Dufour 34 Evolution

 
Vers uit de mal, te zien op de Hiswa te water: de vernieuwde versie van de D 34 Performance. Volgens de leverancier is de romp exact gelijk gebleven. De opbouw en kuip zijn echter sterk gewijzigd. Het interieur heeft een strakker design gekregen (hoekiger).
Prijzen en specificaties zijn op dit moment nog niet bekend.
Op deze manier loopt de werf naar mijn mening de opgelopen achterstand met concurrenten als Dehler 34, X-yachts 34 en Elan 340 weer behoorlijk in, zonder meteen een heel nieuw schip in de markt te zetten.
Frank
D34 #113



Hoi Dufour 34 vaarders,
Inderdaad ook de “nieuwe” Dufour 34 gezien. Optisch moet ik zeggen, is het wat beter geworden, hoewel? Echter ik vind de kuipvloer te hoog geworden, de rugleuningen minder, ze zijn hoger geworden en daardoor is de uit- en instap minder geworden. De rug-ondersteuning is toch minimaal. De genualier is naar voren geplaatst en daardoor is eigenlijk het gemak van de genua-lier bedienen door de stuurman vervallen, maar is de bediening door een apart genuaman of -vrouw makkelijker geworden. De lieren staan wel erg ver naar buiten. Zo’n open spiegel staat wel trendy, maar ik ben er niet zo’n fan van. Je kan nu duidelijk zien dat de kuipvloer flink hoger ligt. Binnen geeft dat in de achterhut meer ruimte, maar de bakboordbakkist is weg. Door de zogenaamde flushdekluiken heb je minder stahoogte binnen. Ik kon nog staan bij de mast in onze ‘oude’, nu niet meer. Binnen is inderdaad strakker geworden, ook mooi, extra kastjes, witte wegering, wittere binnenmal, donkere weng? vloer, keuken kastjes iets anders. Maar inbouwmogelijkheid bij de kaartentafel is minder.
Kijk maar op deze foto’s van de binnenzijde.
Ciao,




Dit is de '‘oude’ kajuit.

Voor mij is de enige echt essentiele vraag: Is de mast minimaal 1,5 meter hoger en/of de romp min. 500 kg lichter. Dat zou de enige manier zijn om zeiltechnisch mee te kunnen met de nieuwe 34 footers van de concurrentie… Optisch kan ziet het er inderdaad fraai uit, of het een verbetering is? Kwestie van smaak en prioriteiten denk ik. Zal morgen ook maar eens gaan kijken .
Menno

Hoi Menno,
Dat is dus niet het geval. Geen hogere standaardmast, geen lichtere romp, alleen opgepimpt. De kajuitingang is verbeterd met z’n aluminium profielen en hogere goot. Verbeteringen, ik ben het er nog niet over eens. Ik vind zelf de witte omlijsting van het kajuitraampje erg goedkoop en dus lelijk staan, maar ok? de 2 verschillende type ramen die er op de oude zitten passen ook niet helemaal. De gangboorden zijn volgens mij ook smaller, om meer ruimte binnen te creeeren. Zo zie je steeds weer wat. we horen jullie ervaringen wel.
Ciao,

Vanochtend ook maar even gekeken. Ziet er wat mij betreft heel mooi uit. Belangrijkste verbetering in de indeling: Breedte van de kooi achterin. Verder inderdaad kwestie van smaak. Kuip oogt veel ruimer, door open spiegel maar daarmee ook minder beschut. Hoewel het nieuwe officiele gewicht nog niet bekend is viel mij wel op dat het ‘Hiswa schip’ behoorlijk hoger op het water ligt dan mijn schip terwijl mijn schip afgezien van zeilen, halve tank diesel en wat basis inventaris ook helemaal leeg is. Toch ergens gewicht bespaard? Heeft iemand nog gekeken/gevraagd of de watetanks nog steeds voor- en achterin zitten? Ook een ‘standaard’ punt van kritiek op Dufour… Ik heb er nl niet naar gekeken.
Overal is mijn eerste indruk wel zo positief dat ik geen bezwaar tegen een upgrade zou hebben . Wil iemand mijn schip kopen ??
Menno Maatskip39698,5811689815

Inmiddels brochure en mooie foto’s te zien op www.dufour-yachts.com opvallende zichtbare veranderingen naast de nieuwe layout: 300kg lichter en een masttop spi en code zero (in ieder geval op de foto).

