dufour 325 beelden

pax_38485,9373842593

leuk, hier was ik benieuwd naar. Een prachtige moderne vormgeving.Wat valt mij op? Deze boot schreeuwt m.i. om een grotere kiel.
Lengte waterlijn tov breedte is minder gunstig
Gewicht tov ballastgewicht is minder gunstig
zeiloppervlak groot tov ballast
Verhoudingen lijken op Gibsea 33 en die verhoudingen zijn niet optimaal voor het zeilen maar juist goed toepgespitst op comfort.
Desondanks zal dit een lekker ruim schip zijn tov lengte waarmee je met minder wind ook uit de voeten kunt vanwege het grote zeiloppervlak (54m2)
Is er een uitvoering met langere en vooral zwaardere kiel?

Mmm, wat een domme opmerkingen van mij. Grand Large is immers de comfort klasse.
Nou ja, bij deze alle opmerkingen ingetrokken behalve mooi schip. Ik ben benieuwd wat deze gaat kosten.
Misschien wel iets voor mij?



Op zich lijken mij juist die opmerkingen zeer op zijn plaats. Het valt mij trouwens op dat markt-breed (Bav, Jen, Ben en Dufour) op de moderne schepen steeds breder gaan, steed meer vrijboord creeren en eigenlijk steeds *kuch*lomper*kuch* (cq Hunter-achtig) uiterlijk ontwerpen. Ik mis een beetje de stevigheid, robuustheid, scherpte en klassieke feel (lastig te omschrijven) van de "Classic" lijn.

Voorlopig nog niet aan een nieuwe boot toe (hoewel....), dus nog wel even de tijd om aan de nieuwe ontwikkelingen te wennen.......

Gisteren (do.) ben ik even op de natte hiswa geweest. Natuurlijk even bij Dufour geweest, alleen op het enige model dat ik nog niet in Noordschans had bekeken, de GL325. Werkelijk een hardstikke mooi schip. Ziet er van binnen en buiten stoer en degelijk uit, maar ook mooi afgewerkt. Ik denk een zeer waardige opvolger van de 32 CL. De nieuwe modellen zoals Hanse 400 bekeken, ik denk wel een goede zeiler, maar afschuwelijk van binnen ( zijn van mahonie naar licht hout, net een sportkantine) De nieuwe Dehler 34 ziet niet uit, maar zal ongetwijfeld goed zeilen. Verder ook de minder bekende merken bekeken zoals harmony 38, dat sloeg alles, lelijker kan het niet. Zeilen zal ie wel, maar het oog wil ook wat. Eerlijk gezegd niet aan Jen & Ben toegekomen maar daar had ik niets nieuws van gehoord. O ja, Bavaria had zijn nieuwe 30 liggen ( voor 50.000 euri) razend druk. De 42 Match hadden ze maar thuis gelaten (echt waar) , zeker te beladen boot, na alle publiciteit over afvallende kielen en zo.
 

pax_38607,8612037037

Prijs zoals afgebeeld om en nabij de 10900 euro

  • 89072 schip
  • 3528  stuurwiel
  • 1130  arperge edition
  • 2975  cruising pakket (normaal 8565)
  • 940    teak in de kuip
  • 744    kotterstag etc
  • 2273  elec ankerlier
  • 975    buiskap
  • 1820  verwarming
  • 4290  stuurautomaat
  • 950    antifouling
  • 2800  transport

Dat vind ik een hele pittige prijs voor een , overigens hele mooie, 32 voeter. Dat is destijds de prijs voor mijn 36 Classic geweest. Daar koop je nu overigens ook een compleet uitgeruste Bavaria 37 cruiser voor…wah,wah,wah, Zie ook advertentie in de Zeilen. Daar kan je van vinden wat je wil, maar dat is behalve de naam Bavaria wel meer waar voor je geld. Waar ik namelijk bang voor ben is dat als je nieuw 110000 euri voor een 32 voeter neerlegt na een paar jaar nog geen 75.000 meer waard is, ook dankzij prijsbreker Bavaria. Ik ken iemand die een Dufour Classic 38 van 2001 te koop heeft liggen. Nieuw 150.000 gekost, raakt hem voor 119500 niet kwijt. Ook dankzij prijsbreker Bavaria. Voor dat geld koop je namelijk een nieuwe Bav.39 cruiser die goed is uitgerust. Dat zegt zijn makelaar ook en als koper zou ik ook nog eens achter mijn oor krabben.  martinique38633,4118171296

ja, en als je in 2001 een bavaria 38 heb gekocht voor 110.000 krijg je daar dus ook maar 80 voor. Ik denk dat als er 1 merk last heeft van zijn lage prijzen het bavaria zelf is.

