Gebruik vuilwatertank

Hoi Dufourvaarders,
Bij onze RAP (34PP) zit een vuilwatertank ingebouwd. Ik heb eigenlijk geen goede handleiding bij dat gebeuren. Nou vraag ik mij af hoe het moet bij bijvoorbeeld afzuigen e.d.
Er zit een 3-weg kraan op, die ik nu gewoon rechtstreeks naar buiten heb staan. Als ik hem wijzig, loopt het afvalwater naar de vuilwater tank. Nou zit er gelukkig een rechtstreeks afvoer naar het water op, dus die staat nu open. Als ik af wil zuigen, moet neem ik aan die kraan dicht, i.v.m. vacuum trekken. Zit er een geurfilter op?
Wat doen jullie met wc-papier? gewoon mee spoelen of apart opvangen. Als je papier lang in je tank laat zitten wordt het net papiermag?.
Dus wie weet hoe en wat precies?
Ciao,

Dag Hans,
Zie … de niewe waterkampioen. 07/2008/11 april

Piet,
Ik ben wel ge?nteresseerd in dat artikel. Heb jij een pdf-je? Ik ben zelf nu toch maar aan het nadenken geslagen over inbouw. Bakskist, achtersteven of toch een vacuflush systeem inbouwen. Ik ben er nog niet uit en al helemaal niet over wat het gaat kosten.
Groet,
Ewald

De waterkampioen ligt in de schap bij vrijwel iedere handel in tijdschriften. Deze is recent.

Piet,
In de Waterkampioen staat niet hoe je er mee moet omgaan. Welhoe je het in moet bouwen, maar het zit er al in.
Ciao,

Hans.
Je kan ook gebruik maken van het toiletgebouw in de haven toch.
Een kennis van ons spaart het toiletpapier na gebruik toch op voor de papier ophaaldienst van de ANBO. Je kan het probleem ook voorleggen bij je dealer.



Dat kan. Het probleem voorleggen bij de dealer. Heb ik vrijdag gedaan, in Noordschans. Prima gesprek, met koffie, alle tijd maar…: Vanwege personeelsgebrek en vanwege verwachtte klachten achteraf over stank en dergelijke geen interesse. Ze raden aan voorlopig papieren opvangzakken in je toilet te leggen, voor het oog van de controle, zodat je niet gepakt kunt worden. Noordschans gaat er voorlopig niet aan om vuilwatertanks in te bouwen.

Willem

eindelijk een verstandig advies van de mensen van Noordschans. Nou maar hopen dat je inderdaad weg komt met een papieren zak.

Dit is een advies uit eigen belang, ze bouwen dus niet in omdat ze bang zijn voor claims. Dat is geen advies!
Je moet er aan, of je koopt gewoon een chemisch toilet en stort het leeg bij de meeste toilet gebouwen op de havens. Bij ons zit de vuilwatertank erin, maar gebruiken hem niet, dus…klaar.

Ben de afgelopen weken bezig geweest een vuilwatertank in te bouwen (cl36, 1 achterhut).
Op zich goed gelukt.  Bij het doorsnijden van de afvoerslang (om de Y-klep te monteren) verbaasde het me, hoeveel kalkaanslag er in deze slang zit. In de 38mm slang na 6 jaar ongeveer nog 20mm open doorgang. Aan de wanden zit een dikke kalkkorst.
Ik lig op zout water. Dit zal de aangroei van kalk wellicht bevorderen. Dit probleem zullen meerdere poepers en plassers ongetwijfeld hebben. Volgens mij gaat de toiletpomp hier uiteindelijk ook moeite mee krijgen. Met defecten als gevolg.
Heeft iemand hier al een snelle ontkalkoplossing voor verzonnen. Met de bestaande middelen zal het aangroeien wellicht wat verminderen, maar de huidige laag niet snel verdwijnen.
Nieuwe slangen is natuurlijk ook een oplossing, maar de aangroei is natuurlijk na een paar jaar weer terug.
Koos
 
 

Goedenavond Koos,
mbt de slangen zou ik evt proberen, leeg blazen, afsluiter dicht en vullen met ontkalking of azijn al twijfel ik of je een dergelijke dikke laag weg krijgt.
Ben eigenlijk zelf benieuwd waar en wat voor systeem je voor de vuilwatertank hebt gebruikt, en wat voor inhoud en heb je ook de mogelijkheid gehouden om rechtstreeks over de muur te kunnen pompen, bij tochten over zee bv. Heb je ook een leegzuigmogelijkheid aan dek gemaakt of via je grote bakskist rechtsreeks op tank (neem aan dat de tank daar zit) Ik heb ook de cl36, 1 achterhut en wil komende winter de tank in gaan bouwen. Alvast bedankt voor de respons en met groet
xander vd steen
“Buenaventura”

Xander, Koos,
Ik weet dat Messink bij onze ex-Borrias, een Dufour 36 Classic, een vuilwatertank heeft ingebouwd. De nieuwe eigenaar weet hier ongetwijfeld meer van. (heet nu Brafour van Aijse de Vries). Ik heb eventueel wel een e-mail voor je.
Ciao,

