Dufour 2800 of 29 informatie

Hoi, ik ben van plan om een Dufour 2800 of 29 aan te schaffen.
Heeft iemand misschien wat informatie over het verschil tussen beide schepen?
Het valt mij op dat er over de 29 vrijwel niets op internet te vinden is, zijn er van deze boot weinig verkocht (reden?).
 

Ik heb een Dufour 29; Zo’n 6 jaar geleden heb ik nogal wat dufours 2800 en 29 bekeken. Uiteindelijkgekozen voor de 29, wegens de ruimte, de vaste kaartentafel en de stahoogte (althans voor mij, 1.76 meter).
Er zijn inderdaad veel 2800 en weinig 29 uitvoeringen. 
Ik heb wel wat meer informatie, als ik weet waar ik die kan deponeren (scans van eenvoudige aanzichttekeningen e.d.)
Als je specifieke vragen hebt, laat maar weten.
Groet,
Arno
 
 

Arno,
Je kunt tekeningen e.d. gewoon op het forum kwijt! Kies bij het tekstveld dan voor het knopje met het boompje en het pijltje omhoog. je kunt dan een bestand ‘uploaden’.
Richard

Hier een paar eemvoudige sheets met een beschrijving van de Dufour 29. Ik heb nog meer informatie, op mijn boot. Dus later nog meer, als er belangstelling voor is. (Een oude testbeschrijving, bv)
Groet,
Arno

Arno,
Bedank voor je reactie, ik krijg het echter niet voor elkaar om de tekening te downloaden. Zou je de tekening en het testrapport naar hlink@wanadoo.nl willen mailen?
Alvast bedankt
Henk

Ik probeer nog een keer wat te downloaden. De eerste keer is alles in een .arj bestand gezet, maar ik kan het ook niet terugvinden waar het nu staat. Waarschijnlijk is het uploaden misgegaan. Het probleem is dat de bestanden al gauw te groot zijn. Het mag maar 40 Kb zijn, en mijn .jpg scans zijn al gauw 500 Kb. Eerst even kijken of ik het leesbaar verder kan comprimeren…
 
 
 

Hallo mensen. Zojuist dit forum ontdekt. Wij hebben al ruim 4 jaar een
D29 van 1980. Die bevalt ons zeer goed. Het is onze eerste boot en we
hebben er het zeilen op geleerd. Meteen op het IJsselmeer. Is trouwens
ons enige zeilwater, vandaar. We leven nog en de boot ook. Die is
vandaag weer uit het water gegaan.



Inmiddels heb ik veel grote zaken onder handen gehad: Doorzakkend dek
onder de mast, lokale osmose, roer opengebarsten, rompschade,
apparatuur, interieur houtwerk. Ik ben nogal precies en besteed aan
zulke dingen veel aandacht. Mocht ik iemand kunnen helpen met tip oid,
dan hoor ik dat graag.



Verder herken ik de koop argumenten: ruimte, stahoogte, elegantie.
Daarmee naar mijn idee dus niet goed te vergelijken met de 2800, al
moet ik op afstand altijd goed kijken.



Laat jullie ervaring eens lezen. Groet, Ruiter


Hallo Ruiter, leuk om je bericht te lezen. Zo te horen heb je al de nodige ervaring opgedaan in reparaties en onderhoud. Bij mij heeft het zich beperkt tot het (laten) vervangen van de schroefaslager door een watergesmeerd lager, wat lekkages opgelost, moderne aparatuur aan boord en nieuwe buiskap en huiken voor rolfok en grootzeil.
Ik overweeg om wat foto’s e.d. op internet te zetten, omdat op dit forum niet echt grotere bestanden een plek kunnen hebben.
Wat apparatuur betreft: ik heb buiten een windmeter, log en repeater voor de GPS, binnen GPS, marifoon en aansluiting voor GPS aan laptop. En een oude autoradio.
 
Mijn vaargebied zijn de randmeren voor een dagje, Martochten kermeer voor het weekend en IJsselmeer/Wadden/Zeeland voor langere tochten. Vorig jaar binnendoor naar de Zeeuwse wateren geweest. Leuke tocht, viel me 100% mee.
Dit jaar weinig gevaren, alleen randmeren/markermeer. Net als jij op 12 november uit het water. Hopelijk weer vroeg erin, hoewel het tot nu toe meestal pas rond koninginnedag was…
Groet,
 
Arno
 

Hallo Arno,

Je bent toch niet perongeluk m’n 2lingbroer ofzo? Zoals gezegd is
IJsselmeer en Markermeer onze vijver. Randmeren gat wat minder met mijn
1.65m. Maar deze zomer zijn we binnendoor 3 weken naar zeeland geweest.
Hebben nog naar Noordschans gezwaaid, waar we onze badkuip destijds
gekocht hebben. Op de Grevelingen mijn Genua aan repen gevaren (was een
knap traumatische ervaring!), maar in Brouwershaven bij Quantum meteen
een nieuwe en veel mooiere gekocht. Hadden ze nog liggen, en paste als
gegoten. Is echt een prachtclub! Verder redelijk probleemloos over alle
wateren gezeild behalve de Westerschelde. Zal proberen ook eens wat
plaatjes op het net te zetten.