Daar heb je gelijk in Erik, maar blijft het feit dat met name de toerschepen in dit segment hebben hier het meest last van hebben. En dan bedoel ik  de cruisinglijn van Jeaneau, Beneteau, Dufour, enz.
De cruiser/racer lijn van deze merken, maar ook de kwaliteitsjachten als X, Dehler, HR etc hebben hier veel minder last van.
Overigens heeft een kennis van me een gloedjenieuwe Victoire 1122 besteld, die nu bijna af is, maar nu de werf failliet is, gaat ie nog spannende tijden tegemoet. Ben ook wel beniewd of dat de waardevastheid van de Victoire’s aantast. Tot nu toe waren die schepen extreem waardevast.martinique38634,738599537

Van een afstand een mooie boot, maar kijk je verder dan zie je de kitranden aan de buitenkant al weer zitten. Deze dikke kitranden (o.a. spiegel) zullen naa en paar jaar zeker problemen gaan geven. Lekkage, loslaten etc.
Ik vind de discusie over Bavaria best interessant. Een kennis heeft een Bav 36 en die zeilt prima, heeft weinig problemen, en als ze er zijn worden ze goed opgelost. Goed schip gewoon. De andere merken zullen het zeker merken in hun waarde. Victoire is gewoon veel te lang 'ouderwets’bezig gebleven. Schepen niet geinnoveerd en te duur. De arrogantie van de mensen van Victoire stootte ook veel mensen af. Het is hun ondergang geworden. Wat dat betreft heeft C-Yachts het beter gedaan en op tijd overgegaan.
Ik vind de 32 ook te duur, in vergelijking met andere jachten. En als je kijkt hoe de meesten met een jacht varen, dan is het prijsverschil wel erg groot met bijv. een Bav. Het schip doet volgens mij heden ten dagen niet onder voor een Dufour! 

wel, het is uiteindelijk simpel; de idioot die een duurder (dan bavaria) merk kocht moet gewoon wachten op de ene volgende idioot die weer een duurdere 2ehands (dan bavaria) boot wil kopen. Zolang er uiteindelijk geen enkele ratio achter een bootkoop te vinden is (met alle respect, maar 1,5 ton meer voor uiteindelijk 1-3 knopen harder is van elke logica gespeend) zal het wel loslopen. :slight_smile:

Ook dat ben ik met je eens Erik, een boot kopen is nog meer dan bij een auto kopen namelijk emotie. Er zijn mensen die nog niet in een bepaald merk auto gezien willen worden, zoals een anderen niet in een Bav. gezien willen worden. De ratio zegt dat een deawoo of een skoda helmaal geen slechte auto’s zijn maar toch…
Ik ben het eens dat Victoire niet met zijn tijd is meegegaan, terwijl juist zij de kans hadden om op basis het hoge kwaliteits-imago innovatieve resp. performance modellen te verkopen. In tegenstelling tot wat Hans zei, zie ik wel degelijk verschil tussen de Bav. en de Dufour, ook bij de nieuwe series , en dan heb ik het nog niet eens over afvallende kielen. Maar dat verschil wordt wel steeds kleiner.
Alles is relatief, een Harmony is nog goedkoper dan een Bav. en zeilt naar het schijn als de beste, maar ziet er niet uit (van binnen)
 

Nou zo mooie dufour 325 gekocht vol emotie aangeschaft komt ook door de prettige inruil van muiden word rond de kerst afgeleverd ga er de eerste week van maart mee varen en zal er verslag van doen
groetjes aad

gefeliciteerd,de (voor)pret is het belangrijkste!