Beste forumleden,
In mei van dit jaar had ik mijn D30 ingeruild voor een 2e hands Hanse 341 bij Hetterschijt in Willemstad. De verkoper wilde kleiner gaan varen, namelijk een Hanse 320 en kon daar de 341 niet op inruilen, omdat deze qua prijs te veel bij elkaar lagen. Voor hem was de D30 wel interessant om in te ruilen, dus zo werd de deal gemaakt.
Mijn ‘oude’ D30 lag daarna te koop in Willemstad, maar omdat deze was ingeruild op een nieuwe Hanse door de verkoper was de boot eigendom van Hanse Nederland en daarna door het faillissement van Hetterschijt Medemblik ineens onderdeel van de boedel. Op zich maakte dat voor mij niets uit, maar ik ben nu toch blij dat mijn oude vertrouwde D30 nu gewoon verkocht is en dat er weer mensen mee gaan varen met dit fijne schip. Dus in 2009 zal de boot weer gebruikt worden op de Nederlandse wateren. Ik heb een CD-ROM met informatie van dit forum achtergelaten op het schip, dus wellicht nemen ze straks ook een kijkje op www.dufourvaarders.nl
Groet, Jeroen
Dag Jeroen,
Kijk … dat mag ik nu graag lezen. Een boot waar je met hart en ziel plezier aan hebt beleefd en onderhouden hebt is niet zoals een oude schoen die je na gebruik afdankt. Het houd je bezig en blijft hartstikke leuk als je de nieuwe eigenaren tegenkomt en merkt hoe fijn zij zich vermaken met “jouw goed onderhouden boot”. Nog leuker als je dan merkt dat alles er weer toppie uitziet.
MVG Piet
Ja, Jeroen,
Alleen jammer dat je een Hanse gekozen hebt, i.p.v. een Dufour!
Veel plezier met jullie Hanse.
Ciao
Beste Jeroen en Piet,
Sinds 21/11/08 zijn Marian en ik juridisch eigenaar van de Viento, gekocht via Hetterschijt Willemstad en dus naar ik aanneem de ‘oude’ 30 Classic van Jeroen. We deden een bod op 12/10 en dat het zo lang duurde had vooral te maken met het faillissement van Hetterschijt Medemblik, waardoor alles via de curator liep en de rechter-commissaris toestemming moest geven. Wij zijn zeer verguld met het schip dat zowel intensief gebruik als goede verzorging verraadt. Bij de bezichtiging en de aankoopkeuring bleken een paar kleine mankementen*) die eerst gerepareerd moeten worden voor ook de feitelijke overdracht plaatsvindt. Door het natte en koude weer laat dat op zich wachten, maar dat heeft waarschijnlijk het voordeel dat we de Haringvlietbrug weer in gebruik is (5/1/09) zodat de overtocht naar onze stek in Hellevoetsluis wat korter is en dat is in de winterkou natuurlijk wel zo prettig.
*) Bij het extra dakluik komt water naar binnen, dat tussen de binnen- en buitenschaal door uiteindelijk terecht komt onder de zitting van de navigatiehoek…
De cd-rom met alle info van de Mariposa hebben we ontvangen van Hetterschijt. We zijn er zeer blij mee, ook al zijn sommige zaken bij de Viento net iets anders. Gelukkig is ons schip zeer uitgebreid gedocumenteerd (4 orders plus wat losse boekjes!), vooral door de eerste eigenaar wie ‘Deutsche Gr?ndlichkeit’ op het lijf geschreven was zo te zien. De info op de cd-rom is echter minstens zo compleet en veel toegankelijker. Complimenten daarvoor Piet! Wij zullen de recente updates downloaden en verwerken en evt. aanvullingen of opmerkingen toesturen.
De naam Viento bevalt ons wel. Spaanse wind brengt hopenlijk ook wat warmte en zon. Als verwende mooi weer zeilers (4 jaar op Curacao gewoond en gezeild met een Defender 32 in co-ownership, gecharterd in NL maar ook Turkije, Griekenland, Kroati? en de BVI) is dat wel aan ons besteed… Maar met de zeer complete Viento (incl. verwarming) moet het hier ook wel lukken! Mijn eigen zeilgeschiedenis begon op m’n 12e: Giethoornse punter > Flying Junior > 470, toen jaren niets, vervolgens van ca. 1982 tot 1994 een torengetuigde Vrijheid en vanaf 1994 naast de Defender op Curacao nog een Splash om mee te ‘spelen’. 10 jaar geleden terug in NL op de Kralingse plas daarvan afscheid genomen.
Wij zijn inmiddels beiden 61 en zien in de Dufour 30 Classic vooral een goede mogelijkheid om lekker relaxed te varen en af en toe nog een beetje sportief. Wellicht komen jullie wel eens tegen op het water. Tot dan! We wense jullie en alle andere (Dufour)-zeilers een fantastisch 2009 ‘con mucho viento’!
Marian en Gert-Jan van Leeuwen
Hoi Marian en Gert-Jan,
Allereerst gefeliciteerd met de Viento.
Zo’n winters tochtje over het Haringvliet met een mooi lopend windje is wel heel lekker,hoor. Kachel binnen aan om af en toe op te warmen. Vooral als je op het toilet een uitstroom hebt, is het een genot om op een lekkere warme bril te gaan zitten!?
Veel plezier,
Ciao,
Hallo Marian en Gert-Jan,
Van harte gefeliciteerd met jullie Dufour 30 classic. We denken jullie zeker eens te ontmoeten. Die kans is groot gezien de geringe afstand Noordschans - Hellevoetsluis. Een prachtig vaargebied!
Mocht er interesse zijn in de word versie van de eigenaarhandleiding of/en motoronderhoudhandleiding, dan is dat uiteraard te regelen. Je kunt dan de documenten naar eigen wens/eigen schip aanpassen/wijzigen. (contact via PM).
Veel plezier met de voorbereidingen en het zeilklaar maken van de Viento.
Hallo Marian en Gert-Jan,
Leuk om zo via het forum contact te hebben. Veel plezier met de D30. Ook leuk dat jullie de naam Viento handhaven. Indien jullie vragen hebben kunnen jullie altijd contact opnemen.
Piet, ik had de Word versie van de handleiding ook op de CD-Rom gezet, dus dat is al geregeld.
Groet, Jeroen