Finsulate op een Dufour 32

We hebben dit jaar in plaats van antifouling Finsulate laten aanbrengen op onze Dufour 32. We vonden het steeds meer gedoe om jaarlijks antifouling aan te brengen en mijn vrouw is in de loop der jaren allergisch geworden voor antifouling. Ze kreeg steeds vaker heftige uitslag als ze ermee in aanraking kwam. Dus Finsulate aan laten brengen bij NaviSale in Lemmer. Net voor de zomervakantie was het klaar. Het duurde langer dan verwacht door andere reparaties en het weer zat ook niet mee. Het moet droog zijn en boven de 12 graden. We hebben ook de grondlaag epoxy primer laten aanbrengen door NaviSale omdat we geen problemen willen met de garantie. Nu dus afwachten hoe het Finsulate zich gaat houden en hoe gemakkelijk het is schoon te maken. Het is er alleen in het zwart.

Beste Quartet,

Als mede D32 classic eigenaar ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen. Zelf liggen we op zout (Grevelingen). Zou je ons over tijdje op de hoogte kunnen houden?
Bij voorbaat dank,
Xander

Hallo,
Een late reactie door de vakantie. Wij liggen op zoet water, gaan in de zomer wel vaak de zee op. We houden jullie op de hoogte. Tot nu toe geen bijzonderheden, geen merkbaar verschil in snelheid met de finsulate wrap. Wel wil ik meegeven dat tijdens het uit het water halen voor het aanbrengen van de finsulate er wat ‘speling’ tussen kiel en romp is geconstateerd. na 23 jaar bleek de kit/hars afdichting tussen de kiel en de romp verbrokkeld. Bij het demonteren van de kiel kwam er laminaat los. Dit is allemaal eerst hersteld en de werf heeft ook in overleg extra versterking van de romp aan de binnenzijde aangebracht om meer stijfheid/sterkte aan te brengen bij de kiel-romp verbinding. Dit omdat deze op sommige plaatsen vrij dun is. Het is raadzaam om de kiel-romp verbinding te controleren. Wij hebben nooit echt heel hard aan de grond gezeten. Het lijkt veroudering van de afdichting in combinatie met een relatief dunne romp bij de kiel.

Wij liggen op de Grevelingen en brengen deze winter Finsulate aan op onze Dufour 32. Ben benieuwd naar de resultaten.

Onze 32 gaat deze winter uit het water. Kan ik ook direct controleren hoe de Finsulate het doet (op zoet water) en de saildrive olie verversen. Ik laat wat weten als de boot uit het water is. Wel de hijsploeg informeren dat ze de hogedrukspuit niet vlak op de Finsulate zetten.

En hoe zijn de resultaten van het Finsulate?

Het is nog wat vroeg om al een echt oordeel te geven. Vorig jaar heeft de boot ongeveer 4 maanden in het water gelegen met Finsulate. Ik vond dat er meer aangroei op zat dan bij klassieke antifouling. Ik moet denk ik ook wennen aan hoe de boot schoon gemaakt moet worden als deze uit het water komt. Met antifouling is het een kwestie van afspuiten, bij Finsulate spuiten (niet te hard en te dicht op de folie) en borstelen. Het restant kan later in het jaar er afgeborsteld worden of met een Scotch brite sponsje verwijderd worden. Ik wil ook nog even melden dat Finsulate geen wrap is zoals je ziet bij wedstrijdjachten en auto’s. Daar zit het strak als een folie op. Finsulate bestaat uit stroken en je hebt dus naden en bij rondingen vouwtjes. Ik ben beniuwd nadat de boot dit jaar een heel seizoen in het water heeft gelegen.