Een paar vragen...

[size=2]Hi, leuk om te zien een van de eerste posters te zijn! Ik heb een paar vragen aangaande de Dufour 30:

  • is het mogelijk bij een open versie, het schot met de deur achteraf in te laten bouwen? Indicatie kosten?
  • hebben alle Dufours 30 de lieren voor de fokkeschoten op het dak? Hoe (on)handig is dat, zeker ivm een buiskap??
  • wordt het ontbreken van een overloop gemist, en kan deze evt. achteraf alsnog worden geplaatst?

Groet

Dennis[/size]

zal ongetwijfeld mogelijk zijn
ook wij wilden in eerste instantie een dichte versie, maar wat je eens moet doen is allebei de versie’s VLAK na elkaar bezichtigen te beginnen met de dichte versie.
je zult merken dat de dichte versie enorm op je afkomt en de open versie enorm ruimtelijk is
waardoor je het gevoel hebt dat je afgaande op de binnenruimte je jezelf in een grotere boot waant.

althans dat vonden wij nadat we ook eerder verschillende open versies links hadden laten liggen.

Lieren “op het dak” lijken in eerste instantie niet zo handig, maar dit valt 100% mee ook met buiskap het is een kwestie van wennen en het heeft ook voordelen zeker als je met meerdere mensen zeilt, de kuip is immers behoorlijk fors en dus zit diegene die de lieren bedient eigenlijk nooit in de weg als je een vrienden etc meeneemt

Overloop word in zovere gemist, dat waneer je voor de wind vaart je met een overloop toch beter getrimd aan het zeilen bent
op ander koersen heb je er minder last van.
Later een overloop zal best mogelijk zijn , in het HARKEN boek staan er voldoende
Resultaat is natuurlijk wel een sta in de weg in de kuip,en cosmetisch geen ideale oplossing.
De wijze zoals in de dufour 32 is geen optie want de ingang tot de kajuit is anders.

Groet Richard 2?, PAX

OK, de weegschaal lijkt steeds verder in de richting van de Dufour 30 uit te slaan…

Nog een paar:

  • hoe makkelijk is de 30 alleen te varen?
  • mijn vriendin is nogal panisch bij het hellen van een boot, hoe groot is de aanvangsstabiliteit van de boot? Ivm een Odessey 29.3 bijvoorbeeld (welke ons in de haven al wat wiebelig overkwam)

Bedankt voor de respons tot dusver!

Dennis

Een makkelijke manier om de stabiliteit te vergelijken is de volgende formule:
(ballastaandeel (in kg)/waterverplaatsing(in kg))*100
Een hoger percentage = grotere stabiliteit = meestal de duurdere boot
Justus

Dennis,
Je vraagt hoe makkelijk een Dufour 30 alleen te varen is… het kan wel, ik heb het deze zomer ook af en toe gedaan (monique benedendeks bij de baby) alleen is dan wel een stuurautomaat erg handig. De plaats van de lieren is dan net even te ver om makkelijk overstag te gaan, tenzij je de fokkeschoten steeds in de hand houdt. Door de stuurautomaat overstag te laten ‘sturen’ (+1 en +10 of -1 en -10 tegelijk indrukken) heb je rustig te tijd om de fok te keren.
Daarnaast ben ik nog niet zo handig in het aanleggen in mijn eentje, maar dat heeft geloof ik niets te maken met het schip
Richard

