Gedrag op zee

Hello Dufour 34P vaarders,
ik ben na lang vergelijk (biina) overtuigd om een Dufour 34P aan te schaffen. Ik zou echter graag willen weten hoe die boot zich op zee gedraagt. (maw in golven)  Wegens ons vaargebied willen we de standaard kiel van 1m50. Heeft er iemand ervaring met het zeegedrag van de D34P? Comfortabel? vergevensgezind? zenuwachtig? bewerkelijk? beweeglijk??
Ook een vergelijk met andere boten zou helpen.
 Ik vaar nu in een Spirit 32.

Beste Lucas,
Wij hebben sinds 2 jaar een 34P met diepe kiel en zij zeer tevreden over de zeileigenschappen. Afgelopen jaar met ons jonge gezin (2 dochtertjes van 1 en 3) naar Denemarken gezeild. Op de weg terug vanuit de Duitse Bocht in windkracht 8 terechtgekomen. Ook die ervaring heeft mijn vriendin en mij een groot gevoel van veiligheid gegeven.
Het is een boot die heerlijk direkt reageert op het roer (gisteren een wedstrijd gevaren op een First 40.7: een wereld van verschil met gevoel) en pas laat gereefd hoeft te worden. Met een ondiepe kiel zul je dat waarschijnlijk wat eerder moeten doen.
Ik kan je de boot echt aanbevelen!
Guido Flach/Noorderzon

Lucas,
Ergens op de site met het onderwerp 34P staan diverse testen. Lees die ook eens. Daarnaast kan je een e-mail sturen naar Henk Bezemer van het blad Zeilen en vragen om het verschil tussen de confort-eigenschappen van een 34P met diepe (1,92 m) en ondiepe kiel (1,50 m). Misschien ken je de testen van Henk wel. Daar geeft hij ook heel duidelijk aan, wat je zou kunnen verwachten van de boot.
Wij hebben ook een 34P gekocht. Ik raad je aan eens bij Messink in Enkhuizen, Robin van egmond, te gaan praten (www.messink.nl). Daar ligt onze nieuwe 34PP (met Performance pakket) ook, nog naamloos en nog niet opgeleverd, ze zijn er mee bezig. Er ligt ook nog een andere 34P, die nog opgeleverd moet worden. Goede services en prettige mensen.
Ciao,

Lucas,
Wat is het geworden?
Ciao,

Twee grote gewichtige beslissingen:
??n: het wordt een D34P
twee: met de standaard kiel
Verschillende bronnen hebben mij overtuigd dat het zwaartepunt op dezelfde plaats ligt (daarvoor is de standaard kiel iets langer en met een bulb uitgevoerd); in golven zou de standaard kiel zelfs “rustiger” varen; blijft als grootste verschil dat de standaard kiel minder lift zal produceren met als resultaat hoogteverlies tov de diepe kiel. Dat zou in de praktijk echter goed meevallen. (uiteraard niet in wedstrijd).  Zodra ik daar zelf ervaring mee heb zal ik hier berichten.

Misschien al lang bij jullie bekend:

IK zag dat er in Noordschans een DF34 ligt met de naam www.zeilmakerij.com (zeilmakerij Van Der Werf in Made). Op de website is te vinden “Sommigen hebben de Zeilmakerij.com misschien al zien liggen in de Jachthaven van Noordschans want hij ligt inmiddels in het water!”. Als er iemand is die het zeilgedrag kan beoordelen … hij kan wellicht ook ervaringen vertellen over het gedrag op zee? Allicht eens contact opnemen?

Lucas,
Mijn vraag blijft, waarom een performance jacht kopen, als je er niet om geeft dat je flink hoogte verliest met een ondiepe kiel. Op het IJselmeer zal dat niet zo merkbaar zijn (geen stroom, dus minder drift) maar op zee zal ik toch voor een diepe kiel gaan. Je moet de oversteek eens maken, ik denk dat je toch wel aardig wat mijlen meer moet maken door het verlijeren. Kan me niet voorstellen dat je met een ondiepe kiel rustiger vaart in de golven die op zij inkomen. Ik denk dat je sneller omgezet wordt door deze beperking van diepte. Waarschijnlijk zal ballastaandeel in een diepe kiel, er voor zorgen dat je een groter Zeil oppervlak kan handhaven bij meer wind.
Ook valt het me op dat de andere typen juist naar een diepere kiel gaan als standaard, zoals de 325 en de 365. Toch wel iets om over na te denken. 

Lucas,
Is de standaard kiel nou de diepstekende (1,92 mtr) of de ondiepe. Volgens mij is de standaard kiel de ondiepe uitvoering? Maar uit je verhaaltje (“daarvoor is de standaard kiel iets langer en…”) lijkt het net of dit de diepe versie is.
Vel plezier met je 34P en dat we elkaar maar eens mogen tegenkomen.
Ciao,

Hans,
Voor alle duidelijkheid: de D34P wordt standaard geleverd met een gietijzeren kiel met onderaan een "torpedo"bulb wat een diepgang van 1m55 oplevert. De (optionele) loden kiel resulteert in een diepgang van 1m92. De standaard kiel is wel langer (gemeten in de langsrichting van de boot) dan de loden vinkiel. De loden kiel heeft dus een hogere aspect ratio en produceert dus meer lift wat resulteert in meer hoogte aan de wind.
 

