Eindelijk: De Alliance maakt de oversteek naar Engeland

Hallo allemaal, na jaren dat het niet lukte vanwege het weer, of de beschikbare tijd, of de verkeerde windrichting, te veel of juist te weinig wind, of dreiging van onweer is het dan dit jaar eindelijk gelukt. Samen met mijn meissie de eerste oversteek op eigen kiel naar Engeland gemaakt. Vanaf Muiderzand, via IJmuiden, Scheveningen, Zeebrugge en Nieuwpoort naar Ramsgate, en een aantal dagen later terug. Via Nieuwpoort, Oostende, Vlissingen, Veere naar Willemstad, en vandaar de Staande Mastroute via Amsterdam terug naar Muiderzand. Tot en met Vlissingen prachtig weer gehad, de hele reis de wind schuin achter. Het laatste deel was lastiger. Het oorspronkelijke plan om via de Roompot buitenom terug te laten varen toen het scheepvaartweerbericht over windkracht 5 à 6 en mogelijk 7 begon. We hebben daar een stukje van op het Veerse Meer mee mogen maken met de wind op kop en dat was ruim voldoende om te beseffen dat dat verstandig was achteraf. Ook het laatste stukje afgelopen vrijdag, van de Oranjesluis naar de haven was heftig. Niettemin een geweldige ervaring. Met twee verbeteringen op ons bootje was ik erg blij: met de AIS-ontvanger die exact aangaf wat er in de shipping lanes voer, ook toen de mist erg onverwacht opkwam, en met de nieuwe pomp op het toilet, die je met een kwart slag kunt afsluiten. Daarmee blijft de pot na het leegpompen echt leeg en loopt niet langzaam weer vol, en dat dan op een hobbelige zee. Echte vooruitgang dus. Al met al deed ons bootje het probleemloos, en kon heel aardig gelijk op zeilen met een aantal aanmerkelijk dikkere Bavaria’s. Kortom, een mooie reis met mijn beste bemanning, een prima bootje en goede omstandigheden. Iets om nog eens te doen.