Gasbun en gasdrukregelaar met afblaasventiel.

Volgens voorschrift dienen schepen, caravans en campers momenteel uitgerust te zijn met een gasfles, voorzien van een gasdrukregelaar met afblaasventiel.

Ik ben op zoek naar een gasdrukregelaar met afblaasventiel die in mijn gasbun past.
Ik heb nu een gasdrukregelaar zonder afblaasventiel met een kraan en draadeind om een slang hieraan te koppelen.
De gasdrukregelaar is horizontaal gemonteerd en heeft ca. 100 mm ruimte boven de gasfles.

Ik heb er geen idee van wat dit verzekeringstechnisch voor consequenties heeft indien er schade ontstaat wanneer deze regelaar met afblaasventiel niet wordt toegepast.

Wellicht heeft iemand een oplossing.
Eddy

Hallo Eddie,

Hallo Eddy,

Beetje ingewikkelder.
De afblaas zorgt ervoor dat nooit de volle druk bij het kooktoestel of ander toestel kan komen.
Indien je het reduceer mat afblaas gebruikt in de zelfde ruimte of buiten dicht bij een BBQ of zo is een afblaas op het reduceer zelfs gevaarlijk.
Aanboord staat de fles met reduceer in een aparte geventileerde ruimte. De ventilatie opening dient zo laag mogelijk te zitten. (gas is zwaarder). Hier is dus een reduceer met afblaas voorgeschreven.
Dit reduceer is niet veel groter dus de ruimte is voldoende.
Het reduceer met afblaas is herkenbaar aan een kunststof dopje aan de boven / zijkant en wordt nergens op aangesloten, maar zorgt enkel dat de slang naar het toestel niet onder volle flesdruk komt te staan.
Deze wijsheid heb ik ook van internet.

Groet,

Guus

Beste Guus, bedankt voor de uitvoerige uitleg. Maar waar het mij om gaat, is er een GDR met afblaasventiel in de handel die in mijn gasbun past. Want ik kan deze op internet niet vinden.
De meeste GDR met afblaasventiel moeten staand op de fles aangesloten worden en daar is de resterende ruimte van 100 mm boven de fles niet voldoende voor.
ik hoor het graag
Eddy