Lucas,
En… wanneer komt-ie?
Ciao,

Lucas,
Is-tie er al?
 

Nee, pas begin juni; dus nog wat geduld. We gaan er dan meteen mee op vakantie naar Denemarken voor een week of zes. Bij terugkomst zal ik dan al wel een idee hebben van de zeileigenschappen en het gedrag op zee (we gaan buitenom). Jullie kunnen erop rekenen dat ik mijn bevindingen hier zal melden. Zelf ben ik ook benieuwd hoe de D34P zal zeilen in vergelijking met mijn vorige boten en andere waarop ik gezeild heb. Alle theorie en beschouwingen moeten toch de toets van de praktijk ondergaan.

Net terug van een zeilvakantie in Denemarken.
Ruim de gelegenheid gehad om de 34P aan de tand te voelen meestal op aandewindse koersen (een ruime koers was ons dit jaar niet gegund blijkbaar). Mijn indruk is zeer positief.
Het gedrag op zee viel alleszins reuze mee: de 34P nam de golven goed en op een vloeiende manier. Bij hardere windcondities (ware wind boven 22 knopen; aan de wind ) loopt ie vlot 7 knopen. Als de golven wat steiler worden en sneller op elkaar volgen had de 34P de neiging om de eerste te nemen, de tweede met de boeg te splijten maar dan de derde te raken halfweg het omhooggekomen voorschip wat soms voor een flinke dreun zorgde. Waar de boot overigens geen krimp gaf en ook binnen alles redelijk op zijn plaats bleef. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij vermelden dat andere jachten in dezelfde omstandigheden stevig steigerden en eveneens flinke klappen maakten.
 
Wegens een windverwachting zuidwest 5/6 zijn we, vanuit Cuxhaven komende, bij Vlieland naar binnen gelopen. Op het wad en in harde wind met stevige buien (ware wind 25 knopen; later buien van 8 Bf.) kruisten we op en haalden daarbij alles in wat niet op motor was. De enige concurrent was een Hanse. Wij liepen even snel maar iets hoger (!!!). Later bleek de Hanse een 370 type te zijn! Zelfs op de beruchte steile Ijsselmeer golven aan de wind onder dubbel rif en gereefde genua liepen we (de laatse week van juni) als zowat enige jacht buiten ongeveer 7,5 knopen aan de wind.
Ik heb nooit ondervonden dat de boot, mits goed in zeilbalans, zijdelings weggezet werd, of geen hoogte kon lopen.
Deze ervaring is geen wetenschappelijke meting en uiteraard subjectief.
Toch durf ik stellen dat de D34P met de 1.50m kiel zich op zee en in zwaar weer zeer goed gedraagt en, alle theorie ten spijt, ook behoorlijk hoog aan de wind loopt vergeleken met andere boten. Zelfs vergeleken met mijn vorige boot, een Spirit 32, heb ik nooit de indruk gekregen minder hoog te kunnen lopen. Uiteraard verwacht ik dat met de diepe loden kiel de prestaties nog beter zullen zijn.
Een andere aangename eigenschap was dat onder quasi alle omstandigheden de boot met twee vingers te besturen blijft. Dat was met een helmstok wel eens anders! Ook het kunnen reven vanuit de kuip was voor mij een pluspunt net zoals de uit de kuip verstelbare schootwagens.
Conclusie: ik ben zeer tevreden met het zeilgedrag en heb toch een boot waarmee ik leuke (ondiepe) havens, ankerplekken en oppertjes kan opzoeken.
Wat me wel verraste was de zijwind gevoeligheid van de boeg bij manoevres op de motor. Ook het vertraagde effect van schroefwater op het roer speelde me soms parten. Ik was gewend aan een vaste schroef en een schroefas. Dat resulteert in directe actie op het roer. De combinatie saildrive/klapschroef zorgt toch voor een vertraging waarbij met manoevres rekening moet worden gehouden.  Zeker als de ruimte beperkt is.
Klinkt dat bekend? Mogelijk de aanzet van een nieuw topic?

Hoi Lucas,
Goed, zeg dat je dit mee deelt. Ik heb weliswaar een diepe kiel, en heb nog geen ervaring op zee, maar de boot stuurt en zeilt inderdaad lekker en prima. Die windgevoeligheid kan ik ook be-amen. Voor het de 34P natuurlijk weinig onder water dat hem tegen houdt bij zijwind. Dat vertraagde effect is wel zo, maar ik vaar al jaren met saildrive en klapschroef en vind dat nu niet hinderlijk meer. Ik vaar de boot in de kleinste gaatjes. kwestie van wennen en genoeg gas geven. Dat moet je wel doen, gasgeven. Dus niet voorzichtig een beetje, maar even een flinke stoot, daarna kan je weer wat rusiger gasgeven.
Het stuurwiel is lekker direct en bij achteruit varen een zegen. Ik moet er niet aan denken om dat roer tegen te houden als ik met veel gas achteruit moet varen.
Ciao,