fokkelieren

Heeft iemand ooit electrische lieren op de 385 laten installeren? Wat zit daar allemaal aan vast? Ik hoop op een mogelijkheid van ombouw van de bestaande lieren. Hoe zit het met de benodigde energie? Extra accu misschien?

is het niet een beetje zonde van de stroom?zeker op lange oversteek
die stroom kun je mischien beter gebruiken voor de stuurautomaat,plotter,etc

Jawel, Jan, inderdaad kost het nogal wat stroom. Ik denk wel, dat deze voorziening ertoe bijdraagt, dat men wat langer door kan gaan met zeilen zodra zich lichamelijke beperkingen gaan aandienen. Ik zie de electrische lieren als een oplossing.

Hans,

ik ben net klaar met het afwerken van onze ‘equilibrium’ 385.
(Inbouwen verwarming, instrumenten, extra navigatie verlichting, salon verlichting etc…)

Ik heb de boot dus van alle hoeken bekeken.

Wat betreft het inbouwen van electrische winches zie ik geen noemenswaardige problemen.
De bereikbaarheid onderdeks lijkt me geen probeem, ook de plaats voor de motor zal wel kunnen (toch even de specificaties bekijken).

Voor de val en reeflijn winches moet je wel wat hoofdruimte in de achterkajuiten inboeten.

Energie is waarschijnlijk het grootste aandachtspunt.
Hou er rekening mee dat de kabels naar de winches een minimale doormeter moeten hebben. Die kabels onzichtbaar aanbrengen vraagt wat handigheid.

Een extra accu is zeker noodzakelijk.
Ook een zwaardere alternator is wenselijk (tenzij je al een 40 pk motor hebt, want daar zit m.i. al een zwaardere alternator op)

Bij regelmatig gebruik zal je de motor af en toe moeten laten stroomdraaien.
Een goede accu-monitor (voltmeter is onvoldoende) is nodig om e.e.a. in de gaten te houden.

Groeten
Luc

Luc,
Zeer bedankt voor de tips. Die dragen zeker bij tot de juiste oplossing.
Mvg,
Hans