gashendel op de nieuwe Dufours

Ik vraag mij af hoe de mensen die een nieuwe type Dufour hebben gekocht, de nieuwe plaats van de gashendel ervaren. Op de 34 en 365, zag ik dat de gashendel ijna bij je voeten zat aan de stuurboord kant. Dit lijkt mij heel lastig manoevreren en snel reageren bij het aanleggen e.d. Ik heb het even geprobeerd, maar vond het uitermate lastig en je verliest het overzicht van het schip. Mogelijk kan je met je voeten de gashendel bedienen?
Performance en grand large vaarders hoe wordt dit ervaren?

Mijn ervaring is tot nu toe positief, de bediening werkt goed en staande achter het stuurwiel is de hendel goed te bedienen. Inderdaad je moet wel even bukken maar kan gewoon blijven sturen. De meeste schepen met een helmstok hebben een vergelijkbare plaats en dan vind ik sturen en motor bedienen eerliujk gezegd lastiger. In beide gevallen overigens nooit een probleem geweest. Het blijft een zeilboot tenslotte
Groet,
Menno
Maatskip" - Dufour 34 Performance

op een 385 zit de hendel bboorzijde naast het bboordstuurwiel, op heuphoogte. Geen probleem dus.

Welliswaar een late reactie, maar wij hebben de boot pas sinds een jaar (nieuw-aangeschaft in augustus 2006).
Wij hebben de gehele gashendel en kabels inmiddels losgehad. Niet alleen zit de gashendel laag, maar op een gegeven wilde de hendel amper nog voor- of achteruit! Tijdens het uitvaren van de box hadden wij op een gegeven moment paniek, omdat ik de boot achteruit moest varen, maar de hendel niet meegaf. Met als gevolg . . . ram-koers tegen de boot die tegenover onze box ligt. Om dat te voorkomen, sloeg ik zo hard de hendel terug om 'm in z’n achteruit te krijgen en gelukkig lukte dat (al had ik wel 2 gekneuste vingers en een dikke hand eraan overgehouden; ik ben een vrouw en stond op dat moment aan het stuurwiel). Mijn man heeft nadien het hele systeem opengehaald, GESMEERD!!! en terug-ingebouwd. Het gasgeven gaat nu zeer ‘smooth’, maar de schade achteraf had werkelijk aanzienlijk geweest als ik 'm niet in z’n achteruit had kunnen krijgen. Die vingers en hand genezen wel; de schade aan derden en onze boot had een langer proces gehad.

Batoo,
Een nieuwe boot, je hebt nog garantie! Laat de dealer het repareren. Hijm is keten aansprakelijk!.
Ciao,