Dufour 34

We zijn op dit moment weer bootloos en ons aan het orienteren. Zoals ik al eerder schreef staat de 34p hoog op ons lijstje. Het gaat wel om een hoop geld dus we willen een goed overwoge keuze maken.
We hebben nog wat twijfels/ vragen betreffende de 34p en ik zou graag willen weten wat jullie ervarigen hiermee zijn.
-banken kuip wat kort (kuip kleiner dan sommige concurenten)
-binnenruimte met name de keuken is aan de kleine kant
-we willen nu een boot kopen waarmee we ook in de toekomst langere reizen mee kunnen maken. Dus deze boot moet zich goed kunnen houden op de soms onstuimige Noordzee. En een lang verblijf aan boord moet ook goed te doen zijn.
Ben zeer nieuwsgierig naar jullie ervaringen, plus en min punten.
Groet,
Bart.

Bart,
De kuip van de 34 is echt niet klein, wij hebben al eens met 8 personen erin zitten borrelen en daar hadden er nog wel een paar bij gekund. Wij vinden het bijvoorbeeld ook prettig dat de kuip niet zo breed is zodat je je goed schrap kunt zetten tegen de andere kuipbank.
De kuipbanken zijn wel kort, dat ben ik met je eens. Je kunt niet helemaal plat liggen. De banken zijn kort gehouden om ruimte te maken voor het stuurwiel en dat is weer super, vanaf het gangboord kun je zeer comfortabel sturen.
De binnenruimte van de keuken ervaren wij niet als klein. ?berhaupt zijn wij zeer content met de ruimte, zeker in verhouding tot onze vorige D30.
Pluspunten vinden wij verder;

  • zeileigenschappen, loopt snel en hoog
  • makkelijk te zeilen met kleine bemanning
  • manouvreert goed op de motor, stuurwiel kun je ook gewoon loslaten
  • bergruimte, ook de toegang tot bergruimtes
Nadelen vinden wij;
  • de zit van de banken in de kajuit vinden wij te ondiep
  • deur van nattecel draait naar binnen en dat is niet echt handig
Hoe de boot zich houdt op een onstuimige Noordzee heb ik (nog) niet ervaren. Elders op de site vind je wel iemand die vanuit Nederland naar Marseille is gevaren en die kan je daar vast veel info over geven. Bedenk wel dat alle voor- en nadelen die genoemd worden veelal subjectief zijn en je er vooral zelf een waarde oordeel aan moet geven. Vorige jaar heeft het blad Yacht een drietal 34-voeters (Dufour 34, Dehler 34, Maxi 1050) getest, die test staat volgens mij ook ergens op de site en anders heb ik die ook nog wel voor je. Yacht heeft ook nu weer drie 34-voeters (X34, Dehler 34, Winner 1010) getest maar die test is nog niet beschikbaar. Mocht je nog meer willen weten, of willen zien, dan ben je ook van harte welkom aan boord. Succes in ieder geval bij jullie keuze. Gr Raymond

De laatste test van Yacht heb ik wel digitaal maar is 2x 17 MB groot… Je kan hem voor 2 Euro downloaden van de site van Yacht.de

Hoi, ik ben het volledig eens met Bart, ik heb ook niet zondermeer een 34P gekocht maar ik ben in de eerste plaats voor de zeileigenschappen gegaan, ik heb wel ervaring met een ontstuimige Noordzee, ik ben net terug van Boulongne en heb dagelijks wind gehad tussen 5 en 7 baufort met vlagen naar 8 meestal zat de wind ruim tot halve wind maar ik heb ook een dag gehad scherp aan de wind en dan nog eens stroom tegen wind en de boot zeilde nog heel aangenaam, natuurlijk lig je in zulke omstandigheden serieus op een oor en hobbelen is ook genoeg bij maar het sturen ging rustig vanuit het gangboord met een hand, ik zeil ook meestal op de Oosterschelde en schuw daarbij ook niet het zwaardere weer en ook dan al had ik ervaren dat de boot het behoorlijk doet. Ik heb destijds lang getwijfeld over een 34P maar ben nu heel blij dat ik het gedaan heb.
 Groeten Willy

Hallo, nog wat vergeten, de keuken is inderdaad aan de kleine kant vooral omdat een fatsoenlijk werkblad ontbreekt, dit heb ik opgelost door op de afvoerbakken een deksel te maken , op deze manier heb je toch een redelijk werkblad, trouwens wist je dat in Wolphaartsdijk een 34P te koop ligt, je kan hem vinden op de botenbank, ik ken de boot persoonlijk en denk dat je hier niet de slechtste koop aan doet, ik heb die van mij verleden jaar ook tweedhands gekocht, eerst wat argwanend want waarom doe je zulk een jonge boot weg maar achteraf gezien geen enkel probleem, de dingen die ik veranderd heb zou ik bij een nieuwe boot ook gedaan hebben en als je dan bekijkt dat ik onder de 100.000? ben gebleven en de BTW was betaald dan weet ik  het wel.
Willy.

Hallo, ik ben sinds 4 aug eigenaar van een 34P. Vroeger heb ik veel met grotere (huur)boten gevaren van 37 tot 48 voet en ik moet zeggen de 34P vaart als een veel grotere boot, maar dan wendbaarder en door de elvstr?m offshore zeilen een verbluffend optrekvermogen zoals bij een zwaardboot: de investering waard. Ook de nieuwe gemakkelijke rolgenuakous had ik nog nergens gezien. De kuip is best gezellig: ook de gasten met weinig zeilervaring voelen er zich op hun gemak in tegenstelling tot bv. op een First 31.7. De keuken valt enorm mee: je blijft zelfs in zwaar weer stabiel staan om de verkleumde zeilmakkers een kop warme soep te schenken.
Groetjes
Vicus

Bart,
Wat moet ik nog toevoegen. Oh, ja. Mij bevalt de grootschoot in de kuip heel erg (buiten alle andere genoemde dingen uiteraard). Hiervoor hadden wij de grootschoot op het kajuitdak met bediening onder de buiskap. Dat was lastig, je voelt je toch minder zeker en mijn vrouw Sandra vond het helemaal niet fijn. Ze had het gevoel de boot niet in de hand te hebben. Nu op de 34PP is ze haast niet meer achter het stuurwiel weg te slaan. Ze kan heerlijk zitten met het stuurwiel in haar hand tegen de zijreling, kan bij de grootschoot en genuaschoot. Daarnaast is de afstap voor haar ook niet meer zo hoog. Dat is ook 1 van de voordelen van 34P. Meestal moet de vrouw toch van de boot springen bij aanleggen aan een steiger. Bij onze vorige boot was dat best vrij hoog. Ze kreeg daar steeds meer moeite mee. Van ruim een meter op een soms smal en wiebelig steigertje springen viel niet mee voor haar.
Daarnaast is de 34P gewoon mooi om te zien. Het is echt een head-turner. Wij krijgen zo vaak opmerkingen over onze “mooie boot”. aarnaast is de boot met veel concurrenten scherp geprijsd. af en toe misschien veel kit gebrukt, maar ok?, daar is de prijs naar.
Ga eens bij Messink in enkhuizen praten, zij kunnen je ook heel goed voorlichten. en als je eens wil proefzeilen, ik hoor het wel.
prima zeiler, perfect zeiljacht.
Ciao,

Bedankt voor de reacties. Nog even naar de Hiswa :slight_smile: en dan laat ik het jullie wel weten.
 
Bart.