Dufour 32 gennaker halshoek-bevestiging

Dag collega Dufourvaarders.

Ik ben Rob en sinds 2 maanden ben eigenaar van een ´97 Dufour 32 Classic met diepe kiel . De zeilen zijn aan vervanging toe, en in de winter zijn zeilmakers minstens even gemotiveerd als ikzelf.

Ik heb beslist de genova te reduceren van 150% naar 135%, om minder snel het voorzeil te moeten reven, en dan ook een asymetrische spinnaker met sok te installeren. Nu zijn de opties voor de halshoekbevestiging nogal beperkt: ofwel een boegspriet installeren, maar da´s niet evident me de verhoging aan het deksel voor de ankerketting en zo´n boegspriet heeft ook extra bevestigingen nodig en bemoeilijkt de doorloop.
Het alternatief is ergens aan het ankerbeslag een U-vormige structuur lassen van een 25-30 tal centimeter hoog, om daar dan een katrolletje aan vast te haken. Il wil graag de halshoekafstand kunnen regelen vanuit de kuip, om ook aan de wind met de gennaker aan de slag te gaan. heeft iemand aan het ervaring met een dergelijk project?
Foto´s of tips zijn zeer welkom! IMG_20201124_095325__01|690x314
Dank jullie ij voorbaat!
Rob

Voor aan de wind wordt de gennaker meer een code zero.
Dan komen er andere krachten op de halshoek als bij een gennaker 2 of 3.
Grote kracht naar achteren bij de code zero.
Er komt dan dus een moment in de constructie als de hals op een hoogte van 30cm. wordt bevestigd. Beter een lage bevestiging van de hals. Het halsblok blijft een mogelijkheid.

Groet,

Guus