Dennis,
Ik wil toch nog even reageren op de jouw eerste mail en het mailtje van Richard 2.
Het later monteren van een schot zal niet meevallen omdat dit gemonteerd en ingelamineerd wordt voordat het dek erop gaat. Het naderhand aanbrengen van zo’n schot zal dus altijd een zwakkere constructie zijn.
Een overloop kan niet zondermeer worden gemonteerd. Er komen grote krachten op een overloop te staan dus het is wel van belang om te weten waar dit kan. Het dek is bijvoorbeeld op de plaatsen van de lieren verstevigd en de geleideblokken net voor de mast zijn voorzien van een contraplaat. Voordat je dus een overloop gaat plaatsen zul je moeten kijken of je een contraplaat kwijt kan en of het dek ter plaatse wel stevig genoeg is.
Overigens ben ik het niet eens met Richard 2 dat je de overloop mist op een voordewindse koers. Op een voordewindse koers trim je zeil vlak met de neerhaler. Een overloop doet in zo’n geval niets. Wel mis je een overloop op aandewindse koersen en dan vooral met meer wind (lees vanaf windkracht 4 en 5). Bij meer wind moet je het zeil vlak trimmen zodat de wind er snel uit kan. Het vlaktrimmen doe je o.a. door de schoot strak te trekken en de overloop naar lij te verplaatsen. Op deze wijze staat het zeil open (naar lij) waardoor de wind eruit kan en is het vlak door de aangetrokken schoot. Wij moeten op de Dufour 30 met wat meer wind de schoot iets laten vieren, het zeil wordt dus iets opener gevaren, om de loefgierigheid iets af te laten nemen. Een andere oplossing is om op tijd een eerste rif te steken . Ik mis een overloop alleen met veel wind.
groet Raymond
 

…even een technische vraag: Sinds kort hebben wij een Dufour 30, prachtig schip, zeilt goed en een prima moter. Nou hangt er achter in de bakskist een afzuiger voor de moter: moet dat ding altijd als de moter loopt aan staan? Of is dat alleen om zo nu en dan dampen af te zuigen? Het ding wordt volgens mij automatisch aangezet als je het stroomschakelaartje op het paneel indrukt. Als die afzuiger constant lucht moet zuigen uit de moterruimte krijgt die moter dan nog wel genoeg lucht??? Wie weet hier het antwoord op, want ik ken dit soort afzuiging alleen nog van oude benzinemotoren.
mvrgr
henk

Henk,
Die afzuiger gaat inderdaad aan zodra het kontakt wordt aangezet en hij blijft ook aan tot het kontakt weer wordt afgezet. De motor krijgt naar mijn idee voldoende lucht, voor de aanvoer is een aparte slang ge?nstalleerd. Ik heb in ieder geval in al die jaren nog niet meegemaakt dat de motor “gesmoord” werd door onvoldoende luchttoevoer. Zelfs niet bij uren achtereen varen op 2500 toeren.
gr Raymond

Dennis,
iets over je eerste vraag :
[size=12]- is het mogelijk bij een open versie, het schot met de deur achteraf in te laten bouwen? Indicatie kosten? [/size]
[size=12]We hebben ook die wens (gehad) en de vraag gesteld aan enkele  Dufour verdelers, en volgend antwoord gekregen:[/size]
[size=12](punt is dat de zetels in de kajuit moeten aangepast worden, er in de gesloten versie een extra vluchtluik is voor meer licht, en het geheel niet via de kajuitingang naar binnen kan. Bovendien zou dit artikel en het hout niet meer beschikbaar zijn in de fabriek. We vinden nu de open versie toch niet zo slecht, het is echt ruimer.)[/size]
[size=12] ------------------------------------------------------------ --[/size]
[size=12]Bonjour,

J’ai vu avec Jean-Claude concernant le Classic 30, il me dit que c’est impossible car dans la version cabine avant ferm?e, la cloison principale est recul?e. Cela imposerait de casser tout le carr?.  De plus, il est impossible de rentrer une cloison compl?te par la porte d’entr?e. Et nous n’avons plus de contreplaqu? et de massif en essence de Kaya.

Je te souhaite une bonne journ?e.

Cordialement

Sophie DAMPUR?
SAV Dufour

 
 
Michel PAQUET[/size]
West-Diep Yachting Center bvba
Louisweg 2
B-8620    Nieuwpoort
Belgium
Tel.: +32(0)58.23.40.61 Fax: +32.(0)58.23.92.48
[size=12][m.paquet@westdiep.com](mailto:m.paquet@westdiep.com)[/size]
[size=12][www.westdiep.com](http://www.westdiep.com)[/size]