garantie of niet?

Beste Forumleden,

In juni 2008 heb ik een 455 afgeleverd gekregen, na een waslijst met problemen is het schip afgelopen november uit het water gehaald, de 6 maanden oude antifouling liet op vele plaatsen inmiddels los doordat de romp niet correct geschuurd en ontvet bleek te zijn. Tot zover allemaal op te lossen, hoewel de dealer uit Enkhuizen niet bereid is de kosten voor zijn rekening te nemen.
Wat mij echter grote zorgen baart is de gietijzeren kiel die vervormt blijkt en waar tijdens het schuren spontaan stukken af vallen. De Hiswa expert die de kiel heeft bekeken geeft aan dat er mogelijk sprake is van een afgekeurde kiel. De kiel is rondom geplamuurd en gerepareerd. De dealer beroept zich op het feit dat hij niet weet wat er met het schip is gebeurd in de periode dat hij uit het water is gehaald en wijst elke verantwoordelijkheid af. Door de patstelling heb ik maar een bericht gestuurd naar de service afdeling van Dufour Frankrijk met de vraag; hoe om te gaan met deze situatie; is het garantie en zo niet hoe moet ik het repareren zonderdat de gehele garantie vervalt. Helaas na ruim 2 weken nog geen reactie uit Frankrijk.

Zijn er soortgelijke ervaringen en kan iemand mij adviseren hoe hiermee verder te gaan?

Groet Sander

Hoi Sander,

Vervelend deze problemen. Ze nemen de lol van je mooie jacht weg, het kost je negatieve energie.
Messink is volgens mij bij de Hiswa aangesloten. Daar hebben ze een klachtencommissie. Kijk maar in je koopcontract met de voorwaarden. Maar let op, de kosten mogen niet boven een bepaald bedrag uit komen en de uitspraak van de commissie is bindend. Nou ben ik niet zo voor een commissie van de beroepsgroep zelf. “De slager die zijn vlees zelf keurt” -geval, voor particulieren, vind ik dit.
Ik zou even helemaal niets meer doen aan die kiel. Laat hem zo origineel mogelijk. Alles wat je er aan doet, verbergt waarschijnlijk het werkelijke probleem.

Bij Dufour is Luc Wouters verantwoordelijk voor de after sales. Hij heeft bij mij ook zeer goed geholpen. Mogelijk kan je hem te pakken krijgen.
Dufour en ook de vele andere werven zijn, als het aankomt op after sales, niet op hun best.
Lukt dit niet, dan rest alleen je rechtbijstand verzekering. Maar dat is een lang proces, dat veel negatieve energie gaat kosten. Er zijn wel speciale advocaten voor de watersport. In de Waterkampioen staat regelmatig een artikel van zo’n advocaat.

Succes,

Sander,

Een heel vervelende situatie. Ik begrijp ook de reactie van de dealer niet, zeker niet als er een onafhankelijke expert naar heeft gekeken. Bij een autodealer wordt je doorgaans nog beter behandeld terwijl de bedragen daar vele malen lager liggen.
Ik zou nog één maal de dealer schriftelijk benaderen met een duidelijke deadline voor een reactie, een afschrift van dit schrijven zou ik naar Dufour Frankrijk sturen. Mocht er op de deadline vanuit de dealer of Dufour geen actie zijn ondernomen dan zou ik breed de publiciteit op zoeken. Geef dit ook wel in je brief aan, wellicht helpt het. Bij publiciteit denk ik dan aan de watersportbladen en aan de Vaarkrant van de Telegraaf.

In ieder geval, succes.

Gr Raymond

Beste Sander,

Ook wij hadden erg veel opleverpunten bij onze bij Jachtservice Muiden gekochte boot.
Ik heb het onderwaterschip zelf in de anti-fouling gezet.
Onze kiel was ook geplamuurd en er was inderdaad een plek waar vocht onder de plamuur zat en dus los liet.
Ik heb de boot behandeld met 4 lagen (koperhoudende) epoxy coat en hierdoor een ondoordrichbare laag aangebracht.
Mijn persoonlijke mening: De kiel is van gietijzer (in een mal gegoten) en voor een gladde afwerking hebben ze deze gemakshalve maar geplamuurd.
Op zich niets op tegen mits de plamuur blijft zitten.
Ik denk niet dat Dufour dit punt als garantie gaat behandelen.

Gr. Jan Koop de Boer