Ervaringen 34 performance

Wij overwegen aanschaf van een dufour 34 performance. Echter hebben o.a. door de wat labiele kajuitvloer en de constructie van het dakluik toch wat bedenkingen. Wat zijn de ervaringen, zwakke punten, sterke punten?
 

Ik heb sinds juni een 34P en ben tot nu toe erg tevreden over het schip. Zowel wat betreft comfort als zeileigenschappen. Eigenlijk overtreft ze alle verwachtingen. Ik heb wel een diepe kiel en 29 pk motor. Voor wat indrukken kun je ook nog kijken op:
[size=12]spaces.msn.com/members/maatskip/[/size]
Tav jouw zorgpunten, bijvoorbeeld een Dehler heeft inderdaad een veel mooier en beter luik (is ook veel duurder), de kajuitvloer zul je niet doorheen zakken. Er bestaat overigens ook een optie met laminaat vloerdelen, heb ik geen ervaring mee, welleicht zijn die beter? Waarschijnlijk wel sterker, gebruikte houtsoort in de Dufour (niet allen de vloer) is nl. erg zacht (kras en deuk gevoelig).
Mvg en succes bij de keuze,
Menno
Maatskip"

Wat mij opvalt aan de nieuwe Dufours is de vele dikke kitranden aan de buitenkant van het schip. Op de spiegel (2 cm), naast de garage van het schuifluik en bij sommigen in de kuip naast de stuurstand, als je een uitvoering neemt met stuurwiel (of als het standaard is). Die kitnaden moeten toch eens in de 5 ? 10 jaar vervangen worden, of eerder zelfs. Over Lekkages, stijfheid e.d. heb ik dus zo mijn twijfels. Verder zijn er bij de Classic serie erg veel gelcoat problemen. Spannings- en haarscheurtjes, pin-holes, verkleuring, dofheid in een heel vroeg stadium. Deze gelcoatproblemen worden veroorzaakt door fabricage fouten (reeds toegegeven door Dufour, maar weigeren om adequate maatregelen te nemen) en zijn heel duur om te herstellen. Het schip moet overgespoten worden, kost je zo ? 20.000 en dan nog maar niet te praten over de waardevermindering.
Echter deze problemen komen ook voor bij o.a. Jeanneau en Beneteau
Succes met het zoeken.
 

Sinds deze zomer zijn wij de gelukkige eigenaar van een ex-demo 34 Performance (3 hutten, 29pk, diepe kiel). Vergeleken met jachten die wij in het verleden gehuurd hebben in Nederland, Turkije en Griekenland, en jachten van vrienden vinden wij het schip snel, direct sturend, hoog lopend en heel comfortabel door de grote kuip, de stahoogte en het best wel slimme interieur. En hij is mooi!
De zorgen van Circe voor wat betreft labiele kajuitvloer en luikconstructie herken ik beslist niet. Ik zou me sowieso weinig voorstelling maken voor de inbraakwerendheid van welke luikconstructie dan ook.
Gewoon kopen zo’n 34 Performance!
Guido Flach/Noorderzon