse tinten. Ik heb gewoon gebroken wit gekozen (het artikelnummer volgt). Al met al is het aanbrengen vrij gemakkelijk:
met de dremel plek uitslijpen, zuigen en stofvrij maken, ontvetten met aceton, afplakken met tape (raampje), vulmiddel en harder op plamuurmessen mengen, ruim vullen, eventueel met voorgevormde houtjes modelleren, 24 uur wachten,
te veel voorzichtig met de dremel en daarna met gradaties waterproof schuurpapier wegschuren, tape verwijderen en verder schuren en daarna glad maken met commadant rood.
Wel heb ik een vraag. Ondanks het zorgvuldige werk is het heel lastig om niet ook bestaande gelcoat te raken met het schuren en komen er dan op sommige plaatsen zwarte vlekjes tevoorschijn. Vooral bij die bakskist is er nauwelijks bij te komen. Ook een tweede keer plamuren en schuren leverde weer nieuwe zwartige plekjes op. Kan ik die plekjes aantippen of overschilderen, wellicht met deze plamuur welke flink verdund wordt met aceton? Wie heeft ervaring?
Ik heb die gaten in de gelcoat voornamelijk bij inderdaad de bakskist, maar erger nog bij de bevestigingen van de zwemtrap. Dit zag ik op het eerste oog niet, maar toen ik de zwemtrap weghaalde zat daar een gat van rond 1 cm.
Ik gebruik nu ook gewoon de witte kleur van de reparatiekit. Zie je amper na het polijsten.
Ik heb die gaten in de gelcoat voornamelijk bij inderdaad de bakskist, maar erger nog bij de bevestigingen van de zwemtrap. Dit zag ik op het eerste oog niet, maar toen ik de zwemtrap weghaalde zat daar een gat van rond 1 cm.
Ik gebruik nu ook gewoon de witte kleur van de reparatiekit. Zie je amper na het polijsten.