fornuis vervangen

sinds kort zijn wij eigenaar geworden van een mooie dufour 2800 van 1979. nu zijn wij aan het kijken of het originel tweepitsfornuis met de gastank eronder vervangen kan worden door een “veiliger” type met thermokoppels en eventueel met oven.
zijn er al dufour 2800 eigenaren die deze ombouw hebben overwogen of zelfs al hebben uitgevoerd.
ik heb zelf al bedacht om een rvs bak te maken waar de oven halfcardanisch in opgehangen kan worden en de bak in te zagen in het originele polyester. het kost me dan wel een beetje ruimte van de grote la.
andere voordeel is dan meteen dat ik de koelbox beter kan isoleren en kan voorzien van een koudesysteem.

groeten Paul & Lisette de Man SY “Bijelo” Culemborg

Ik ben ook bezig een dufour 2800 op te knappen, maar heb voorlopig mijn handen nog vol aan het veranderen van de motor.
Maar daarna is het fornuis zeker een aandachtspunt, want wat er nu in staat is niet veilig.
Dus ik overweeg het wel, maar het zal ten vroegste volgend jaar worden.
Zelf dacht ik aan een cardanisch opgehangen systeem, met liefst de gasfles buiten, maar hoe dit alles zou moeten heb ik nog niet verder kunnen onderzoeken.
De kleine gasflesjes die we nu gebruiken zijn in verhouding veeeeeeel te duur.
Maar de eventuele ombouw vraagt wat tijd en inzicht.
Best van al een speciaal compartiment voor een gasfles, met verluchting buiten de eigenlijke boot.
Ik hoop ergens plaats te vinden bb achter misschien met een luik dat opent in de achterspiegel.
Maar ik heb het nog niet helemaal kunnen nameten.

Ik zal je volgende postings met veel interesse volgen.

groetjes

Tony

Hoi Tony, in mijn D2800 is het fornuis ook aangepak. Het aanrechtblad is vergroot en de onveilige gasinstallatie is vervangen door een kookstel op petroleum. Dit bevalt prima!

Groet, Henk