Beste forumleden,
Ik ben van plan om als service-accu een 200 AH Gelaccu van Victron te kopen. Ik heb zo 'n beetje het hele internet afgestruind en meen hiermede de beste keus te doen. Uiteraard zijn (onderhoudsvrije) lood accu’s of vergelijkbare alternatieven goedkoper maar effectief kun je deze minder diep ontladen en eigenlijk zegt dat getal AH dus niet zoveel.
Mijn vraag is: Is het de investering waard?
Kies ik:
??n keer een gelaccu met lange levensduur ?
of
een goedkopere onderhoudsvrije lood accu met minder lange “levensduur”?
Wie heeft ervaring?mariposa39052,9446875
Piet.
Ik heb twee jaar terug 2 service- Gelaccu’s van 105 AH geplaatst in onze Neeltje. Tot heden zeer tevreden. Dit jaar in het voorjaar gaf mijn startaccu de geest, ook deze heb ik vervangen door een start-gelaccu van 75 AH. De kosten maken niet zoveel uit in aanschaf. Tot heden zeer tevreden
Dag Leo,
Dank je wel voor je snelle reactie.
Blijven de accu’s 's winters (volledig opgeladen) aan boord of neem je ze mee naar huis?
Laad je de accu’s tussendoor nog op of staan ze continu op een druppellader?
Piet
'Mijn accu’s neem ik nooit van boord, net zo min dat ik er een drubbellader continu opzet. Tweemaal, zolang de boot op de kant staat, zet ik de walspanning er een paar uur bij (ongeveer 6 uur). Deze laat enkel mijn service accu’s. Mijn start accu moet het maar uitzingen tot half Maart dan mag hij weer meedoen. Zal hij dan leeg staan, ik verwacht het niet, ook nooit gebeurt, dan heb ik altijd nog een startkabel aanboord en start ik de boel op met mijn service accu’s.
Laat iemand mij eens vertellen waarom ik met mijn accu’s moet sjouwen. Die in mijn auto, zet ik toch ook niet binnen als het vriest. Verder de boot is net uit het water, in de wintermaanden torn ik mijn moter ook tweemaal rond en laat ik dus ook mijn accu’s.
Dag Leo,
Bedankt voor het advies. Ik heb de Victron 200 AH gelaccu gekocht. Deze zal, ook 's winters, aan boord blijven.
mariposa39059,9039930556