Hallo Xander,
Ik heb de set bij onderstaande firma gekocht.
watersportencamperonlineshop.nl/
De tank heeft een inhoud van 98 liter en ligt naast de dieseltank (practisch dezelfde afmetingen). Hij heeft een schuine kant. Het lijkt wel, of hij voor onze Dufour is ontworden… Bij deze set zit een versnijderspomp, geurfilter, y-klep, niveau sensor, ontluchtingsnippel. Er zitten 8 blinde stoppen op de tank. (4 aan elke kant). Ik heb onder de waterlijn een doorvoer met afsluiter gemaakt. Deze is gekoppeld aan de versnijderspomp. Op open water kun je met deze pomp je tank leeg pompen. Met de y-klep kun je kiezen, om het toilet direct naar buiten te pompen, of naar de tank.  Op de spiegel heb ik een afzuigdop gemaakt, zodat de tank ook in de haven leeggezogen kan worden. De ontluchtingsnippel (tbv het geurfilter) zit hoog achter op het vrijboord. De doorvoeren van de tank naar de pomp en naar de y-klep zitten door het schot tussen toiletruimte en bakskist. Ik heb wat fotos bijgevoegd. Hoor wel, indien je wat info wenst. Wij liggen in Port Zelande. Je bent altijd welkom, om eens een kijkje te komen nemen. We steken altijd wel wat van elkaar op.
Groet,
     Koos
 
 
 





 
2008-06-18_111303_HPIM0604.JPG
2008-06-18_111338_HPIM0603.JPG
2008-06-18_111426_HPIM0605.JPG
2008-06-18_111525_HPIM0607.JPG
2008-06-18_111635_HPIM0608.JPG

Wat mij verbaasde de afgelopen week. Ik kreeg een boekje toegestuurd over vuilwaterinzameling ‘zo doe je dat’. Dit zat bij mijn nieuw aangevraagde ICP bewijs van de ANWB.
Wat ik niet wist, dat schepen ouder 1997 gewoon mogen blijven lozen.
Leterlijk staat het zo: Dit geldt voor pleziervaartuigen van 2.5 tot 24 meter die vanaf 1997 nieuw, dat wil zeggen voor het eerst, op de europese markt gebracht zijn.
 

Ik keek op vuilwater.info/vraag_antwoord en hier staat:

<ul =“qalist”>


  • Voor welke schepen geldt het lozingsverbod?


    Het
    lozingsverbod geldt voor alle nieuwe en bestaande Nederlandse en
    buitenlandse pleziervaartuigen met ingebouwd toilet, zoals beschreven
    in de Wet Pleziervaartuigen. Dat wil zeggen jachten van 2,4 tot 24
    meter. Historische schepen van voor 1950 en wedstrijdschepen zijn
    uitgezonderd.
  • Groet Hans



    Hoi vuilwater-tankers,
    In onze 34P zit een vuilwatertank met de mogelijkheid om rechtstreeks naar buiten te lozen, naar de vuilwatertank en via de vuilwatertank weer naar buiten. Uiteraard zit er ook een afzuigopening op. Ik dacht dat nieuwe schepen helemaal niet meer de mogelijkheid mochten hebben om naar buiten te lozen, maar ik ga ook nog eens goed lezen.
    Ciao,

    Lees voor dat je gaat verbouwen toch even verder op deze site vuilwater.info/files/brochur … erinzameli ng_zo_doe_je_dat.pdf 
    Ga naar bladzijde 4 van deze brochure. Zorg wel dat deze brochure aan boord is, ingeval…
    Hans je mag buiten de 12 mijls zone lozen, eerder niet op open water. Elke jachthaven boven de 50 kajuitboten moet een poepslupper op 1 januari 2009 hebben. Anders moeten we in konvooi vanuit Krimpen aan de Lek de Noordzee op varen. Zal druk worden op de Waterweg, krijgen we last van de luchtverontreinigingwet vanwege uitlaatgassen van onze motertjes enz enz. 
     

    Ik denk dat er per 1 januari een hoop mensen een probleem krijgen.
    Iedereen maakt zich nu al druk over een vuilwatertank, niemand weet waar en hoe die geplaatst moet worden.
    Ze mogen mij vertellen waar in onze dufour 3800 uit 1983 ik een vuilwatertank moet gaan plaatsen? de enige optie als het echt moet is zo’n tankje om je toilet wat na 2 toiletspoelingen vol is en dan alsnog de Grevelingen ingaat!
    Ik heb ook de omschrijving in de folder gelezen en ik weet nu ook nog steeds niet of het wel of niet “echt” moet.
    Dit is gewoon wederom net als met de koperhoudende antifouling een discussie die gestart is door een stelletje natuur freeks die geen idee hebben wat het inhoud, het enige wat voor hun belangerijk is, is dat enkele visje wat hier last van heeft.
    Ik ga er niet aan mee werken, nergens staat dat je een vuilwatertank moet hebben, er staat alleen dat je geen vuilwater mag lozen.
    Ik wens de controleurs veel succes om met hun schepnetje achter iedere boot aan te gaan varen om het een en ander op te vangen
    Hierbij komt dat onze WSV in Herkingen geen Poepslurper heeft, alleen de buren hebben er 1, is erg leuk voor zo’n 800 boten op zondag avond.

    Het leuke is dat ze je enkel kunnen beboeten op het moment dat je dat ding gebruikt. Wees dan idd niet zo dom om als je voor anker ligt dat toilet te gebruiken, dan is het makkelijk te zien voor de heren controleurs.
    Als we aan het zeilen zijn en iemand moet nodig… dan denk ik dat het heeeel toevallig moet zijn wil er een controleur aan boord stappen. Ik heis meestal geen vaantje dat er iemand op het toilet zit, dus hoe ze dit zouden moeten zien.
    De aanwezigheid van een pomptoilet is gewoon toegestaan!
    Het mooiste van de hele folder is nog het regeltje… Als je geen vuilwatertank hebt, dan is de goede oude puts een alternatief… wat doen we met de puts??? juist lozen!!
    Ben ik de enige die moe wordt van al dat pennengelik in Nederland??