gel-shield vs op de kant

LS
hoe kijken jullie ana tegen de (eeuwige) discussie of een boot beter op de kant kan overwinteren danwel een fikse (3)laags gel-shield kan krijgen plus 2 lagen antifouling en zo kan overwinteren (uitgaande van een nieuwere boot die minder osmose gevoelig is). Ergo: wie haalt zijn boot altijd preventief de kant op in de winter en wie o wie niet? En wie heeft ervaring in het aanbrengen van gel-shield?
 

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik sprak van de week een Duitser die zijn boot eerst in 5 lagen epoxy heeft gezet en darnaa een antifouling erop heeft gezet.
Zijn grote tip en ik geloof daar wel in is: ga nooit schuren aan je oude antifouling. Je schuurt altijd wat van de onderliggende laag (gelcoat) af en na circa 5 jaar ben je er op plekken doorheen en wordt de boot nat.
Koop dus gewoon elk jaar dezelfde antifouling en zet de lagen indien mogelijk over elkaar. 
Zelf gebruik ik Hempel Combic 5 ltr. anti fouling koperhoudend. Volgens mij werkt  dat prima te verkrijgen bij  www.scheepsverf.nl 
Ik kan de boot met ??n bus twee keer geheel in de antifouling zetten.
 gibsea3338475,6193055556

Vanaf de vorige boot, zijn wij gewend om om het jaar de boot op de kant
te zetten. Bij onze huidige 32 classic wel voor gezorgd dat wij in de
gelegenheid gesteld werden om zelf een epoxylaag (5 lagen Gelshield)
aan te brengen.



Het ene jaar in de winter dus op de kant (liefst zinder mast), het
andere jaar in het water. In het “water jaar” gaan wij in het voorjaar
dan wel een kort weekend de kant op voor een zogenaamde knippen en
scheren beurt (anti-fouling, romp in de was, nieuwe anodes, klapschroef
in het vet en indien nodig nieuwe staartstuk olie…).



Groet,

Rene.