ervaringen met helmstok

Beste Dufour-vaarders
Ik overweeg een 325 GL te kopen. Geef zelf de voorkeur aan een helmstok. Zijn er Dufuur 325-vaarders die ervaring hebben met het varen met een helmstok. Vraag me namelijk af of de kuip niet te breed is voor een helmstok.
Met vriendelijke groeten
 

Hallo,ik ben destijds ook zinnes geweest een 325 te kopen en dan ook met een helmstok, ik heb uiteindelijk een 34P gekocht maar ik heb wel wat ervaring met de helmstok op de 325, en inderdaad zonder joystick zit je niet echt relax te sturen , komt nog eens bij dat de helmstok eigenlijk te hoog staat en je na langere tijd het toch allemaal een beetje ongemakkelijk gaat vinden, ik ben deze zomer in Calais nog een stel tegengekomen met een 325 met helmstok, en ook zie verteden me ongeveer herzelfde, confortabel sturen gaat het beste vanuit het gangboord met de joystick.
Groeten Willy.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Willy, bedankt voor je respons

Hoi,
Waar je met een helmstok ook op moet letten is het motorvermogen en de grootte van het roer. Als je bijvoorbeeld achteruit moet varen, dan komen er zulke grote krachten op de helmstok, dat het heel lastig wordt om deze vast te houden. Bij mij eerste kajuitzeiljacht (Comet 303, Ciao Italia) is het roer een keer uit mijn handen geslagen. Vervelende situaties krijg je dan.
Bij een stuurwiel moet je weer opletten, dat je makkelijk naast het stuurwiel kan zitten en goed zicht naar voren hebt, langs de buiskap, ook je vrouw! Bij de Performance jachten van Dufour is dat weer prima geregeld. Op onze ex-36 Classic heb ik zelf een groter stuurwiel geplaats (90 ipv 80 cm doorsnee).
En verder, ieder heeft zo zijn voorkeuren.
Ciao,