dufour 38 classic

Ik ben voornemens om een dufour 38 classic uit 1998 aan te schaffen. Kan iemand mij informeren of er speciale zaken zijn waar ik op moet letten. Met andere woorden welke mogelijke gebreken kunnen zich openbaren?
 
Gr.
 
J. Verbrugge

J. Verbrugge,
Buiten dat het een mooie boot is om te zien, goed zeilt en veel ruimte heeft, moet je de boot gewoon laten keuren. Dan weet je soweiso of de boot (redelijk) goed is. Een zeer goede expert is Guido Beekmann (zie www.beekmann.nl). Ik kan je hem van harte aanbevelen.
Succes,

du pont,
De eerste 38 classics hadden een lager vrijboord waardoor ze voor een (bijna) 12 mtr boot weinig stahoogte hebben. Volgens mij valt 1998 daar ook onder. Het is mij opgevallen dat deze “lagere” typen goedkoper worden aangeboden om die reden. Als je niet lang bent hoeft het geen probleem te zijn. Ze zien er overigens wel ranker en slanker uit dan de latere versies.
In 99 is ook de 35 classic afgelost door de 36 classic om dezelfde reden (meer stahoogte).
 groet
Martinique
 martinique39083,8401273148

du pont,
Keuren is uiteraard wenselijk. Verder raadt ik je aan allert te zijn op:

  • scheepspapieren/documenten
  • al dan niet bijgehouden onderhoudsschema’s
  • leeftijd en type accu’s (na 7 jaar … bijna altijd te vervangen door nieuwe)
  • conditie van de motor en overbrenging, smeerolie!
  • en met name de zeilen en reefinrichting. Kijk niet alleen of er “weer”  in het zeil zit en of er slijtplekken zijn maar met name naar de vorm bij scherp aan de windse koersen. Kun je de zeilen goed trimmen … daar gaat het om. Te veel bolling of een knik achter de zeillatten duidt op verouderde zeilen. Dit is met name nauwelijks te veranderen en nieuwe zeilen kosten een vermogen.
  • stikwerk van bijvoorbeeld de buiskap, huik
  • juiste werking apparatuur / stuurautomaat / log/ kachel
  • navigatie verlichting,  vraag om inspectie via een kraan van alles wat boven in de mast aanwezig is.
  • Onderwaterschip, roer en schroef en met name de conditie van anodes.
  • Kijk ook eens naar de bedrading achter het schakelpaneel. Is er veel gehobbyd?  
    Uiteindelijk zal er gevaren moeten worden met het schip om de zeileigenschappen van het schip goed te kunnen beoordelen. Daar gaat het toch allemaal om.
    Koop met de methode “als … dan”. Eerst belangsteling kenbaar maken, dan inspectie, dan onderhandelen over de prijs en als die eenmaal genoemd is pas akkoord gaan vermits … de volgende aanpassingen/vervangingen worden gedaan zoals; nieuwe accu’s, onderhoudsbeurt van motor incl afstellen kleppen, pakking van de saildrive (indien bij dit model van toepassing) etc. Er kan behoorlijk afgedongen worden want er staan legio schepen gedurende een lange periode te koop!  
    Succes ermee. 
     
     

Eerst voor iedereen een gezond en goed zeiljaar gewenst, na onze dufour cl.35 , hebben wij sinds 2003 een dufour cl.38 , gezien de prijs kwaliteit verhouding zijn wij wat betreft de zeil eigenschappen en het komfort goed tevreden , het is al eerder gezegd laat het schip keuren l dan komen de probleempjes vanzelf bovenwater, echt grote of vervelende dingen hebben wij gelukkig nog niet gehad , of anders zijn deze in overleg verholpen door Noordschans , de zaken zoals de spanning op de voorstag,en of dat de mast goed staat dat zijn zaken die simpel te beoordelen zijn , let goed op op eventueel inwateren ( zwarte sporen)door bijv. lekkage , succes en veel plezier
Rien Looije
Sgt.Pepper
 
 
 
 

Beste wensen en veel zeilplezier in 2007.
Momenteel is mijn Neeltje, een dufour 36 cl. uit 2000 op de een laatste keuring na verkocht. Ik ben het eens met Piet van de Maripose dat je zeker de scheepspapieren enz. goed moet nakijken, dat kan je veel vertellen over het onderhoud van de laatse jaren van de vorige eigenaar.
Zijn verhaal over accu’s en zeilen is een beetje te ver doorgeschoten, dat is mijn menning. Je kan niet verwachten dat een schip van 9 jaar oud nog z.g.a.n. zeilen heeft, of hij moet niet gevaren hebben. Mijn accu’s zijn vorig en afgelopen jaar gewoon vervangen, waar ligt het probleem Piet?
Zo staat er ook in het garantie-onderhoudsboekje van Volvo, dat de ring van de zeildrive op zeven jaar vervangen moet worden. Dat is de Rubber afdichting tussen romp en aandrijving. Let ook op de schroefaskeerring, deze moet op 5 jaar vervangen worden.
Je koopt een prima boot, onderhoud heb je ook bij een nieuwe, dus koop voor 3000 euro nieuwe zeilen en een buiskap. Je bespaar ook ruim 70.000 op een nieuw schip.