Voorts is mijn lijst met verdere werkzaamheden een kopie van de jouwe.

Misschien leuk om een keer ter inspiratie een juichsessie over elkaars
boten te houden, daarmee bedoel ik ook andere geinteresseerden.



Groet,



Ruiter

Hallo Ruiter,
Ik las dat je een opengebarsten roer hebt gehad. Omdat ik bij mijn 2800 last heb van veel water in het roer ben ik benieuwd hoe je dat probleem hebt opgelost ? Nieuw roer ? reparatie ?
Gaarne je info omndat het misschein bij mij ook van toepassing kan zijn.
Groet
Hadego

Hallo Hadego,



Ik merkte in het voorjaar, vlak voor de boot het water inging, dat er
een barst van plm 20cm op de kopkant van m’n roerblad bovenaan zat die
open ging staan als ik het roer in z’n uiterste stand doorduwde (D29
heeft een skeg).



Na een rondje bellen langs roerexperts en (advies: nieuw roer a 1000
Euro en 4 wk wachten) belde ik Noordschans. Ebe Hazewindus zei dat ik
me niet zo druk moest maken en de boel gewoon met epoxy moest
repareren. Het roer was zoals gewoonlijk vol met water komen staan en
na de vorst door het smelten kapot gedrukt. Is een 13 in een dozijn
verhaal.



Ik heb het blad eruit gehaald, in de zijkant boven en onder een gaatje
geboord (na eerst abusievelijk een paar gaatjes in massief polyester te
hebben geboord) en de boel leeg laten lopen. Dat was redelijk schokkend!

Vervolgens de gaatjes ruim conisch uitgeslepen en met epoxy weer
opgebouwd. Ook de scheur heb ik teruggeslepen (+ 10cm rondom) en met
een paar lagen glasmat weer opgebouwd. Dat is nu het betere oppervlak
van mijn roer.



Er van uitgaande dat een roer altijd langs de as lekt kun je dus het
beste meteen op de wal gaatjes boren. En vooral niet meer zo overdreven
dichtmaken als ik heb gedaan. Doe ik ook niet meer: volgende keer
gewoon weer dezelfde gaatjes gebruiken.



Met dank aan Dufour Noordschans, succes!



Groet, Ruiter

Hallo Ruiter,
Dank voor de snelle reaktie en zinvolle info.
Ik heb toen mijn schip de wal op ging ook direkt gaatjes geboord en ben ook geschrokken van de hoeveelheid water dat uit het roerblad kwam.
Heb ik goed begrepen dat ik deze gaatjes na de winter met epoxy dicht kan maken ?
Groet
Hadego

Ja, maar Noordschans had het zelfs over een schroef. Dus niet te moeilijk doen.



Ruiter

Hallo Ruiter,
Ik weet niet of je mijn tweelingbroer bent. Mogelijk hebben we veel gemeen.
Mijn bootje geeft een diepgang van 135 cm, wat me meer bewegingsruimte geeft op de randmeren. Ik lever wel wat hoogte in op aandewindse rakken maar ik ben geen wedstrijdzeiler.
Ik hou van zeilen, zowel met als zonder bemanning. Dat vind ik zo mooi aan dit schip: geen enkel probleem om haar alleen te varen, genoeg ruimte om met 4 personen een weekendje op stap te gaan.
Ik probeer nog eens een paar foto’s mee te sturen, sterk ingekrompen. Hopelijk lukt het dit keer.


Groet,
Arno
 
2005-11-17_210224_F2005_0604_074944AA_small.JPG
2005-11-17_210315_F2005_0604_090951AA_small.JPG

Hallo Ruiter en Hadego
Noordschans heeft gelijk met dat schroefje. Mijn vriend vaart met een Kalik 33 van 1978, en elk jaar met de kant opgaan draait hij een schroefje onder uit het roerblad. Jaren geleden heeft hij daar een gaatje geboort, alles wat er niet inhoort loopt uit het roerblad. (hij kan dus nooit kapot vriezen) Bij het te water gaan smeert hij het schroefje in met vasaline en gaat hij weer in het gaatje. Zorg wel dat je dat niet vergeet. Bewaar ook het schroefje op een vaste plaats in de winter.
 

Hallo Leo,
Ik ben blij met de oplossing van het “schroefje” , alleen vraag ik me af is alleen vaseline wel afdoende om het binnendringen van water onder in het roerblad tegen te gaan ?
 

Hoi Arno,
Hoi,
 
Wij zijn ook sinds kort in het bezit van een Dufour 29
en tot nu toe zijn wij er heel tevreden over maar ik ben ook op zoek naar wat meer informatie.
Dus ik ben ook wel geinteresseerd in die tekeningen van jou waar kan ik die eventueel downloaden?
Groetjes Leen

Hallo Arno,
zou je mij ook de aanzicht tekening en test beschrijving kunnen/willen mailen.
Zijn er verder dufour 29 vaarders die een vaste buiskap op hun D 29 hebben gemaakt ?
ik ben geintereseert in de bouw wijze.

Groeten Jan