GAT in kuiprand

afgelopen maandag na een tochtje vanuit zierikzee naar goes met tot 30 knopen wind en dus heftige tocht zag ik bij aankomst een gat in de kuiprand, in de bocht onder de wind meter etc.
ongeveer 4 bij 4 centimeter was de gelcoat gescheurd en weggesprongen.
Bij navraag bij de leverancier bleek dit te komen doordat bij fabricage gelcoat in een mal gedaan wordt waarna er polyester mattten in komen, indien er op die plaats geen goede hechting is zal er lucht tussen komen en kan dus die luchtbel spontaan openspringen. De leverancier zei dat dit pech was en dat dit tenslotte geen jonkie meer was.Bovendien moest je dat  bij een boot uit 2001 niet vreemd . vinden.  Momenteel word alles gerepareerd en zul je er niet veel meer van zien,maar toch vind ik dit een raar iets bij een jonge boot
Mening gevraagd svp zie ook topic KRAKEN BIJ PLAATSING OP BOK!!
groeten richard. pax_38847,9197337963

Hoi Richard,
Laat ik het zo formuleren, als dit normaal is mag men dit wel bij de specificaties van het schip opnemen. Het kan zijn dat in bepaalde periodes wat minder aandacht is besteed aan de kwaliteitscontroles. Er zullen een heleboel tevreden eigenaren zijn zonder problemen, toch hoor ik dit soort signalen regelmatig. Ook over wat jongere schepen, Hans van Gent kan je er nog veel meer over vertellen. Ik hoop voor de eigenaren van nieuwe schepen dat er inmiddels aan gewerkt is.
Ik neem wel aan dat het op kosten van Dufour is gerepareerd?
Richard
 

hoi richard,
Ik vind ook dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen bij een schip van die leeftijd. Als je er goed over nadenkt doet de leeftijd er helemaal niet veel toe, omdat hechtingsproblemen of luchtinsluiting fouten in het productieproces zijn en geen slijtage of zoiets. Constructief zou ik me overigens niet te veel zorgen maken.
Overigens ligt bij mij aan de steiger iemand die een Jeaneau 35 Sun Odyssey van 2004. Deze had in het garantiejaar deze problemen in de gangboorden waar hele gaten in de  antislip gelcoat  vielen. Dit werd in de garantie opgelost door een teakdeck  te leggen, maar dat moest met " jeanneau" teak dat er netjes op lag maar wat in de zomer van 2005 ook weer scheurde. Helemaal ziek van zijn ellende heeft ie hem ingeruild voor een nieuwe HR 34. Ik neem aan dat je daar dat soort problemen niet mee heb maar je betaalt wel 220.000 Euri voor een 34 voeter.  
Kortom voor bootjes geldt: " Je krijgt wat je betaalt" en pech kan je hebben.
gr. Martin
martinique38849,9878240741

Word niet vergoed door leverancier, tot nu toe tenminste , ik ben aan het onderzoeken of er mogelijkheden zijn om iets vergoed te krijgen.
 

Hoi Richard,
Als er werkelijk fouten zijn gemaakt, fouten in het productieproces, dan is daar garantie op. Nagel deze leverancier aan de schandpaal, op deze boot is 10 jaar garantie dus hij moet niet zo praten, schande.

Hallo zeilers !
Wij starten er weer mee…en ja al direct een vraagje.
Ik merkte in de rubbervoeg tssn de teakbekleding van de kajuitvloer een klein gaatje. Nu zou ik dat om inwatering te voorkomen…willen opvullen. Maar als ikdaar  nu een hele tube rubberdichting moet voor kopen …tja dan is dat wel een heel duur gaatje/putje om te vullen …het  is immers maar een 2/3 mm groot puntje dat ik nodig heb.
Iemand een alternatief idee hoe ik dat gaatje in die rubbervoeg kan
dichten?
 
Alvast bedankt om even mee te denken !!!
 
 
 

Richard,
Is het ook niet gekomen door je ruige tocht. Mogelijk dat de boot wat “gewerkt” heeft? Bij flinke klappen op het water, gebeurd er veel met zo’n boot.
Ciao,