Driekleuren toplicht

Collega Dufourvaarders,

Ik heb me ingeschreven voor de 24-uurs op 26/27 augustus. Lijkt me erg leuk om ook eens een nacht door te varen.

Na betaling en bevestiging kreeg ik nog een mailtje van de organisatie waarin stond dat het driekleuren toplicht de enige toegelaten navigatieverlichting onder zeil is tijdens de wedstrijd/tocht. Die heb ik dus niet. :cry:

Heeft een van jullie ervaring met de (al dan niet tijdelijke) installatie daarvan. Loopt er nog een loze kabel naar de masttop die je daarvoor kunt gebruiken? Of moet ik (tijdelijk) het ankerlicht vervangen. Wat het op dit moment trouwens niet doet, maar dat terzijde.

Alle tips zijn welkom!

Groeten,
tOm.

Hoi Tom,

als ik je was zou ik er een driekleurentoplicht op zetten, anders krijg je zeker een DSQ.
Voor de start moet je je met brandende driekleur melden bij de starter van de startplaats.
Ik doe zelf de laatste 7 of 8 jaar mee met de toertocht van de 24-uurs, is elk jaar weer een mooie belevenis.
Ik heb laatst zelf een nieuw driekleurenlicht met ankerlicht gekocht bij Kniest(ik dacht 39 euro) en er een ledlamp ingedaan, scheelt weer aardig wat stroomverbruik. Ik heb geen bal verstand van alles wat met electric te maken heeft, maar ik weet wel dat je voor een gecombineerd anker/driekleurenlicht een 3-aderige kabel nodig hebt.
Ik vind het voeren van een driekleurenlicht een goede regel, dat ga je zelf wel ondervinden als je 's nachts de boeien rond en er nog 10 boten ongeveer richting diezelfde boei varen.
Misschien komen we elkaar nog tegen onderweg.

Suc6

Op onze 44 heb ik het ankerlicht vervangen voor een led driekleuren licht. Als ankerlicht heb ik een losse ledlamp die ik op de buiskap bevestig als ik voor anker lig. Deze combinatie werkt bevredigend.
Je kunt het als gemakkelijke tussenopslossing beschouwen en als de mast er een keer af gaat een drieaderinge kabel trekken en als je wilt een combilicht instaleren.
Met vr. Gr. Jozua.

Daar heb ik ook aan zitten denken. Toch maar een combilicht aangeschaft (geen led) en dat gaat er komende week op. Voorlopig gaat alleen het driekleurenlicht dus werken. In de winter een kabeltje trekken en een ledlampje in het ankerlicht.

Opmerkelijk simpel ankerlicht zat erop trouwens, in schril contrast met al het degelijke Harken beslag en de Hella verlichting die je wel vanaf dek kunt zien…

Inmiddels is er van Nasa een driekleurentoplicht (LED) gecombineerd met een ankerlicht. Deze werkt met een 2-keuze schakelaar gewoon over de 2 aderige kabel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Guido Flach/NoorderZon

Met behulp van een viertal diodes kun je twee soorten verlichting schakelen over enkel twee draden.

ik zou persoonlijk deze oplossing nemen omdat je dan je mastbedrading niet hoeft te wijzigen. Tenslotte gebruik je nooit het driekleuren- en ankerlicht tegelijk.

zelf ben ik bezig om via can bus mijn elektra te vervangen. Dat is een ringleiding voor de plus en min en een tweeaderige signaaldraad. Dit betekent dat ik in de hele boot maar vier draden heb liggen!?

succes met het maken van een keuze en uiteraard met de 24uurs.

groeten Paul

Met behulp van een viertal diodes kun je twee soorten verlichting schakelen over enkel twee draden.

ik zou persoonlijk deze oplossing nemen omdat je dan je mastbedrading niet hoeft te wijzigen. Tenslotte gebruik je nooit het driekleuren- en ankerlicht tegelijk.

zelf ben ik bezig om via can bus mijn elektra te vervangen. Dat is een ringleiding voor de plus en min en een tweeaderige signaaldraad. Dit betekent dat ik in de hele boot maar vier draden heb liggen!?

succes met het maken van een keuze en uiteraard met de 24uurs.

groeten Paul

Tijdens afgelopen wintermeeting van het zeilersforum hebben we een aantal LED driekleurentoplichten aan een reeks testjes onderworpen. Helaas zijn de resultaten zo dat het eigenlijk niet aan te raden is om een LED driekleurentoplicht te gebruiken.

  • De LED vervanglampjes in een normaal armatuur geven, te weinig licht of een verkeerde kleuren of slechte sectorscheidingen. :cry:
  • De specifieke LED tricolorlampen geven dan weer wel genoeg licht, maar de vertikale opening is onder de maat, met andere woorden als je schuin ligt zou het kunnen dat je tricolor lamp zijdelinks ofwel in het water ofwel in de lucht schijnt en maar erg weinig in de richting van andere schepen. :cry: :cry:

De volledige test is te zien op http://www.zeilersforum.nl/index.php/artikelen/techniek-hoofdmenu-80/263-zeilersforum-navigatieverlichting-test