Sinds enkele jaren heb ik een Dufour 2800. Het kooktoestel is nog origineel waarbij de gasfles onder het toestel is gehangen. Uit veiligheid wil ik de gasfles ergens in een bun plaatsen. Heeft een van jullie hiervoor een geschikte plek gevonden? Hoe is dit technisch uitgevoerd?
Graag zou ik ook enkele fotos van voorbeelden willen hebben om zo een praktische maar ook veilige oplossing te maken.
Nou, bij mij ligt 'ie in de ankerbak op de boeg, makkelijk plek om aan of los te koppelen, gaskraan dicht te zetten na gebruik e.d.
De slang is door de vorige eigenaar aangebracht, maar moet nu dus wel vervangen worden, ik weet namelijk niet hoe oud hij is. (Heb nog geen lekkage hoor.)
Marco,
Mijn - door de verzekeraar afgekeurde - oplossing luidt als volgt: gasfles in een bouwemmer, die ik heb vastgeschroefd op een houten plaat waarmee ik een bodem heb gemaakt in de gigantisch diepe bakskist, met vanaf de fles een traditionele oranje gasslang door het schot en achter de kombuis gemoteerd op een vastzittend tweepits gastoetstel. De oplossing van Bas is interessant. Ik weet dat er tegenwoordig gasslangen zijn die veiliger zijn en aanzienlijk langer meekunnen; dat wordt mijn eerste aanpassing. In een bun met bijbehorende openingen in de romp heb ik nl. geen zin. Zolang je eerst de gasfles dichtdraait en daarma pas het gas, staat de leiding niet onder druk en is er geen vuiltje aan de lucht, die je toch wel moet besnuffelen ter controle.
als je de gasfles helemaal naar de ankerbak verplaatst kan je dan geen kopere leiding gebruiken en alleen de laatste stukjes naar de fles en het toestel slang gebruiken.want volgens mij mag je ook geen slang zomaar door een schot heen werken i.v.m kapot schuren.ik heb zelf een 2 pits kooktoestel met een oven eronder geplaatst en de fles in de bakskist gezet wat ook niet klopt maar zag ook geen andere oplossing. de verbinding heb ik met kopere leiding gemaakt en de laatste stukjes met slang op de slang staat het jaartal van productie gedrukt.
Jan,
Ik vind jouw oplossing niet zo veilig. Jij gaat er zonder meer vanuit dat als de kraan dicht is er ook geen gas meer kan lekken. De aansluiting van de kraan of drukventiel op de fles is echter ook niet altijd 100% dicht. Je zal dit niet gelijk merken als je in de bakskist ruikt maar als je een week niet aan boord bent geweest dan moet ik er niet aan denken hoeveel gas zich onder in de bakskist verzameld kan hebben. Juist hierom moet er onder in een gasbun een opening naar buiten zitten.
Er zijn kant en klare gasbunnen te koop die je wellicht in de bakskist kwijt kunt en waarbij je alleen maar een gaatje in bijvoorbeeld de spiegel hoeft te maken voor de ontluchting. Vanaf de gasbun een koperen leiding naar achter het gastoestel en een klein stukje slang naar het gastoestel. Op deze wijze voldoe je volgens mij aan alle eisen, ik zou deze eisen maar eens nazoeken op het internet.
De oplossing van Bas is wat dat betreft ook zo gek nog niet al is het gebruik van een slang vanaf de ankerbak naar het kooktoestel niet aanvaardbaar. Ook ben ik benieuwd of de gasfles los in de ankerbak staat.
Gr Raymond
Beste Raymond,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk: een gasbun met afvoer naar buiten, dus door de romp, is het beste, zeker in combinatie met een zo veel mogelijk koperen leiding. Misschien zou een alternatief een afvoer naar de kuip zijn. Een tip die ik heb onthouden uit je reactie is dat het goed is om ook te kijken naar de kraan/drukventiel. Zolang ik nog geen gasbun heb ga ik wel de oranje slang vervangen door een veel veiligere die technautic in wormerveer te krijgen is. Mijn probleem is eigenlijk dat ik geen extra openingen in mijn boot wil maken … Is er iemand die een gasbun in de nogal ruim uitgevallen bakskist van een 2800 heeft geplaatst?
Best een belangrijk en veel besproken punt, die gasfles. En niet onbelangrijk ook.
Houd er wel rekening mee, dat gas zwaarder is dan lucht, en zich dus makkelijk op de bodem van de bun, bakskist of andere ruimte kan, en z?l verzamelen. Daar zul je met de keuze van de plaats dus terdege rekening mee moeten houden.
Ons schip is pas 21/2 week in ons bezit, reden genoeg voor ons om eens een kijkje te nemen naar de veiligheid mbt. de gasinstallatie. Temeer daar wij grootse plannen hebben met ons schip, w?t blijft nog even een geheimpje.
Wij zullen in ieder geval gebruik maken van de suggesties en raad die hier gegeven wordt, ook al was de vraag in eerste instantie niet door ons gesteld.
De gasfles blijft voorlopig op haar plaats in de ankerbak, dat lijkt mij op dit moment het veiligst, maar wordt wel apart en vastgezet, want d?t heeft de vorige eigenaar niet gedaan.