eerste nm

heb dit weekend de eerste zeilervaringen met de 385 gr beleeft het zeilt prima wat ik ook wel verwacht had
aan de wind is het niet zo een zeilwonder wat waarschijnlijk vooral aan mij lag maar mischien ook wel een beetje aan de niet al te diepe kiel voor een 38er. als je iets afvalt dan pikt de boot gelijk een hoop snelheid op  zo een 6 kts met ongeveer 12kts wind
ik heb me redelijk laten foppen door een paar onverwachtse harde windvlagen op het marker meer op zaterdag middag  (ongeveer 25kts)en ik vind het dan wel een nadeel dat je niet makkelijk bij de grootschoot kan komen mischien heeft iemand daar een oplossing voor
grootzeil reven van uit de kuip is simpel  maar rolgenua reven gaat erg zwaar  ben benieuwd naar beste volgorder van het reven
eerst 2 reven in grootzeil en dan genua inrollen dan grootzeil er af etc?
of 1 reef in grootzeil dan genua inrollen dan 2e reef in grootzeil dan weer beetje genua inrollen dan grootzeil er af etc?
al met al eerste indruk een fijn schip

als je over bakboord vaart (en reeflijn genua staat bij mij aan bboordzijde) is er een probleem indien je reeflijn wil inhalen via bboord genualier. Na wat gepruts heb ik bij een volledig gevoerde genua nog zo’n lengte reeflijn over dat ik hem dan op de stboordgenualier kan zetten en kan inhalen. Je zou de reeflijn daarvoor zonodig kunnen verlengen (in mijn geval rol de reeflijn volledig op bij een vol gezette genua; kwestie van hem op een juist moment bij gezette genua slag of tien terug om genua stag heen voeren; je hebt dan meer lijn over).
Bij vlagerig weer (en niet te volle kuip) zet ik grootschoot ook op vrije genualier, maar ideaal is dat niet want stopper moet dan ook open. Veel andere opties zie ik niet, waant kuiprand (dek wellicht wel) biedt niet echt ruimte of horizontaal vlak voor extra lieren op gangboord.
 

Erik,
Het is niet goed om op je genualier te gebruiken om je genua te reven. Er komen te veel krachten op te staan. Het zal zo moeten zijn dat je hem met de hand naar binnen kan halen. zeker als je even de boot in de wind vaart. Zodra dit te stroef gaat staat meestal je val te strak van je genua, probeer deze eerst wat te ruimte te geven, net de spanning eraf is meestal al voldoende.
Verder vaar ik altijd met de stopper open van de grootschot, met vier slagen om de lier, vast gezet en daarna een slag terug zodat ik deze met 1 ruk los kan trekken,. (moeilijk zo uit te leggen) Hans van Gent heeft een extra stopper hiervoor bij de stuurstand gemaakt zodat hij daar zelf de boel kan bedienen. An mijn vrouw let verder bij mij op de grootschoot en haalt met de hand de genua binnen, ook met windkracht 6 of meer.

O, ja. De volgorde van het reven, was ik vergeten.
Vaar de boot zo in de wind, pal voor de wind en haal eerst heel je genua binnen. Pal voor de wind geeft weinig spanning op je genuatrommel.
Vaar de boot weer pal tegen de wind, en Reef daarna je grootzeil, zoals zaterdag met windkracht 5 en meer naar je tweede rif.
Zet daarna weer je genua uit ook op het tweede rif, als je dat kan inschatten. Is de storm tot bedaren gekomen zet je gemakkelijk de boel weer uit. Onthou goed, je kan beter met te weinig zeil wegvaren, dan dat je later in de problemen komt doordat er te veel op staat. Uitzetten de boel kan altijd veel gemakkelijker

wel, de genualier gebruik(te) ik vooral toen ik met een uitgerolde genua maar 10 cm reeflijn (over) had om aan te sjorren, dus met de genualier haalde ik de eerste 1,5 meter in. Dat probleme speelt nu niet meer. Normaliter haal ik hem met lier/hand  soepel en zonder veel kracht in; ben het met je eens dat grof sjorwerk niet goed en nodig is. en met een 385 (klein grootzeil) laat ik de genua vrij lang vol staan; met de reeflijnen naar de kuip is een rif in het grootzeil pal voor de wind zo gezet.