Hoi Menno,
Mooie foto’s. Over die masttop spi weet ik dat ik met mijn hogere mast, geen spi of genaker boven windkracht 3 (wordt mij afgeraden) op de masttop mag voeren. Alleen dus eigenlijk bij het aangrijpingspunt van de voorstag en (zij-)verstaging. Dit om het gevaar van afbreken van de mast boven de 3 aangrijpingspunten te voorkomen.
Dat mindere gewicht. Bij het begin van de 34P woog deze nog 4.700 kg, dat is later langzamerhand opgelopen naar 5.700 kg. Wat is het nou? Iemand de 34 laten wegen?
Ciao,

Wat betreft risico mastbreuk heb ik mijn twijfels (hoewel ik geen expert ben). Vele boten met een fractionele tuigage hebben een masttop spi, zelfs met extremere dan de 9/10 tuigage van de 34P en zonder bakstagen. Mogelijk zitten er dan extra verstevigingen in de mast?? Wat betreft gewicht, tja dat blijft wat diffuus. Dat mijn boot zwaar is klopt wel, zie ik aan de licht vs zwaar weer prestaties. Dat een nieuwe iets lichter is kan makkelijk, ook kijkende naar concurrerende 34 footers. In ieder geval leek het exemplaar op de Hiswa duidelijk hoger op t water te liggen dan mijn 34P. Misschien komen we erachter als de eerste meetbrieven van de 34Pe verschijnen. Hoewel dat ook geen garantie is gezien de verschillen tussen de huidige gemeten 34-ers… (zie ook meetbrieven op www.noordzeeclub.nl )

Hoi 34P-zeilers,
Weer op Dusseldorf geweest en nog eens goed rond gekeken op de 34Pe. Ik begreep dat de boot die geshowd werd een fastnet uitvoering was. Met andere kiel en extra verstevigingen e.d. Uiteraard dan ook met hogere mast e.d. Iemand anders nog wezen kijken?
Ciao,

jawel ik ben ook wezen kijken… inderdaad opvallende andere kiel, meerdere modellen hebben dit nu ik, vermoed dat dit de nieuwe standaard wordt. Lijkt erop dat met de nieuwe kiel er meer massa omlaag is geplaatst wat een gunstig effect zou moeten hebben. Verder in het interieur toch wel wat tekortkomingen tov het ‘oude’ model: plafondbekleding is slecht (gestoffeerd ipv harde schaal), kaartentafel passen geen grote kaarten meer in :confused: , geen natte kast meer, nog maar 1 bakskist (hierdoor is wel de achterkooi optisch ruimer).
Beter is bredere kooi achterin, opbergruimte vlot (is nu vaak erg vies), gewicht is 300kg lager…
Mijn conclusie… nog steeds veel waar voor je geld, wat betreft lijnenplan mooiste in zijn klasse, wat betreft afwerking, doordachtheid en detail verliest ze van de Elan 340 en de X-34 (hoewel deze laatste er niet lag en heel veel duurder is), de Salona 34 zit er net tussenin wat mij betreft. Tja en voor een Dehler 34 is zul je voorlopig op een 2e hands moeten wachten :frowning:

Menno

Hoi Menno,
Wat de kiel betreft is er wat veranderd. Wij hebben (ik in ieder geval) een geheel loden kiel. Standaard wordt dit niet meer geleverd. Lood is erg duur geworden. Dat kan ook de verandering veroorzaken. Die interne veranderingen vind ik ook inderdaad minder. Zeker de sta-hoogte en dat spul op het plafond. Kaartentafel, bakkist, inderdaad natgoedkast e.d. allemaal minder. Verder vind ik dat strakke wel aardig. Ik vind alleen de kuip nog steeds niet aantrekkelijk. Open spreekt mij niet aan, vloer erg hoog t.o.v. zitbank. Over die berging van het reddingsvlot, ben ik nog niet zo te spreken op het nieuwe model. Volgens mij heel water gevoelig. In de oude situatie heb ik de afvoer groter gemaakt, dat werkt een stuk beter met vuil e.d. (zie elders op het forum). Als ik een vlot daar zou plaatsen leg ik het op een rooster zo’n 10 a 20 cm van de vloer, er zit zo’n richeltje. Dat lijkt me prima. Ook die verplaatsing van de genua lier, ben ik niet blij mee (hoewel mij maakt het niets uit, ik heb een prima ‘oude’ 34 PP). De Salona vond ik van binnen en van buiten (was wel een regatta uitvoering) zeer mager. Ik ben een fan van Dehler, maar helaas…De X-34 zeilt als een speer, maar is qua uiterlijk minder, hoge opbouw oa. Maar ik bljf wel bij mij zeer volledig uitgeruste RAP. Zeker in deze tijd.
Ciao,