Bram stuurde het volgende verhaal + foto’s: DANK BRAM!
Beste Dufour vaarders,
Ik wil graag als niet forumlid wat informatie doorgeven over een facnor rolreefsysteem.
Eerst zal ik mij zelf even voorstellen alvorens dit te doen.
Mijn naam is Bram en samen met mijn vrouw varen we sinds 3 jaar met een Jeanneau SO29.2. Toen we naar een eigen boot op zoek gingen is naast de Jeanneau ook de Dufour 30 classic beken. De Dufour 30 kenden we van de zeillessen die we hebben genomen en we vonden het een prettige boot. Uiteindelijk is het voor ons een Jeanneau geworden. Hierom lijkt het mij niet zo zinvol om me als forumlid aan te melden. Een enkele keer lees ik wel dit forum en kijk dan vooral naar de Dufour 30 classic. Hier kwam ik dus de vraag over een stroef lopend facnor rolreefsysteem tegen.
Op onze Jeanneau zit een facnor SD100 met een S30 profiel. Volgens mij zit op de Dufour 30 een SD130 met ook een S30 profiel. Het toplager is ook voor beide gelijk.
Hier wat algemene info van facnor via de link hier onder.
facnor.com/uk/technical_supp … il_fur.pdf
Voor een goede beurt van het hele systeem moet alles gedemonteerd worden. Dit klinkt erger dan het is. Met wat voorzorgsmaatregelen is dit met staande mast te doen. De stagen wat van spanning afhalen en twee vallen op de voor kikkers beleggen om te voorkomen dat de mast achterover kan vallen wanneer het voorstag wordt gedemonteerd. Op de plaats waar de pees van de fok in de rail glijd 3 popnagels los boren. (kijk uit dat het stag niet wordt geraakt). Maak het voorstag van het boegbeslag los. Haal de trommel (in mijn geval de SD100) er af. In het profiel S30 zitten inbusboutjes M5 welke je moet verwijderen. Nu kan je steeds delen van 2 meter van het stag afschuiven. In de kleine tussen stukjes zitten kunststof lagertjes welke er uit moeten worden geschoven. Uit eindelijk heb je alles beneden en kan je het voorstag weer monteren, stagen spannen en de mast staat weer veilig op het dek om achtergelaten te worden.
Het onderhoud van boven naar beneden.
De kunststof rondeschijf met 2 kunststoflagers vervangen voor een nieuwe. De kunststof kap welke met een alu pin aan de bovenkant van het profiel zit lag gescheurd, ook vervangen voor een nieuwe.
Het boven lager is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. De bovenkant is een kuststof kapje, de rest een huis van alu met inwendig losse lagerschalen en losse kogeltjes. Het kunststof kapje kan er af door het schroefje te verwijderen. Van boven zie je dan een huisborgring. Deze demonteren, op het binnen gedeelte zitten nog asborgringen. Met wat rommelen komt alles uit elkaar, Foto 1.
Alles lekker schoon spoelen. De kogellagerschalen invetten met watervast vet en de boel weer monteren in omgekeerde volgorde. (kan even puzzelen zijn maar is goed te doen).
De kunststof lagerschaaltjes uit de profielen heb ik ook allemaal vervangen voor nieuwe.
De trommel beneden is wat lastiger uit elkaar te halen. Je hebt hier een poelietrekker voor nodig en een ring met een afstandbus. (heb hier een bout en nylonring voor gebruikt). Onder de trommel zit op het alu huis een stikker van facnor. Hieronder zit een inbus stelschroef verstopt. Deze demonteren. Nu is de boel met een poelietrekker uit elkaar te persen. De keerringen met een schroevendraaier er uit ge tikt. Deze zijn dan kapot en moeten worden vervangen. (is een vervelende niet gangbare maat maar met wat moeite wel te verkrijgen). Onder de keerringen weer huisborg ringen verwijderen en alles komt uit elkaar. (foto 2)
Hetzelfde als bij het toplager alles weer monteren in omgekeerde volgorde met voldoende waterbestendig vet.
Daarna is alles weer aandek op te bouwen.
Zelf met liggende mast alles gedemonteerd, maar met staande mast het rolreefsysteem geplaatst.
Dit kwam omdat ik de boot moest omvaren voordat ik alle onderdelen had. Dus toen eerst mast laten plaatsen en een aantal weken later aandak alles opgebouwd wat goed te doen is. Demonteren moet dan dus ook zo kunnen.
Hier nog wat foto’s van de verschillende onderdelen welke vervangen zijn (foto 3 tm 14)
Na deze uitgebreide servicebeurt loopt het rolreefsysteem weer heel soepel. Ik ben er van overtuigd dat dit weer jaren zo zal blijven. Wanneer er toch nog vragen zijn wil ik deze natuurlijk beantwoorden.
Groeten, Bram