dufour 40; diepe of ondiepe kiel?

Graag zou ik reacties van gebruikers van de dufour 40 willen ontvangen over hun keus voor een ondiepe kiel van 165 of 210 kiel.
Met een ondiepe kiel zal je iets moeten inleveren qua snelheid / hoogte aan de wind, maar je kunt nog wel op ondiepere plaatsen komen zoals de staande mast route.
groeten,
hans

Uhh… hebben met onze 40 afgelopen dinsdag gewoon de staande mast route gedaan. Heb ik iets gemist soms? Natuurlijk wel even gekeken vooraf. Maar nergens staat een max. diepgang vermeld. Wel in de almanak over de afzonderlijke stukken, allen meer dan 2.50. Als je in zeeland of op het IJssel(Bavaria?)meer gaat varen zou ik altijd kiezen voor de diepe kiel. Soms, bij llws, een beetje spannend bij de Krammersluis, maar altijd meer dan 3m gehad, hoewel men dan daar 2.0m op het bord aangeeft.(blijkbaar veel reserve). Neem wel een buigbare marifoonantenne, die tikt soms tegen het laagste deel van de brug over de Krammersluis… Manaslu38943,8890046296

Beste Hans,
Wij hebben onlangs een Dufour 40 gekocht en de keus van 1,60 mtr. was wat mij betreft snel van tafel gezien de potentie van dit schip. Het is eerlijk gezegd doodzonde om niet de optimale zeileigenschappen te benutten die toch de kiel van 2.10 mtr. het schip geeft. En eerlijk gezegd valt het reuze mee wbt. de beperking van havens.
Succes met je beslissing, Wim

Zonde om de ondiepe versie te kopen. Ook bij een eventuele verkoop is een ondiepe kiel ver in het nadeel. lees: brengt minder op!
Succes met je keuze
Vr gr ZZ

Hans (mooie naam trouwens!?),
Wat maakt die 50 cm nou uit. Met zo’n mooi en groot schip ga je toch niet zitten pielen op ondiep water. En die enkele keer dat je dat eigenlijk wel had gewild is pech. Voordelen van de diepe zijn er veel meer, dus…
Ciao,

Bedankt voor de reacties. De dufour 40 met de kiel van 2.10 is besteld en wordt in het voorjaar opgeleverd in Noordschans!

Hans

Hans,
Leuk, gaaf, waar komt de boot te liggen?
Ciao,

hans,
de boot komt te liggen in monnickendam (marina)
groeten
 
hans

Hans,
Dan kom je zeker wel naar de Dufourdag in mei bij Messink Yachting in Enkhuizen. Kunnen we elkaars boot eens bekijken.
Ciao,